x

Moby – Søvnløs i verden

Moby – Søvnløs i verden

Det er en tilsyneladende frisk Moby, der sidder ved poolen i Los Angeles. Hans ansigt er drenget og smilende, og hans stemme er entusiastisk og indlevende. Men man skal ikke tage fejl. Moby er lidt træt. For lidt træt er Moby altid. Han sover ikke godt om natten og har vænnet sig til altid at gå rundt i en tilstand af lettere træthed. Sådan har det altid været at være Moby.

Mobys 10. album Destroyed blev til under mange søvnløse nætter verden over. For ikke at blive vanvittig over ikke at kunne sove eller spilde tiden, gav han sig til at indspille musik i nattens mulm og mørke. Og så tog han fotografier til en fotobog som bidrag til albummet. GAFFA møder Moby til en snak om Moby, søvnløshed og Destroyed.

Du har lavet dette album, Destroyed, under en turné, når du led under søvnløshed. Er det en normal arbejdsproces for dig?

– Jeg bryder mig ikke så meget om at være på turné. Da jeg begyndte for 20 år siden, var det nyt og spændende, for jeg havde aldrig været uden for USA. Men senere handlede det om at have vanvittige fester. Så det blev til rock and roll-degeneration. Det stoppede for fem-seks år siden, og derefter gav jeg mig selv små opgaver på min turné som at tage billeder og lave musik. Musikken på albummet er lavet under søvnløse stunder i hotelværelser, og jeg dokumenterede min turné med fotografier.

Du skrev singlen The Day på et hotelværelse i Spanien. Kan du huske omstændighederne?

– Det lyder mere romantisk, end det var. Det lyder som en perfekt, romantisk hoteloplevelse, som om jeg sad i hotellets gårdhave, og solen steg op, mens jeg spillede guitar. Det var ret elendigt, for jeg havde ikke sovet. Jeg nød ikke den bløde morgenbrise og morgenskæret, som berørte hustagene. Jeg var bare deprimeret, for jeg kunne ikke sove. I stedet for at være deprimeret over ikke at kunne sove, skrev jeg en sang.

Skrev du også en sang i Danmark?

– Nej, for jeg var kun i Danmark to nætter, og vi var nødt til at skifte hotel, for det var forfærdeligt. Det stank af røg, der var larm, og det ville have været det perfekte sted for en polterabend.

Hvor flyttede du hen?

– Vi tog til SAS-hotellet, og jeg elskede deres Arne Jacobsen-møbler, men mit værelse var fuldt af edderkopper. Det var ret underligt. Jeg faldt i søvn, og næste morgen var der fuldt af edderkoppespind overalt i værelset.

Så du faldt rent faktisk i søvn i København?

– Det vil sige, at jeg sov fire-fem timer. Jeg havde for travlt til rent faktisk at skrive musik i de hotelværelser.

 

Samme sted verden rundt

Videoen til sangen Sevastopol viser alle de små kedelige ting ved at rejse under en 36 timers tur til Sao Paulo. Er det sådan, det er at være på turné for dig?

– Bogen er en kontrast mellem fuldkomme tomme rum og rum fulde af 75.000 mennesker. Jeg vil ikke brokke mig over at gå på turné, men det er underligt at rejse verden rundt og ende det samme sted, lige meget hvor man er. Det er svært at skelne et hotelværelse i Japan fra et hotelværelse i Berlin. Det samme gælder spillestederne og lufthavnene, og man kan rejse jorden rundt og ende det samme sted.

Du fandt titlen Destroyed ved et tilfælde i en lufthavn. Hvorfor passede denne titel til albummet?

– Den passede, fordi det handler om at være udmattet. Det er den følelse, man har, hvis man har været hjemmefra i et stykke tid, og man ikke er omgivet af ting, der giver én tryghed og bekvemmelighed som sin egen seng, sine venner, sit tøj, sin mad, og man ikke ved, hvordan man tænder for airconditioning, eller hvordan man køber bananer, fordi man ikke taler sproget – alle de normale ting. Så er alle de ting ødelagt, og man har kun sig selv. Man taler ikke sproget, forstår ikke kulturen, og så er spørgsmålet: hvad nu? Hvordan finder man lykke og tryghed i disse øjeblikke?

 

Ydmyg begyndelse: altid ydmyg

Moby befinder sig ved sin pool i Hollywood Hills. Hans fornemme villa med udsigt til Hollywood Reservoir er som et lille slot på en bakketop, men Moby har ikke ændret sit udsyn på verden, siden han voksede op som et fattigt barn med sin enlige mor i Connecticut. Han anser stadig sig selv som den unge mand, der lavede musik i New Yorks undergrundsverden og kun havde få lyttere. Der var en kort periode, hvor han forsøgte at være en "hip" rockstjerne og troppede op til MTV Music Awards i et skrigende rødt jakkesæt, men den periode kom han hurtigt over.

Hvordan vil du karakterisere dig selv? Hvem er musikeren og mennesket Moby?

– Jeg aner det ikke. Rent personligt eller figurativt forstår jeg ikke rigtigt noget. Jeg er generelt ret dum og forvirret, hvilket sikkert er det samme. Måske tager jeg fejl, men jeg tror generelt, at folk har en bedre idé om, hvem de er, og hvordan de passer ind i verden. Måske er det, fordi jeg opvoksede i en meget rig by, hvor jeg var meget fattig og ikke følte, at jeg passede ind. Jeg gik bare ud fra, at verden var skabt for andre mennesker, og jeg er bare en underlig fyr, der står i baggrunden og kigger måbende på det hele.

Hvordan påvirker det din musik, at du føler dig dum?

– Min musik har to funktioner for mig. 1) Jeg forsøger at finde mening med verden omkring mig og inden i mig, og 2) at skabe en følelse af velbehag eller reflektere en form for ubehag.

Du er også meget interesseret i, hvordan musik påvirker hjernen. Hvordan påvirker musik din hjerne og den måde, du laver musik på?

– Jeg voksede op i en underlig kunstnerisk familie. Min mor er maler, min onkel er fotograf, min anden onkel er skulptør, begge mine tanter er forfattere, og alle sammen spiller instrumenter. Jeg var omgivet af kunst hele mit liv. Grunden til, at jeg blev musiker, var, at musik påvirkede mig mest. Det kom helt naturligt for mig. Der er stadig ikke noget, der har den samme emotionelle effekt på mig som musik. Den kan stadig gøre mig begejstret eller virke afslappende på mig. Den ændrer mig følelsesmæssigt mere end noget stof, jeg nogensinde har taget.

 

Musikken er overalt

Har du nogensinde lidt af en depression?

– Ja da.

Har musik hjulpet dig igennem depressioner?

– Ja, det utrolige ved musik er, at musikken findes overalt, og nu koster den ikke noget. Vi tager den for givet, fordi vi har så let tilgang til den, og den koster ikke noget. Musik kan sende folk i krig. Vi spiller den til begravelser. Vi spiller den til bryllupper. Folk spiller den, når de er mest rolige og mest vanvittige. Musik har styrken til fuldstændigt at ændre hjernens følelsesregister. Det mest fascinerende er dog, at ind imellem, når jeg er deprimeret og lytter til musik, ønsker jeg ikke, at depressionen forsvinder. Jeg vil bare gøre den mere behagelig.

Du nævnte, at du har taget stoffer. Har du lavet musik, mens du var påvirket?

– Underligt nok: nej! Jeg synes om stoffer, og jeg har drukket rigtigt meget, men jeg arbejdede aldrig, mens jeg var påvirket. Du kender til calvinisme? John Calvin havde en meget streng arbejdsetik, og jeg er opdraget med den. Jeg lærte, at man arbejder hårdt, og så kan man drikke sig fuld bagefter. Jeg har prøvet det at arbejde, mens jeg var påvirket, to gange i mit liv, og det blev bare noget sjusk.

Du har udrettet så meget musikalsk. Hvad er det største, du har opnået?

– Det kan godt være, at det lyder frygtelig enkelt, men det er at lave musik, som jeg synes om, og ind imellem lave musik, som andre er villige til at lytte til. At skabe noget, som jeg nyder at skabe under selve processen, og at folk nyder at lytte til det. Ideelt er den kreative proces altid en nydelse, men det kommer altid bag på mig, at jeg kan tilbringe flere timer med noget og lave noget, som jeg er stolt af og elsker, og at andre mennesker nogle gange nyder det.

Du har da fået bevis på, at der er mange, der nyder din musik. Har du det stadig sådan?

– Ja, jeg tror, det er på grund af min barndom og den måde, jeg definerede mig selv på som barn. Man er et produkt af de tidlige år. Jeg begyndte at lave musik som 10-årig, og indtil jeg var 27, var der ikke nogen, der lyttede til min musik. Der var 16-17 år, hvor jeg ikke havde et publikum, så jeg tænker stadig på mig selv som en musiker, som ingen lytter til. Hvis det sker, så er det ved et underligt, lykkeligt tilfælde.

Der var et tidspunkt, hvor du var fokuseret på at få gode anmeldelser, gik til de "rigtige" fester og tænkte kommercielt. Hvornår gik det op for dig, at det ikke var lykken?

– Det var omkring 10 år siden. Jeg var sammen med de forkerte kvinder, drak for meget, turnerede for meget og foretog mig en masse kliché-musikerting offentligt, og det gjorde mig ikke lykkelig. Jeg startede med at drikke tre nætter i træk, gik i byen med de forkerte kvinder og gik til slibrige fester, og jeg var så deprimeret, at jeg bare gjorde det endnu mere. Jeg fik det bare værre og værre. Det gik langsomt op for mig, at jagten på berømthed, penge og dårlige forhold bare gjorde mig ulykkelig. Man kan ikke slippe helt af med det, men man kan tilsidesætte det. For 10 år siden ville jeg være blevet deprimeret over en dårlig anmeldelse, og nu læser jeg dem ganske enkelt ikke.

 

Spiller på Stella Polaris

Moby kan opleves til Stella Polaris-chillout-eventen i Østre Anlæg ved Statens Museum for Kunst i København 7. august og samme aften på Rust.

Nicka Kirstejn fra Stella Polaris fortæller, hvordan aftalen med verdensstjernen er kommet i stand:

– I 2009 spillede han i Vega samme dag som Stella Polaris og holdt i samme omgang en pressekonference på Statens Museum for Kunst, mens Stella Polaris var i fuld gang udenfor. Han blev øjeblikkeligt fascineret af fænomenet og fortalte os, at her ville han gerne spille. I år passede hans kalender så. Han afslutter sin turné dagen før i Rumænien, og vi har så lejet en privat jet for at flyve ham herop, for ellers kan det ikke lade sig gøre. Det koster bogstaveligt talt spidsen af en jetjager, og uden støtte fra Københavns kommune havde det ikke kunnet lade sig gøre.

Nicka Kirstejn fortsætter:

– Til Stella Polaris leverer han et semi-livesæt, formodentlig med laptop og en vokalist, mens han giver et dj-sæt på Rust sammen med Gavyn Mytchel fra Ministry of Sound, Lulu Rouge og mange flere. Dagen efter holder han desuden fernisering på galleri V1 i Kødbyen, hvor han præsenterer sin nye fotobog, og så har han i øvrigt netop godkendt et nyt Stella Polaris-remix af hans ældre sang Honey, fra Play-albummet. Dette remix vil man naturligvis kunne høre til Stella Polaris, ligesom det kommer med på Stella Polaris' syvende compilation-album, der udkommer i forbindelse med årets Stella Polaris.

Stella Polaris afholdes også i Munke Mose i Odense 5. august og i Vennelystparken i Aarhus 6. august, dog uden Moby.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA