x

Fake Diamond - Dansk brand med international rækkevidde

Fake Diamond - Dansk brand med international rækkevidde

Balstyrkos debutalbum var anledningen til at starte Fake Diamond Records, der dengang brandede sig som verdens mindste pladeselskab med verdens største ambitioner. Fake Diamond er vokset, men ambitionerne er stadig verdensherredømmet, fortæller den komplementerende trio Jacob Kampp Berliner, Kristian Nyholm og Kasper Bjørke.


Når den første hundredemeterløber kommer under 10 sekunder, så kan den næste også gøre det. Det er motivation. Da dogme-filmene udkom, så holdt man jo op med at lave de samme film til det danske marked alene. Man begyndte at satse internationalt. Hvis du udgiver popmusik i Sverige, så går du automatisk ud fra, at den skal kunne sælges til udlandet. Når vi arbejder med en kunstner, så er udlandet tænkt ind fra starten af, fortæller Jacob Kampp Berliner, ejer og grundlægger af Fake Diamond Records, på selskabets midlertidige adresse: en herskabslejlighed på Vesterbro, hvor et glas postevand serveres med agurkeskiver, og beskedenhed går hånd i hånd med store armbevægelser. Rettidig omhu hedder det vist.

Vi taler ud fra myten om Roger Bannisters berømte 4 Minute Mile fra 1954, da han som den første brød den magiske grænse og løb en engelsk mil på under fire minutter. Det er ikke i sig selv bemærkelsesværdigt. Det er derimod det faktum, at hans præstation inden for kort tid blev gentaget af mange andre løbere, der hidtil havde anset det for umuligt, livsfarligt, men pludselig kunne gøre det samme.

 

Forskellige talenter

Fake Diamonds struktur er baseret på en fordeling af talentet, hvor de tre passer hver deres område. Jacob Kampp Berliner er ejer og privat investor, der gerne markerer nogle idéer, men ellers overlader driften og strategien til labelmanager Kristian Nyholm. Dj, producer og soloartist Kasper Bjørke er A&R eller talentudvikler, hvilket han har været, siden han i 2008 tog sangerinden Oh Land med ind i Fake Diamond. Oh Land, der indspiller sit andet album med topproducere i New York lige nu, er lige på vippen til et større gennembrud.

Vi har alle sammen forskellige sideprojekter, og hvis man kigger tilbage, så har vi arbejdet hen imod en deling af kompetencerne i stedet for, det skal være en stor fællesskabsting, hvor vi beslutter, hvor høj volumen skal være på koklokken. Vi træffer de vigtigste beslutninger sammen, men der skal også være plads til uenighed, og at vi skal kunne drikke øl sammen bagefter, fortsætter Jacob Kampp.

Ambitionerne stiger hele tiden. Vi har aldrig betragtet os selv som et af de helt små selskaber, som gør alle de seje ting og kun trykker vinyler i begrænset oplag med hjemmelavet cover, selvom vi også har gjort netop det. Vi skal vise Jacob, at det er en god forretning. Det er et fyord nogle steder, men ikke for os, uddyber Kasper Bjørke.

Fake Diamond står bag udgivelser med Balstyrko, Bon Homme, Atoi, Kim LAS, Cours Lapin og Jatoma – og i 2011 følger album med Oh Land, Darkness Falls og The Late Great Fitzcarraldos.

Da vi startede, var ambitionen at blive blandt de mest toneangivende danske indie-labels, men det, synes jeg, allerede vi er blevet på de tre år. Nu er ambitionen at vende en investering, som har givet underskud i lang tid, til et overskud, fortæller Kasper Bjørke, der selv slog igennem som artist i duoen Filur.

 

Brand-tankegang

Fake Diamond blev startet hen over årsskiftet 2006-2007 med det formål at udgive Ormens (producer Anders Christophersen, red.) album. Dét album blev forsinket to år og udgivet som Balstyrko med Blæs Bukki og Ane Trolle i foråret 2009. I ventetiden nåede Fake Diamond at udgive flere andre ting fra hovedkvarteret i et baglokale til en kaffebar.

Det kom ud af et venskab med Ormen og startede som en sjov idé. Siden har det udviklet sig til at være et meningsfuldt pladeselskab med nogle mennesker, som har forstand på at drive det. Vi er det lille selskab, som skal kunne konkurrere med de store og spille med musklerne, når det er nødvendigt, siger Jacob Kampp.

Det har udviklet sig som et brand med en kunstnerisk kvalitet, et brand som er udviklet efter normale kommunikationsstrategier. Brandet vægter højere end profitten, hvilket flere udgivelser i bagkataloget beviser, således at man ikke bare genkender kunstneren, men også genkender Fake Diamond som en troværdig afsender.

Vi sætter selv grænserne for, hvad vi synes, der er fedt. Det er en luksusting, og vi tager også fejl nogle gange. Der er ikke nogle ting, vi ikke vil udgive, så længe det er høj kvalitet inden for sin genre. Det er mindre vigtigt, om det er spacerock, støvede reggaeproduktioner, elektronisk musik eller popmusik, som Oh Land har udviklet, forklarer Kasper Bjørke, der også fremhæver de små pladeselskabers mobilitet og artistpleje.

I stedet prøver vi at finde kunstnere, som kan komme ud over de danske grænser, og prøver at finde nye metoder til at gøre det, tilføjer Kristian Nyholm.

 

Internationale prøveballoner

Det københavnske selskab har et unikt udlands-setup, der indebærer et distributionsnetværk over hele verden gennem det tyske distributionsselskab Word And Sound, der sørger for fysisk distribution og har samarbejdspartnere i promotion og booking i alle territorier.

Vi har mulighed for at sende kunstnerne ud i vores netværk fra starten af og løbende udvikle strategien med samarbejdspartnere i de lande, hvor vi mærker en interesse. Det står i modsætning til, at et major label kommer med en stor pose penge og en færdig strategi. Vi kan tage et territorium ad gangen, for eksempel er det først et stykke tid efter, at interessen for Cours Lapin døde i Danmark, at vi begyndte at sætte penge af til promotion i England, fortæller Kristian Nyholm.

Hvis jeres internationale netværk er så god en forretningsmodel, hvorfor gør alle små pladeselskaber ikke det samme?

Det er svært at komme ind på Word And Sound, som er nøglen til succesen. Vi kom ind på det rigtige tidspunkt, hvor de var i en udvikling fra danceplader og elektroniske udgivelser, som er det, de er kendte for, til at udgive indie. De ledte efter et label, og vi ledte efter internationale samarbejdsaftaler, fortsætter labelmanageren.

Word And Sound har tidligere distribueret elektroniske udgivelser for Tartelet Records, Trentemøller og Kasper Bjørkes egne plader.

Vores model bygger på tillid, at vi kan reagere der, hvor vores ambassadører kan gøre et stykke arbejde for os. Når vi udvikler en artist, så har vi udenlandske samarbejdspartnere med hele vejen, forklarer Kristian Nyholm.

Derfor kan vi satse på artister, som ikke nødvendigvis skal bryde igennem og blive Ugens Uundgåelige i morgen, men som kan vise deres kvalitet i et længere perspektiv, slutter Jacob Kampp.

 

FAKE DIAMOND

Hvem: Jacob Kampp Berliner, Kasper Bjørke, Kristian Nyholm, Gregers Mærsk Møller, Christian Stadsgaard og Anne Sofie Jeremiassen

Hvor: Vesterbro, København

Grundlagt: 2006

Nøgleord: Prøveballoner, 4 minute mile, arbejdsdeling, privat investor

Antal udgivelser: 15

Debutudgivelse: Ohhmarymary – Exotica, Eksotiske København (Louise Foo)

Kommende udgivelser: Oh Land, The Late Great Fitzcarraldos, Darkness Falls, Sleep With All Your Friends


Oh Land

Det er tre år siden, at Nanna Øland Fabricius udsendte sit Kasper Bjørke-producerede debutalbum Fauna i Danmark, og siden har karrieren været lidt som et eventyr for den 25-årige sangerinde og tidligere balletdanser. Hun blev opdaget og signet til Epic Records ved SXSW-festivalen i 2009, og i foråret 2011 kommer hendes andet album, som er lavet på tværs af New York, Miami, Los Angeles og London med producerne Dan Carey (The Kills, Hot Chip), Dave McCracken (Depeche Mode, Beyoncé).

 

The Late Great Fitzcarraldos

Den københavnskbaserede trio The Late Great Fitzcarraldos er opkaldt efter filminstruktøren Werner Herzogs Klaus Kinski-figur. De udgav i 2010 deres debut-ep, som kan beskrives som luksuspop, der både har filmiske kvaliteter og referencer til Beach Boys. Trioen består af Jacob Funch (I Got You On Tape), Jakob Millung (moi Caprice, Choir Of Young Believers) samt Tobias Buch Andersen (Maborosi).

 

Darkness Falls

Josephine Phillip (JaConfetti) og Ina Lindgreen (Favelachic) er duoen Darkness Falls, som blander 60'er-pop, postpunk, rockguitar og et atmosfærisk elektronisk udtryk. I 2011 udsender duoen både ep og debutalbum, som er det første album, der er produceret af Anders Trentemøller, og som vel at mærke ikke er hans eget. Derfor er forventningerne til Darkness Falls efterhånden vokset store, også hos Trentemøllers fanbase i udlandet.

 

En plades levetid

Det er begrænset, hvor meget airplay det fransksprogede projekt Cours Lapin (Jonas Struck, Peder, Asger Baden og Louise Alenius) har fået i de danske radioer, men til gengæld er det et godt eksempel på, hvordan Fake Diamond satser på deres kunstnere, hvor der er interesse for det.

Det var en ny æra på Cours Lapin, da de udkom i England. Deres debutalbum var udvalgt som ugens album i den toneangivende pladeforretning Rough Trade, hvor de også spillede en instore-koncert. Det oplyser labelmanager Kristian Nyholm.

Den har haft et ambassadørliv som et af de første indieudspil på Word And Sound, der ellers primært laver elektroniske udgivelser. Det er rart at udvikle noget, som er uafhængig af Ugens Uundgåelige og hype i Soundvenue og GAFFA herhjemme i Danmark, forklarer han.

Cours Lapin blev udgivet i oktober 2009 i Danmark og i september 2010 i Frankrig og England, hvor albummet kom på Rough Trades top 100 som eneste danske udgivelse.

Mønsteret er ret almindeligt for mindre, anmelderroste udgivelser, således at artister satser på et territorium ad gangen med samtidig udgivelse, promotion og turné. Det gælder for danske kunstnere, som udsender albummet hjemme først, og med op til to års forsinkelse udsender albummet internationalt. Og vice versa for mindre internationale indie-udgivelser, som først prøves nationalt og siden udsendes i Danmark, typisk samtidigt i Skandinavien.

 

Musikbranchen i tal

Den danske musikbranche omsatte for 9 milliarder kroner i 2009

Heraf er 3,5 mia. støttekroner, hvoraf 60 procent går til klassisk musik

Musiksalg udgør 1,1 mia. kroner, livekoncerter udgør 3,3 mia. kroner

Omsætningen i musiksalget er halveret i perioden fra 2000 til 2008

Dansk musik eksporterer for 93 mio. kroner

Kilde: Analyse af pengestrømme og ressourcer i dansk musikliv, Statens Kunstråds Musikudvalg m.fl.

 

DE SMÅ PLADESELSKABER 3 AF 3

De små pladeselskaber i Danmark fylder mere og mere i musikbranchen, som ellers har været domineret af major labels de sidste 25 år. I dag kommer de bedst sælgende danske artister fra de små uafhængige pladeselskaber, som introducerer alternative arbejdsmetoder. GAFFA følger tre af de vigtigste små pladeselskaber og fortæller deres historie i denne artikelserie. De første to afsnit handlede om Tambourhinoceros og Tigerspring. Dette er tredje og sidste afsnit i serien.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA