x

Musikparlamentet debatterede Århus' musikmiljø

Musikparlamentet debatterede Århus' musikmiljø

Onsdag aften slog debatforeningen Musikparlamentet dørene op til debat nummer to i 2011, og denne gang drejede debatten sig om den århusianske musikscene. I selskab med en række århusianske aktører blev der kigget nærmere på de store ambitioner og potentialet på den rytmiske musikscene i Århus.

Diskussionen, der fandt sted på en fyldt Råbar i Promus-bygningen i Århus, havde overskriften "Skal Århus ikke være kulturby hvert år?" med henvisning til Århus' forsøg på at blive europæisk kulturby i 2017. Debatten tog udgangspunkt i spørgsmål som: Er der optimale forhold for Århus' musikmiljø? Er der iværksat de fornødne initiativer til at tage Århus skridtet videre, eller er der behov for yderligere for at få Aarhus' musikliv til at blomstre – hvis det ikke allerede gør det?

Debattørerne var Brian Nielsen fra bookeren Skandinavian, festivalen Northside og sammenslutningen Arrangørgruppen Århus, Asger Christensen, der er udøvede musiker (All Products Made Nice med flere) og medejer af Århus Lydstudie, Trevor Davies, projektleder på Kulturby 2017-projektet og Henning Winther, medlem af Århus kommunes kunstråd og mangeårig aktiv i det århusianske hiphop-miljø, blandt andet som rapper og medarrangør af festivalen Aarhus Took It. Ordstyrer var Gunnar Madsen, formand for Dansk Rock Samråd (ROSA).

Skarpe skud

Brian Nielsen benyttede lejligheden til at skyde med skarpt mod kommunen, som han følte var meget usamarbejdsvillig, når det gjaldt om at arrangere udendørs festivaler. Støjregler satte en kæp i hjulet for mange initiativer, og hvor festivaler i Skanderborg og Skive må spille musik til klokken 05, skal Northside i Århus holde inde ved midnat, og Danmarks Grimmeste Festival var efter ganske få klager blevet bedt om at slutte klokken 01 i stedet for klokken 05. Derudover foreslog han flere "open mic"-scener, hvor lokale talenter kunne slå sig løs, helt uanset genre.

Asger Christensen mente, at mange musikere selv var medskyldige i, at der ikke altid kom så mange til deres koncerter, fordi de tænkte mere på at tilfredsstille sig selv end publikum, og han opfordrede de lokale musikere til at tænke mere i at underholde publikum - uden at gå på kompromis med den kunstneriske kvalitet. Han nævnte også, at han savnede et mere dynamisk miljø omkring byens spillesteder, som er steder, hvor bands kommer og spiller og så går igen, men hvor man ikke rigtigt kan hænge ud som musiker. Derudover foreslog han, at de lokale spillesteder i højere grad ville bruge lokale bands som opvarmning til større kunstnere – også selvom dette kræver godkendelse fra disse kunstnere.

Trevor Davies efterlyste mere vidensdeling mellem de forskellige aktører i kulturlivet og forudså, at fremtidens spillesteder i højere grad end nu vil være hybridhuse, hvor mange forskellige kreative udtryk bliver samlet under samme tag. Han foreslog videre, at Århus udnævnte en stribe kunstnere med internationalt netværk til kulturelle ambassdører for en treårig periode og gav dem midler hertil. Han opfordrede også til øget samarbejde mellem kultur- og erhvervsliv og foreslog cost-benefit-analyser af, hvor stor indtjening støtte til musikmiljøet gav i form af afledt omsætning. En pointe, Brian Nielsen bakkede op ved at nævne, at en gennemsnitlig koncertgænger ifølge Arrangørgruppen Århus' egen undersøgelse havde generet 252 kroner i ekstra omsætning ved køb af en koncertbillet i november 2010.

Henning Winther påpegede, at Trevor Davies' idé om hybridhuse nok ville give en del flere udgifter, idet det var ganske billigt at anvende de eksisterende spillesteder. Derudover nævnte han, at kommunens kulturudviklingspulje ikke fik særlig mange ansøgninger fra den rytmiske musikscene, og at der altså muligvis var nogle penge at hente her, hvis ellers ens idéer var originale nok.

Livlig debat

Asger Christensen advarede som et svar på Trevor Davies' forslag om analyse af pengestrømme, at man ikke skulle gøre alt op i cost-benefit-analyser, da musikken bidrog med meget andet end kun økonomisk værdi - eksempelvis livskvalitet, øget tiltrækning af tilflyttere og god branding af Århus.

Debatten blev efterhånden ganske livlig, og publikum bidrog også med spørgsmål og kommentarer. En foreslog eksempelvis at give mere støtte til de små vækstlagsspillesteder som Fairbar, Løves Bogcafé og HQ, hvor unge musikere kunne spille. En anden beklagede, at de århusianske musikere altid flytter til København, når de er ved at få gang i karrieren – hvortil Trevor Davies kommenterede, at det måske skyldes, at Århus har en overkapacitet af talenter, der simpelthen ikke kan få plads nok i byen. En tredje påpegede, at spillestedet V58 kunne afholde arrangementer uden offentlig støtte grundet indtægter fra natklubdrift, og sådan gik snakken frem og tilbage.

Debatten blev indledt og afsluttet med halv times koncerter fra de lokale navne, singer-songwriteren Dad Rocks! med to gæsteviolinister, heriblandt ovennævnte Asger Christensen, samt søskende-singer-songwriter-duoen Pil & Liv.

Læs mere om Musikparlamentet


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA