x

Frisk Frugt - Improvisation møder komposition i det åbne rum mellem Berlin og Burkina Faso, historie

Frisk Frugt - Improvisation møder komposition i det åbne rum mellem Berlin og Burkina Faso, historie

Det fortæller noget om logikkerne i musikbranchen, at der skal en pris-nominering som Nordic Music Prize til at sætte multiinstrumentalist Anders Lauge Meldgaards projekt Frisk Frugt lidt på landkortet, for bagefter kommer omtalen, og by:Larm sidste minuts interesse for at booke Frisk Frugt.

Og nu da Frisk Frugt (med Anja Jacobsen på trommer) er derude på scenen i Oslo, så kommer roserne også ind fra både engelske og norske pressefolk, der har overværet hans to koncerter i henholdsvis Jakobskirken og på GAFFAs showcase på spillestedet Blå. Er det så logisk eller en musikmediernes strukturel krise, at musikken på dens egne kvaliteter ikke kan få den omtale, den i anmeldernes eller publikums øjne fortjener?

Anyway!, GAFFA mødte Anders Lauge Meldgaard til kaffe i Oslo, manchet

- Vi er egentligt bare fire personer, som er venner, spiller musik og laver projekter med andre musikere, som vi samlede i musikkollektivet Yoyooyoy i København dengang. I 2004 flyttede vi sammen til Berlin, hvor vi boede i to år, og i 2006 udsendte jeg det første album med Frisk Frugt, som hed Guldtrompeten, fortæller Anders Lauge Meldgaard, der for ham uvant netop er blevet trukket igennem en fotosession i en befærdet hotellobby.

- Der er en råd trød gennem Yoyooyoy, men det handler ikke om genrer. Det handler om at trippe over noget bestemt musik sammen. Vi gik ud og brugte en masse tid på at købe vinyler sammen, tage det med hjem og lytte til det, mens vi drak en masse øl.

Frisk Frugt blander både verdensmusik, rock og improvisation, men vi kan vel godt blive enige om, at det ikke er magen til den populærmusik, man hører i radioen?

- Det er nysgerrighed. Når man elsker musik og har lyttet til mainstream tilpas længe, så begynder man at gå længere ud. Eller det gjorde vi. Jeg har også lyttet til rigtigt meget mainstream og jazz, men vi endte med at bruge en masse tid på at opdrive og lytte til realoptagelser fra Asien og Afrika. Der er nogle få labels, der halvantropologisk rejser ud og finder lyde og musik og udgiver det på lp, for eksempel i Frankrig og Tyskland, fortæller han.

Meldgaard har blandt andet spillet i Kirsten Ketsjer samt Slütspürt med de tre andre grundlæggere af Yoyooyoy af Andreas Führer, Toke Tietze Mortensen og Johannes Lund.

Antropologi og det, det hele handler om

- Jeg er lige flyttet til Berlin for et år siden, hvor jeg gjorde albummet færdigt, men den egentlige inspiration kommer fra en rejse til Mali og Burkina Faso i 2009. På det tidspunkt var jeg allerede godt i gang med skitser og melodier mit andet album, men det var særligt den rejse, der stimulerede mig til at gøre det færdigt. Det var også kimen til koblingen mellem dansk musik og afrikansk musik, fortsætter han.

Mange tror fejlagtigt, erfarer Meldgaard, at albummet er bygget op om feltoptagelser fra Mali og Burkina Faso, og der var realoptagelser, men de blev udgivet sidste år på kassettebånd under navnet Supermelle Anbefaler. Kun én optagelse af nogle cikader nåede med på "Dansktoppen Møder Burkina Faso I Det Himmelblå Rum Hvor Solen Bor", der er en løsere antropologisk fortolkning, om man vil. Det inkluderer foruden jazz og verdensmusik også en slags danske viser. Desuden er albummet inspireret af sammenhængen mellem musik og dans, blandt andet på de skizofrene numre "Det Er Det Her Det Hele Handler Om; Elektrisk Guitar Og Dans" og "Det Er Jo Det, Det Hele Handler Om: Akustisk Guitar Og Dans".

Meldgaard er født i Aalborg og arbejder i dag som fuldstidsmusiker, idet han også driver Yoyooyoy som pladeselskab og arrangør af alternative musikprojekter. I mængden af popmusikere og branchefolk fremstår han excentrisk i sin farverige palmetrøje og med sine hjemmelavede instrumenter (for eksempel en lysende globus med forvrænget motorlyd) og percussionarsenal.

I realiteten er han dog mere jordnær end de fleste, mens hans to år på konservatoriet vidner om, at der også ligger én eller anden form for musikalsk begavelse og talent bag et frit, delvist improviseret, uperfekt og udpræget kunstneriske udtryk.

Forholdet komposition-improvisation

- Jeg har selv indspillet og produceret det fra bunden, så den har været rimeligt billig at lave. De eneste udgifter har været mastering og tryk. Det er lavet meget lag på lag, men den indeholder alligevel improvisation. Hvis du improviserer noget og hører det igen tilstrækkeligt mange gange, så du kan huske det, så bliver det til en sang som enhver nedskrevet komposition. Forholdet mellem improvisation og komposition er meget interessant, og de to elementer har jeg forsøgt at stille op overfor hinanden, fortsætter nordjyden.

- Det linker til klassisk indisk musik. Der er en drone i hvert nummer, nogle faste komponenter og frie passager, hvor der er plads til improvisation. Det er meget frugtbart at improvisere, når du har nogle elementer, du kan improvisere over, justere dem en smule eller en melodi, som du kan repetere med variationer.

En anden kilde til variation er de hjemmelavede instrumenter, det mest ikoniske den lysende globus:

- Det er en globus, som jeg har bygget om til et musikinstrument. Desværre faldt den på gulvet under koncerten, lige inden den skulle i brug, så den gik lidt i stykker. Der ligger en motor indeni, forklarer han. I virkeligheden var det det andet instrument, der blev ødelagt til den koncert.

- Sådan går det, når man arbejder med hjemmebyggede Storm P-agtige instrumenter. De er lidt mere følsomme, end de købte.

Dans og intuition

Hvad er så det, det hele handler om?

- Elektrisk guitar og dans? Nej, jeg blev meget begejstret for koblingen mellem dans og musik, da jeg var i Afrika i de to måneder. Når der er levende musik, så er der altid dans.

Så det er en danseplade?

- Ja, et forsøg på det. Idéen med Frisk Frugt var, at jeg selv skulle lave musikken og skrive den. Vi har lavet mange forskellige projekter sammen i kollektivet Yoyooyoy, men når man er alene, så er der ingen forhandling. Du kan bare sidde og prøve en masse ting af, uden at skulle forklare, hvad noget betyder eller overbevise om, hvilke idéer der virker. Det er mere intuitivt.

Frisk Frugt vandt ikke Nordic Music Prize, for det gjorde Jonsí. Til gengæld vandt publikum et blik ind i et musikalsk univers, der sjældent får plads på platforme som by:Larm.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA