x

Sådan bliver du musikalsk forretningsmand

Sådan bliver du musikalsk forretningsmand

Der kan være uendeligt langt fra at være en god musiker til også at være en god forretningsmand, så man i sidste ende kan tjene penge på sin musik. Og netop med det problem for øje er projektet Music2Business blevet sat i søen. Her kan alle med ambitioner inde for musikken – og ikke kun dem bag tangenterne, men også managere, koncertarrangører og så videre – blive bedre til at kombinere musik med sund forretning.

I løbet af et år – fra juni i år til juli næste år – bliver projektets deltagere bedre til at arbejde professionelt med musikken som salgsvare. Det eneste, deltagerne ikke bliver undervist i, er musik.

Projektet er målrettet det øvre vækstlag i musikken, dem, der endnu ikke er brudt igennem, men som virkelig brænder for det.

– Vi vil gerne være med til at styrke den forretningsmæssige del af musikken ved at give en række kompetencer og redskaber, der hjælper med at udnytte den kommercielle side af musikken så godt som muligt. Projektet handler om alt det andet end selve musikken, for den er der masser af initiativer, der støtter, men alt det udenom skal også gå op i en højere enhed, før det kan lade sig gøre at leve af musikken, siger projektleder Line Bjerregaard Jessen fra Manto A/S, der står bag projektet i samarbejde med Volcano Management og Bandakademiet samt partnerne Gimle, STARS, Koda og Musikzonen.

– Vi har jo hørt om bands, der har gjort det rigtig godt, og så har de fået et kæmpe skattesmæk, fordi de har været virkelig gode til at spille musik, men ikke har vidst noget om alt det uden om musikken, siger hun.

Simon Kvamm fik en del knubs, som han siden har lært meget af, i kampen for at bryde igennem med Nephew, men han kunne nu alligevel godt have brugt en hjælpende hånd på vejen:

– Måske ville de mest naive af vores forretningsidéer være blevet guidet lidt på vej. Eksempelvis gav det unødige blå mærker at spille instore-koncert i Stereo Studio torsdag eftermiddag i Kolding for tre publikummer og uden en plade på gaden.

Kunne du tænke dig at være med, kan du ansøge frem til den 15. april. Kandidater fra Sjælland har førsteprioritet, da projektet støttes økonomisk af Region Sjælland.

Læs mere på Music2Business.dk


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA