x

Tuborg og MSN gør noget ved den digitale musik

Tuborg og MSN gør noget ved den digitale musik

Piratkopiering er stadig en udbredt praksis hos de danske musikforbrugere, og selvom aggressive aktører som f.eks. Antipiratgruppen har meldt sig på banen, er der stadig gang i fildelingstjenesterne og cd-brænderiet. I løbet af det sidste år er der dog dukket en række legale online musikportaler op, som, med større eller mindre held, har formået at implementere betalingssystemer i forbindelse med erhvervelse af digital distribueret musik – f.eks. TDC Online, Føtex, Payload og Bilka.

To giganter mødes
I aftes lancerede Tuborg og MSN Music så et samarbejde, der netop har til hensigt at fremme den lovlige digitale kopiering af musik. Som en del af parolen "Tuborg gør noget ved musikken" præsenterede Tuborg motiverne for at kaste sig over den digitale musik: ”Det er en naturlig konsekvens af vores øvrige engagement i musikbranchen”, fortæller marketingchef for Tuborg Ole Søvsø Nielsen, med henvisning til en lang række projekter som Grøn Rock (med Muskelsvindfonden), Roskilde Festival, Zulu Awards, Tuborg Musikhjælp, Green Beats samt samarbejde med en række centrale spillesteder som f.eks. Rust, Vega og Pumpehuset. MSN, der især er kendt for produkter som Hotmail og Messenger, er i denne sammenhæng Tuborgs medspiller i lanceringen af det nye digitale musikinitiativ. Fra 1. januar 2005 vil vi alle, ifølge initiativtagerne, blive ramt af en massiv markedsføringskampagne, der skal understrege at de to mastodonters tager den digitalt distribuerede musik alvorligt.

Tub 20
Tuborg lancerer bl.a. initiativet "Tub 20" på tuborg.dk, som præsenterer de 20 mest populære downloads fra cdon.com. Cdon.com er en skandinavisk e-handelsplads på Internettet, som bl.a. sælger musik og dvd-film. Netop cdon.com spøger i baggrunden, og deres "digitale musikarkiv" på ca. 200.000 numre bliver tilgængelige gennem tuborg.dk. ”Omkring årsskiftet skulle vi gerne kunne præsentere omkring 1 million sangtitler”, forklarer country manager fra MSN i Danmark, Jens Storm Lernø. Priserne ligger lige nu på mellem 7 og 9 kroner pr. track, og hele albums kan erhverves for 99 kr. Der er ligeledes mulighed for at printe cover til de forbrugere, der gerne vil have produktet til at ligne "den rigtige" cd.

Eksklusiv lancering
Tuborg og MSN havde skruet godt op for charmen, og lanceringsarrangementet foregik i Tivoli i København på en af Danmarks absolut fineste restauranter The Paul, og Master Fatman sørgede vanen tro for mestervare-kærlighed både bag dj-pulten og som aftenens vært.

Det er selvfølgelig interessant, når to giganter som Tuborg og MSN går ind i et samarbejde om salg af digital musik, men hvad angår timing og originalitet, sidder man lidt tilbage med en tom fornemmelse. Og den fornemme og luksuriøse lanceringsreception på The Paul kunne ikke umiddelbart ændre ved det forhold, at man sad med en fornemmelse af, at der ikke så meget var tale om pionerånd, men nærmere, om Tuborgs og MSNs ønsker om at "være med på noderne" – også indenfor den digitale musik. Tuborg og MSNs nye samarbejde har i hvert fald ikke umiddelbart mere at byde på end de andre digitale konkurrenter, og portalen fungerer efter de efterhånden velkendte principper.

Sympatisk initiativ
Der er ingen tvivl om, at piratkopisterne – med Napster som omdrejningspunkt – har haft god tid til at få mange "dårlige vaner" i digitalkopieringens spæde barndom. Musikbranchen og alle dens allierede var for langsomme til at komme i gang og indså alt for sent, at den digitale distribution af musik var en styrke for udbredelsen og tilgængeligheden af rytmisk musik. I stedet fokuserede musikbranchen i hylekor på, at den digitale distribution af musik ville gøre dem arbejdsløse.

Det er selvfølgelig et sympatisk initiativ, at Tuborg - ligesom de har gjort det så ofte - kaster sig over endnu et projekt af musikalsk karakter i samarbejde med MSN. Initiativet virkede dog mere som en forhastet reaktion på Apples iTunes Store, der med stor succes i USA har skabt et positivt alternativ til ulovlig downloading af musik, som forbrugerne rent faktisk benytter sig af. Den danske lancering af iTunes Store lader imidlertid vente på sig, og ingen ved tilsyneladende, hvornår vi kan forvente, at den rammer Danmark. Ventetiden har Tuborg og MSN udnyttet på strategisk vis, og det er der jo ikke noget galt med. Og der er ingen tvivl om, at det kun er positivt, at der hele tiden dukker nye musikportaler op. Alle disse initiativer skal nok med tiden være med til at skabe de fornødne holdning- og adfærdsændringer, der skal til for at komme den værste piratkopiering til livs.

GAFFA ønsker i hvert fald Tuborg og MSNs nye projekt hjerteligt velkommen, og så må tiden jo vise, om de trækker i den progressive førertrøje, eller om de blot løber forpustet efter de andre?

Tuborg

MSN


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA