Filmanmeldelse: End Of The Century – The Story Of The Ramones

Dokumentarfilmen "End Of The Century – The Story Of The Ramones" (instrueret af Michael Gramaglia og Joe Fields) havde i weekenden den 7.-8. januar Englands-premiere, hvor blandt andre GAFFA.dk var i biografsædet.

Filmen dokumenterer historien om de legendariske punkpionerer The Ramones, som inspirerede utallige musikere og fans, men som aldrig nåede hitlisternes højder. I "End Of The Century" fortælles hele historien om bandet, der blev dannet New York-forstaden Queens i 1974 og hvis ende er blevet definitiv med de senere års dødsfald af de tre originalmedlemmer Joey Ramone (2002), siden Dee Dee Ramone og senest Johnny Ramone, der døde af kræft i september.

Heldigvis for historien blev filmoptagelserne allerede til inden denne trefoldige bortgang, så de tre afdøde originalmedlemmer, plus den første trommeslager og senere Ramones-producer Tommy Ramone får ytret sig flittigt i filmen, der på sober og sikker vis får afdækket bandets betydning for rockscenen, ikke mindst som punkpionerer. Filmens form er ganske kronologisk og meget rockdokumentarisk, og man får lov at opleve både The Stooges og New York Dolls, før man når til et par sjove optagelser af et meget tidligt og ganske dilettantisk Ramones på scenen i New York, 1975.

Og vi får endvidere en fin indsigt i de fire Ramones-rock-"brødres" baggrunde og personligheder: Joey som den lidt svage, nørdede og frisindede fyr, godt gemt bag langt hår og solbriller, Johnny som Joeys modstykke, ærkekonservativ, autoritær og usympatisk, drengerøven Dee Dee og den fornuftige og sympatiske Tommy.

Filmens gennemgående tråd er dog de mange konflikter, der prægede bandets medlemmer indbyrdes og som gør "End Of The Century" til en realistisk, men også ret så dyster oplevelse, i særlig grad hvis man bare har været trekvart fan af dette her band eller – som undertegnede – voksede op med dem som de sande frelsere på sen-70’ernes rockscene og frem. Joey ville have sit hit og måtte finde sig i, at Johnny scorede hans eneste sande kærlighed og endda giftede sig med hende. Joey skrev dernæst den bitre tekst til "The KKK Took My Baby Away", men holdt sammen med Johnny på turné efter turné, fordi Joey ikke kunne slippe The Ramones.

Og det er så bare én af konflikterne i denne velfortalte rock’n’roll-saga, som dog også løsnes op af forskellige morsomme og groteske bemærkninger; blandt andet hører man om, hvordan Sex Pistols’ Johnny Rotten var nervøs for at møde bandet, første gang det turnerede i England! Rotten frygtede ganske enkelt, at disse seje newyorker-drenge ville gennembanke ham – og på den måde får vi så også det gamle punkhierarki helt på plads: Ramones før Pistols, og det på alle tænkelige måder.

I filmen medvirker også gamle newyorkere som Blondie-duoen Debbie Harry og Chris Stein, folk fra Television og Suicide, tidligere managere og producere, senere medlemmer og inspirerede musikere som Rob Zombie og Kirk Hammett med flere.

Og det er for så vidt bare at håbe, at "End Of The Century" også snart vil nå et dansk publikum. Aktuelt er der dog ingen bekræftede forevisninger.

PS. En Ramones-musical er også på vej. Titlen er "Gabba Gabba Hey", premieren finder sted i Australien og skulle komme til Europa i løbet af året, hvor også Tommy Ramones nye, akustisk inspirerede band Uncle Monk planlægger at udsende et album. Og den 21. januar optræder det senere Ramones-medlem Marky Ramone med sit band på The Rock i København.

Filmens hjemmeside

Ramones' hjemmeside