x

Hilfiger Denim Live: Tommie Sunshine

Hilfiger Denim Live: Tommie Sunshine

Egentlig er Tommy Lorello – bedre kendt under sit kunstneralias Tommie Sunshine – alt for gammel og garvet til at kunne kategoriseres som et talent. Den 39-årige Chicago-dreng begyndte sin karriere som dj tilbage i 1993, og siden da har han blandt andet rykket i det store vinyl og remixet for navne Fall Out Boy, Panic At The Disco og Kelis, ligesom han også har samarbejdet med house- og electroclash-koryfæer som Felix Da Housecat og Miss Kitten. Selv er Tommie Sunshine mest kendt for sit bikerlignede ydre, der passende har gjort ham til den amerikanske dj-scenes enfant terrible – "med en glødende forkærlighed for 80'ernes house-scene", beretter han til GAFFA.

Du har efterhånden tyveårsjubilæum som dj. Hvornår besluttede du dig for at gå "pladevender-vejen"? 
- Jeg var så heldig at vokse op i Chicago i 80'erne, hvor house-scenen spirede frem, og den gjorde et uudsletteligt indtryk på mig. Jeg begyndte at gå på byens klubber og oplevede legendariske house-djs som Ron Hardy, Jesse Saunders og Frankie Knuckles på tætteste hold, og summen af den musik, de stod for, dannede ligesom fundamentet for min egen lyst til at blive dj.

Hvordan var det at vokse op i en for house-genren så afgørende tid som Chicago i 80'erne?
- Det var meget intenst. Jeg føler mig dybt privilegeret over at have været vidne til scenens opblomstring. I dag er det jo svært at definere, hvad house præcis er for en størrelse genremæssigt, men dengang kom den som et frisk pust oven på hele disco-æraen, der var ret trættende at høre, og derfor vender jeg også altid tilbage til de tidlige house-plader fra Chicago tiden. De lyder simpelthen mere friske. I hvert fald i mine ører.    

Er det så med en vis nostalgi, at du har dedikeret din dj-gerning til house-genren?
- Nej, det vil jeg ikke sige, for jeg er ikke nostalgisk. Jeg vil nærmere sige, at jeg er det modsatte. Min forkærlighed for house-musikken baserer sig på en hyldest til Chicago-scenen, men jeg forsøger så vidt muligt at give min egne dj-sæt et mere moderne twist, hvor der også er plads til 90'ernes og 00'ernes house-navne.

Udseendet trak
Lad os snakke lidt om dit engagement i Hilfiger Denim Live. Hvordan blev du involveret i den event?
- Jeg har fået at vide, at den øverst ansvarlige for eventen her i Amsterdam tilfældigvis så mit ansigt, da han en dag stod i en kiosk og bladrede i et magasin. Herefter besluttede han sig så tilsyneladende for, at Tommie Sunshine skulle spille til arrangementet.

Så du blev primært kontaktet på grund af udseendet?
- Ja, det tror jeg, ha ha!

Hvad synes du om hele idéen med at kombinere musik og mode, som man eksempelvis gør det med en event som Hilfiger Denim Live?
- Efter min mening har musik og mode altid eksisteret side om side, og jeg synes faktisk, de begge kan drage nytte af hinanden. Jeg formoder for eksempel, at Tommy Hilfiger tog kontakt til mig, fordi de synes, jeg har en eller anden form for coolness, som de gerne vil forbindes med. Omvendt bliver jeg betalt godt for at stille op til eventen og får samtidig en god eksponering ud af det, så i mit tilfælde vinder begge parter ligesom på det her samarbejde.

"Man kan ikke sælge ud"
Men nogle kunstnere ville jo nok betragte sig selv som "sell-outs", hvis de som dig indgik et samarbejde med et stort brand som Tom Hilfiger. Kan du forstå den tanke?

- Jeg tror ikke på tanken om at sælge ud. Hvis man som band eller som dj står på scenen og kun vil spille det musik, man selv gider at høre, så tager man ikke højde for sit publikum, og så er man dybest set bare et røvhul, der ikke gør nogen folk en tjeneste. Så har man efter min mening ikke noget at gøre i underholdningsbranchen. Som dj er det min opgave at forsøge at skabe en forbindelse mellem publikum og mig selv, og det var også grunden til, jeg i første omgang overhovedet begyndte som dj og producer – fordi jeg gerne ville spille og skabe noget musik, som folk kan lide. Så enkelt er det. På et mere generelt plan mener jeg også: Hvem vil ikke gerne tjene penge på sin musik? Det ville alle kunstnere da!  Jeg er dj, så jeg laver ikke plader på samme måde, som andre musikere gør, men event som Hilfiger Denim Live giver mig mulighed for at tjene en god skilling på dét, jeg kan: At vende plader. Jeg kan ikke se, hvordan det er at sælge ud.

Hvordan har du det så med hele modedelen af arrangementet?
- Den har jeg det fint med. Mode handler dybest set om at være sig selv, for når man er sig selv, så udstråler man også personlighed og selvtillid. Når jeg for eksempel går ud for at handle, jamen, så ser jeg stadigvæk ud, som jeg gør nu, for det er min identitet, og hele den indgangsvinkel til mode mener jeg faktisk hæver sig langt over modeidealet. Min erfaring er, at folk, som typisk bruger tusindvis af kroner på at købe det nyeste tøj, som regel ikke ejer skyggen af stil. De identificerer sig i højere grad med, hvilke mærker de går med, men det bliver på en måde ikke deres eget tøj eller deres egen stil, hvis du forstår? De er bare, hvad moden dikterer og intet andet.

Rocker eller rockstjerne
Men det må da være belejligt for dig, nu hvor du arbejder i underholdningsbranchen, at have en visuel stil, som du bliver genkendt for, og som formentlig også fik dig udtaget til den her kampagne?
- Jamen, min tøjstil var også på mange måder et bevidst valg, jeg tog for nogle år siden, for du har ret – når man bevæger sig i en verden som underholdningsbranchen, så er man i et vist omfang nødt til at en visuel identitet, som skiller dig ud fra "alle de andres". Jeg tror, når man ser på mig, så vil man aldrig tænke, at jeg var dj. Man ville formentlig snarere tænke, at jeg var alt andet end det, som for eksempel rocker eller rockstjerne. Men jeg elsker virkelig det faktum, at jeg ikke ser ud som alle mulige andre dj's.

Hvordan kom du så på din visuelle identitet?
- Sagen er faktisk den, at jeg aldrig har haft langt hår, før jeg i begyndelsen af trediverne besluttede mig for, at det var det største "fuck you!", jeg kunne give til folk på min egen alder, som er nødt til at passe deres røvsyge arbejde hver dag. Det er faktisk grunden til, jeg lod mit hår gro, ha ha!

Læs det andet interview fra arrangementet med sangerinden Lissy Trullie her


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA