Brands & bands – Der er ingen skam i at sælge ud

Brands & bands – Der er ingen skam i at sælge ud

Mon ikke morgenkaffen landede i den gale hals hos enkelte Kashmir-fans, da bryggeriet Royal Unibrew en martsdag sidste år kunne meddele, at de havde indgået et samarbejde med Kasper Eistrup og kompagni. Formålet med makkerskabet lød således: At bringe et af morgendagens danske rocktalenter frem i lyset ved at lade dem opvarme for Kashmir på bandets senere efterårsturné.

– Vi var ikke i tvivl, da vi blev præsenteret for idéen. Musikken har givet os en masse uvurderlige oplevelser og erfaringer, som vi gerne vil bringe videre til morgendagens talenter. Dansk musik skal hele tiden udfordres og stimuleres, så der kan skabes grobund for nye talenter – og hvis vi kan være med til at hjælpe en kommende stjerne på vej, så er det vores måde at give noget retur til rockmusikken, udtalte Kasper Eistrup i kølvandet på det nyslåede samarbejde, mens Royal Unibrew i samme ombæring øremærkede 50.000 kroner i støtte til den senere vinder af opvarmningstjansen, Striving Vines. Hvad Kashmir fik for ulejligheden, skal til gengæld være usagt. Hvad Kashmir fik for ulejligheden, skal til gengæld være usagt. Det eksakte tal beholder de involverede parter for sig selv – men rygtet vil vide, at beløbet er mangedoblet supportbandets støttekroner.

For mens pladesalget i flere år har fulgt en lang og udmarvende deroute, er flere og flere bands i den hjemlige andedam begyndt at se sig om efter andre måder at hive huslejen og tilværelsen som rockstjerne i land på. Løsningen lader mere end nogensinde til at hedde partnerskaber med brands – eller som kække tunger har døbt den: "Put the R in bands". Tænk på The Blue Van og Apple. Tænk på The Asteroids Galaxy Tour og Heineken. Tænk på Nephew og Audi. Eksemplerne vokser støt.

– Cd-salget styrtdykker, og det er tvingende nødvendigt, at musikbranchen finder nye måder at tjene penge på. Og der kan samarbejder med brands blive en meget vigtig indtægtskilde. 

Det fastslår Jack Horner, der er grundlægger af det britiske rådgivningsfirma Frukt Communications, hvis kundeliste tæller erhvervsgiganter som Coca-Cola, Nokia og Topman. 

Hver især har de velkendte brands ønsket sig en profil, der ramte et publikum, som ellers ikke ville drikke deres læskedrik, købe deres telefon eller gå i deres tøj sådan lige med det første – og ønsket har de fået opfyldt i forskellige skikkelser.

Klubkonger som Justice og Faithless gik eksempelvis med til at designe en såkaldt Club Coke-flaske for Coca Cola, mens selveste David Bowie indvilligede i at blåstemple Nokias daværende musiktjeneste, Music Recommenders, og indietjekkede Phoenix og Ladyhawke takkede ja til i hver sin måned at bestyre indholdet af Topmans nyudklækkede musikwebsite, Topman Ctrl. Jack Horner fortæller:

Musik er et uhyre effektivt redskab til at kommunikere med sin målgruppe på et mere følelsesmæssigt plan, og hvis der er noget, virksomhederne gerne vil, så er det at appellere til forbrugernes følelser. Den forbindelse har været velkendt længe, men hvor virksomhederne tidligere så musik som et supplement til for eksempel en reklamefilm, betragter de i dag musikken som et vigtigt bindeled til forbrugerne. Derfor er flere og flere virksomheder interesserede i at tilnærme sig musikbranchen, og det er mit indtryk, at den udvikling også er begyndt at gøre sig gældende på mindre markeder som i Danmark.

Milliarder i sponsorater
At sidstnævnte påstand lader til at have sin rigtighed, antyder blandt andet en analyse fra rådgivningsfirmaet MEC Access, der sidste år anslog, at den danske musikbranche har potentialet til at hente et milliardbeløb i sponsorater fra virksomhedernes markedsføringsbudgetter.

Og de lovende prognoser er ikke gået pladeselskabernes ører forbi. Hos den danske afdeling af verdens største pladeselskab, Universal Music, har man eksempelvis ansat to folk til netop at udvikle idéer og indgå samarbejdsaftaler med mulige brands, og ved konkurrenten Sony Music tror man også på partnerskaber som én af morgendagens vigtige indtjeningskilder. Johannes Dybkjær Andersson, international marketing manager hos Sony Music, siger:

– Jeg mener faktisk, at det allerede er tilfældet, og vi kommer nok til at se mere af det i en nær fremtid. Det handler om at indgå bæredygtige samarbejder, og hvor der tidligere var relativt få spillere på et team i musikbranchen – forenklet kan man sige eksempelvis kunstner, pladeselskab, booking, management – og få eksterne interessenter – eksempelvis pladeforhandlere, koncertarrangører – er der nu et hav af væsentlige interessenter, som man med fordel kan indgå samarbejder med på kryds og tværs.

Han møder opbakning hos administrerende direktør i Universal Music, Casper Bengtson: 

– Vi er hundrede procent opmærksomme på, hvad der rører sig, og vi indgår flere og flere store og spændende samarbejder med brands, men den danske branche har stadig meget at lære af de udenlandske samarbejder: Nordea i Sverige tilbyder for eksempel et musikabonnement til udvalgte kunder, og i Norge har tøjkæden Dressmann lavet et kæmpe samarbejde med Rolling Stones, som bandet kører en massiv kampagne for lige nu.

En tjekket tøjgigant
Et andet af disse veletablerede partnerskaber står eksempelvis den amerikanske modegigant Tommy Hilfiger bag. Siden 2009 har tøjbrandet lokket en stribe af musikbranchens rocknavne med indie-omdømmet på rette sted til at gæste tøjbrandets faste koncertevent, Hilfiger Denim Live, og i samme ombæring agere ambassadører for virksomheden. Det har bands som The Drums, The Ting Tings og danske The Asteroids Galaxy Tour takket ja til, og guleroden er kort og godt en klækkelig hyre og et solidt output til et stort publikum.

– Helt ærligt, hvem vil ikke gerne blive hørt og tjene penge på sin musik? Det vil alle kunstnere da! Når der ikke længere er nogle, der virkelig sælger plader, hvorfor skulle jeg så ikke se mig om efter en anden måde at tjene penge på ved spille til en event som Hilfiger Denim Live? Jeg kan ikke se, hvordan det er at sælge ud.

Talen er klar hos den amerikanske dj, producer og sangskriver Tommie Sunshine, da GAFFA i marts måned gæster årets første udgave af Hilfiger Denim Live i Amsterdam. 

Sammen med navne som de New Yorker-tjekkede Holy Ghost toner den langhårede dj's rockstjerne-kontrafej frem på moderigtige plakater overalt i byen, og senere samme aften er byens hæderkronede spillested, Paradiso, fyldt til bristepunktet med lige så selvsikre unge, der har tøjet og attituderne i orden. Arrangementet lader til at virke efter hensigten. 

– Egentlig var det Tommy Hilfiger selv, der kom på idéen om at lave Hilfiger Denim Live, fordi han elsker rockmusik. Men det har også vist sig være en god måde at gøre opmærksom på de værdier, Tommy Hilfiger-brandet står for, fortæller Anita Nijssen, senior manager i marketing og kommunikation hos virksomhedens europæiske afdeling.

Tena Lady? Nej tak!
Et overskyggende spørgsmål presser sig imidlertid på: Hvor går grænsen, før samarbejdet mellem bandet og brandet bliver for entydigt kommercielt, og fans og musikelskere råber "sell out".

– Men skal være bevidst om, hvad man lægger sit navn til. Vi ville for eksempel sige blankt nej til at lægge musik til en hvervekampagne til militæret. Og i vores tilfælde ville vores musik til en Tena Lady-reklame måske heller ikke være så smart – ligesom vi vil være opmærksomme på at undgå firmaer med et tvivlsomt ry, tilkendegav Søren Oakes Christensen, organist og guitarist i danske The Blue Van, over for Spot Festival sidste år.

Til gengæld har de retrorockende nordjyder nydt særdeles godt af det etårige samarbejde, kvartetten netop har afsluttet med it-giganten Apple, hvor The Blue Van leverede musikken til den verdensomspændende reklamekampagne for Apples iPad i form af nummeret There Goes My Love.

 – For det første giver det masser af omtale. Folk husker dem som… "Nå ja, de var med i iPad-reklamen", fortæller bandets pladeselskabsboss, Manfred Zähringer, fra Iceberg Records.

– Hvis man generelt sammenligner, hvor mange plader, The Blue Van skal sælge for at tjene de samme penge, som for eksempel en aftale med et stort firma eller afsætning af musikken til en tv-serie giver, så taler vi allerede et par tusinde. Og sælger vi fem hundrede plader, plejer vi at råbe: Juhu!", medgiver Manfred Zähringer med et grin. 

Måske var det ikke så tosset, da Kashmir en forårsdag sidste år valgte at takke rocken…


Det seneste års mest markante giftermål mellem bands og brands herhjemme:


The Asteroids Galaxy Tour + Heineken

Den københavnske duo leverede musikken til Heinekens seneste tv-reklamekampagne, hvori de også selv medvirker. The Asteroids Galaxy Tour har tidligere afsat musik til Apples reklamer for iPod Touch.

The Blue Van + Apple
Nordjyderne blev med sangen There Goes My Love udvalgt som officiel lydside til den officielle reklamekampagne for Apples iPad. The Blue Van har desuden leveret musik til mere end 25 forskellige medieplatforme – fra reklamer over tv-serier til film.

Kashmir + Royal Unibrew
Kasper Eistrup & Co. var ambassadører for bryggeriets Tak Rock!-kampagne, der blandt andet bestod i at udvælge et opvarmningsband til Kashmirs efterårsturné sidste år.

Nephew + Audi
Bandet fik i kølvandet på udgivelsen af Danmark/Denmark sponsoreret sin forårsturné sidste år af den tyske bilgigant, mens DSB figurerede som sponsor på Nephews efterårsturné 2009.

Nik & Jay og Morten Breum + Pepsi Max
De tre popdrenge er blevet udpeget til at stå for det musikalske indhold til læskedrikkens Facebook-side.

Sort Sol + Royal Unibrew
Den garvede rocktrio er netop blevet offentliggjort som bryggeriets nye Tak Rock!-ambassadør og skal i lighed med Kashmir finde et opvarmningsband til en Sort Sol-koncert i Tivoli. 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA