x

Sleep Party People - Der er kun musikken og kaninørerne

Sleep Party People - Der er kun musikken og kaninørerne

GAFFA møder Sleep Party People på by:Larm efter deres første af to koncerter. Det er torsdag nat i Oslos Centrum, og Brian Batz, der egentlig lavede musikken som soloartist, rejser med sit efterhånden faste band, der består af medlemmer fra en række andre københavnske orkestre. Sleep Party People er på vej med international kontrakt, cirka et år efter at hans debutalbum udkom i Danmark:

Hvordan flytter man et projekt som Sleep Party People fra sit soveværelse ud i offentligheden?

Brian Batz: - Man finder nogle musikere, der er sindssygt kompetente inden for netop den genre, som kan gøre soveværelseprojektet dynamisk. I bund og grund ser jeg det ikke som et soveværelsesprojekt, men bare nogle sange som har en bestemt lyd, som vi prøver at genskabe, ikk'ogs'?

Hvilke reaktioner får I på jeres kaninører, når I har givet koncert?

Brian Batz: - Der er ikke noget nyt i at spille med masker. The Knife og mange andre gør det. Folk reagerer tit på Donnie Darko-referencen, men der er ikke andet i det, end at det er en visuel profil. Jeg kan huske, at jeg havde sindssygt mange nerver før vores første koncert på Jazzhouse. Det var knald-eller-fald med den idé. Enten ville det blive vores eneste koncert med masker, ellers skulle vi blive ved...

Hvad betyder det for Sleep Party People?

Brian Batz: - Vi har bygget en visuel oplevelse op med kaninørerne og maskerne. Vi spiller fuldstændigt stoneface. Bunnyface. Det er tænkt sådan, at det ikke fremtvinger en bestemt følelse, som ikke er. Du kan ikke se ansigtsudtrykket på en person, som spiller en guitarsolo. Og du kan ikke se på en person, om han laver en fejl, hvilket skete i aften. Der er kun musikken og de der kaninører, som man kan rokke i takt til.

Hvad er planerne i udlandet med jer? Det fremgik ret hurtigt efter den gode modtagelse, debutalbummet fik i Danmark for et år siden, at I skulle til udlandet... I har blandt andet spillet på Roskilde, skandinaviske supportjobs for The Antlers og supportjobs for Efterklang.

Brian Batz: - Vi kommer til udlandet, men det har været en langsommelig proces med en masse papirarbejde, fordi vi ville have en sammenhængene plan. Men nu ser det ud til at forme sig sådan, at vi skal ud i Tyskland, Østrig, Schweiz, Holland, Belgien og Japan. Vi har en bookingaftale med Belmont Booking i Europa.

Hvorfor er I på by:Larm?

Anders Stig Møller (bryder entusiastisk ind i samtalen med en øl i hånden): - For at få en masse jobs på sommerfestivaler i Norge og resten af Europa. Er det okay, jeg fortsætter interviewet?

Hvordan gik jeres show i går (som fik fem stjerner hos GAFFA Sverige, red.)?

Anders Stig Møller: - Det var fedt. Selvom vi havde lidt logistik, der skulle passe. Vi kom direkte ind på scenen: "Lydprøve? Go!". "Har du selv betalt for din øl? Ja, 65 kroner!"

Du får lov at vælge det næste spørgsmål:

Brian Batz: - Hvad tror du bliver årets udenlandske plade i 2011? Det kan jeg ikke engang selv svare på.

Du må vælge to, hvis det hjælper.

Anders Stig Møller: - James Blakes album. Det er for vildt.

Hvor mange procent af de penge, I tjener på Sleep Party People bruger I på lp'er?

Brian Batz: - Det kan jeg hurtigt svare på. 0. For jeg tjener ingen penge på Sleep Party People, fordi alt bliver geninvesteret. Der er bare lidt penge til mine hårdtarbejde musikere.

Hvad med dig, Anders?

Anders Stig Møller: - Også 0.

Brian Batz: - Nej, nu ved jeg det. Årets plade kan godt blive Thulebasen. De har fat i den lange ende med det album.

Læs anmeldelsen af Sleep Party Peoples koncert torsdag aften her: http://gaffa.se/recension/46964


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA