x

Den Gale Pen møder Peter Møller, Start Festival

Den Gale Pen møder Peter Møller, Start Festival

Start Festival er stedet, hvor nye bands kan afprøve sig selv. Den har de sidste ni år fundet sted på Vesterbro i København, men er i år blevet voldsomt kritiseret for at have rod i regnskaberne. Flere bookere, kunstnere og andre aktører, der har arbejdet sammen med festivalen, mener for eksempel, at de har penge til gode hos Start På trods af de massive, økonomiske problemer kører festivalen alligevel videre i år, og det vil Den Gale Pen gerne vide mere om, men festivalens pressechef Peter Møller er glat som en ål.

Hej Peter – eller skal jeg sige Låsby Svendsen, din krejler!? Hold da kæft, Start Festival har skåret den godt. Konkurs den ene dag og back in business den næste?

– Hej Gale Pen! Start Festival har aldrig været konkurs, og det er derfor, at det er muligt at lave Start Festival for niende år i træk i år. Festivalen har gode samarbejdspartnere og sponsorer, der har stået last og brast med os igennem alle årene.

– Aha, det er ikke, hvad jeg hører. Bookerne er sure, musikerne er prinsessefornærmede, lokalmiljøet gider jer ikke. Det kræver da næsten talent at blive så upopulær?

– Vi oplever stor opbakning fra branchefolk fra ind- og udland. Festivalen har i år et rekordstort antal musikere, der har ansøgt om at spille på festivalen, så det er ikke vores oplevelse. På Vesterbro mærker vi kun varme og opbakning fra bydelens borgere og handlende.

Politiker-svar, hr. Møller! Personligt synes jeg ikke, at lusede wannabe-musikere burde have en krone, men nogle mener jo, at det er dårlig stil ikke at betale de fattige drømmere for deres larm?

– Start Festival er en showcase-festival, hvor vi stiller rammerne til rådighed for bands. Vi er de deltagende musikeres egen festival, og festivalen er stiftet af musikere. Det har aldrig været formålet, at nogen skulle tjene penge på at spille på festivalen, men en mulighed for at præsentere sin musik og trykke den af foran et stort publikum.

Stort og stort… Sidste år var der skaldede 6000 gæster, og I havde plads til 30.000. Jeg har været til agility-træninger for adfærdsvanskelige køtere, der var mere populære.

– Sidste år druknede vi i regn og blæst, og havde det ikke været, fordi der var Start Festival, så var jeg også selv hellere blevet hjemme i tørvejr på sofaen med popcorn og bokssættet af Horton Sagaen. Vi skal i år være bedre til at gøre opmærksom på, at størstedelen af Start Festival foregår indendørs.

Undskyldninger, helt ærligt, kunne en af grundene ikke være, at ingen gider betale penge for at høre nogle elendige amatører lege band?

– Festivalen præsenterer cremen af cremen af ny dansk musik. Bandene er valgt af et musikudvalg bestående af etablerede musikere og nogen af Danmarks skarpeste musikører. Det er blandt andre Silas Bjerregaard fra Turboweekend, Tobias Kippenberger fra The Floor Is Made of Lava, Anders Lassen fra A:larm, René Cambony fra Sony, Nicholas Kawamura fra Musiksystemet på P3 og mange flere.

Ja, så er det sgu da klart, at lortet har pengeproblemer. Hvorfor laver I ikke bare en ordentlig festival med musik, folk gider høre?

– Det er præcis det, vi gør! Vores festival handler om at præsentere den musik, som folk endnu ikke kender, og der er hvert år bands, der får et gennembrud på vores festival og får udvidet fanskaren – og det er jo det, det hele handler om for os.

Når I nu insisterer på at give de her håbløse musikere en kasse, hvorfra de kan udbrede deres støj-kvababbelser, kan du så garantere, at de bliver betalt for deres afsindigheder i år?

– Ingen bands får løn for at spille på Start Festival. Sådan har det altid været. Vi dækker bandenes transportudgifter. Jeg kan garantere, at alle sejl er sat til for, at dette års festival igen bliver en musikalsk og en publikumsmæssig succesoplevelse. Desuden kan jeg garantere, at vi gør alt for, at dette års festival også økonomisk bliver en festival, hvor vi ligesom tidligere år kan se os selv og vores samarbejdspartnere i øjnene.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA