x

Scarlet Chives – fortællende dreampop

Scarlet Chives – fortællende dreampop

Don't you put your hands there / those hands of yours never did me any good / the sun that used to rise here / shines a lot less sunnier than it should. Sådan lyder fortællingen og ordbilledet i den første single Don't You Put Your Hands There fra Scarlet Chives' selvbetitlede debutalbum. Billeder og fortællinger er metode, de ynder at benytte sig af i både det musikalske og lyriske. Derudover er fortællingen og billederne et sted, hvor de seks medlemmer har et fælles ståsted – idet de besidder vidt forskellige musikalske baggrunde.

– Fortællinger fylder rigtig meget på et abstrakt plan hos os alle sammen. Vi har alle sammen en dedikeret ting for historier, film og andre æstetiske ting. Det tror jeg unægteligt skinner igennem, når vi skriver sange. Det eneste vi har tilfælles, er, at vi har nogle billeder, som vi på forskellige måder kan illustrere. Der er ikke særlig meget musikteori-snak i vores øvelokale, til gengæld er der glimmerstøv, blade der falder og alle mulige underlige ting, fortæller forsanger Maria Mortensen om arbejdsprocessen for de seks eksil-bornholmere, der nu er bosat i København.

Scarlet Chives hed tidligere Majorian, men under indspilningsprocessen havde de brug for at tilføre gruppen noget nyt i kraft af den musikalske udvikling de tog. Det udmøntede sig i nummeret Scarlet Chives, der også er at finde på albummet, som dannede grobunden for det nye navn.

– I Majorian har vi brugt rigtig meget tid på finde hinanden og finde ud af, hvilket udtryk vi har tilfælles. Når man lige pludselig føler, at det er sket, eller at der er en magi, man hele tiden har ledt efter, så er det meget naturligt, at det lige præcis er der, man skal starte på en frisk, fortæller forsangeren.

– Tidligere koncentrerede vi os meget om, at det hele skulle lyde stort og flot, men det blev lidt kedeligt i længden. Vi ville gerne lave noget med lidt mere kant på, og så er det blevet mere naturligt med alle de forskellige referencer, vi har i bandet, forklarer bassist Peter Esben.

– Vi glæder os meget til at få pladen ud i butikkerne og høre, hvad folk synes. For os ligger den meget nær, så vi er alle sammen lidt spændte på, om folk kan lide det.

Diversitet

Hvad er de musikalske forskelle på et Majorian-nummer og et nummer med Scarlet Chives?

– I Majorian havde vi oftest en helt klar idé om, hvad vi gerne ville have et bestemt nummer til at blive og udvikle sig til. Derfor var lyden en smule mere defineret, men jeg tror ikke, at Majorians lyd havde lige så meget af os alle sammen hver især. På den måde er der i højere grad en diversitet i Scarlet Chives, som vi nok ikke turde som Majorian, fortæller sangerinden om udviklingen.

– Som regel har vi altid skullet finde nogle geniale roller hver især, og så opstår der ofte et problem, for så vil alle andre høres, og så må man tage diskussionen bagefter, hvor man vælger, hvem der har hvilke roller. Det er selvfølgelig også en demokratisk proces, hvor man nogle gange ofrer sin rolle, og så finder det centrale i sangen. Der bliver taget flere kampe om, hvad der er vigtigt i musikken, fortæller Peter Esben.

Kan man kalde det en slags kulmination for jer som band?

– Det synes jeg helt klart, man kan. Majorian-tiden har været en rigtig fed måde at nå dertil, hvor vi er nu. Det er helt sikkert det, vi har søgt, uden at vi har vidst det. Hvis du havde spurgt os for noget tid siden, så ville vi gerne have udgivet et album før, men lige nu er vi bare rigtig glade for, at det er på det her tidspunkt i vores musikalske udvikling, at vi får lov til at vise, hvad vi kan, siger Maria Mortensen.

Fra klippeø til hovedstad

I sekstetten deltager alle i skabelsesprocessen af deres musik, mens teksterne i højere grad varetages af forsanger Maria Mortensen.

– Jeg synes faktisk, at det er sjældent, teksterne handler om mig. Det er mere en tilstand eller noget, der har optaget mig. Mange af sangene har dels noget at gøre med, hvor man befinder sig rent geografisk. Jeg er flyttet fra en lille klippe til København for nogle år siden, og det har været rigtig eksotisk. Så er der pludselig nogle karaktertræk ved byen og miljøet, som ikke er lige så eksotiske længere. Jeg har ikke et terapeutisk forhold til lyrik. Det er, hvad der fylder nu og her, og så er det det, der skal brændes ind i musikken. Det er den tilstand, der er her og nu, som musikken afspejler, og så er det nogle små fortællinger om ting, jeg tror alle kan forholde sig mere eller mindre til.
    
Et af de seks medlemmer i Scarlet Chives er Brian Batz (guitar og keyboard), der står bag projektet Sleep Party People, som høstede store roser for det selvbetitlede debutalbum i 2010. I gruppen er de utrolig glade for Brian Batz' succes, som har været gavnende på flere områder.

– Nu har Brian ret tidligt gjort klart for os, at han stadig ville være i bandet, og jeg tror vi alle sammen har haft forståelse for, at han har haft succes med det, og vil også kunne forstå det, hvis han havde for travlt med det. Jeg tror også, at vi er blevet så modne nu, at det ikke kan genere os. Det er ikke noget, der har noget med Scarlet Chives at gøre, ud over, at Brian har været væk nogle gange. Det er ikke noget, der påvirker bandet som sådan, fortæller bassisten, og Maria Mortensen supplerer:

– Brians succes og arbejde med Sleep Party People har været godt på mange forskellige måder. Ikke mindst har han udviklet sig sindssygt meget bag computeren. Det letter vores produktion af sange en del, fordi det bliver rigtig nemt at forevige vores idéer på en smuk og fin måde. Han har også udviklet nogle producer-skills, da han lavede sit eget album. Det er vi meget taknemmelige for, da det har gjort tingene nemmere at gøre rigtig smukke for vores vedkommende.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA