x

Suspekt - Tilbage for at blive

Suspekt - Tilbage for at blive

GAFFA har med bind for øjnene fået et lift med Emil Simonsen (Orgi-E) ud til en hemmelig destination uden for Albertslund kaldet Bathulen, hvor Suspekt har indlogeret sig for at arbejde på deres fjerde udspil, Elektra, der efter to års intenst arbejde nu endelig kan se dagens lys. Det er et par tydeligt lettede og aldeles tilfredse Albertslund-drenge, der tager imod og byder på leverpostej, kaffe og ikke mindst et lyt til det nye album, der imponerer med sit stramme flow og hårde lyd.

Fra Prima Nocte til Elektra var der en afstikker omkring et vist Selvmordsprojekt, og et af de første spørgsmål, der melder sig på banen er, hvordan det har været at vende tilbage til det mere lyrisk beskidte univers i Suspekt efter at have lavet en plade med kærligheden som omdrejningspunkt?

Andreas (Bai-D): – Det har været en meget kærkommen tilbagevenden. Suspekt er det, vi altid har lavet, og det har været rart at vende tilbage til det oprindelige udtryk og bygge videre på det.

Rune Rask: – Det er rart at komme tilbage til Suspekt, ligesom det også er rart at komme lidt væk fra det engang imellem og lave noget andet, og vi har faktisk lavet noget andet imellem hvert Suspekt-album. Først var det Tabu Recz (opsamling med diverse kunstnere, red.), så var det Forklædt Som Voksen (Troo.l.s. og Orgi-E, red.) og senest var det så Selvmord, så på den måde er der ikke noget nyt i vores måde at arbejde på.

Så skulle jeg jo næsten spørge, om I allerede nu ved, hvad I vil lave imellem denne og den næste Suspekt-plade…

Emil: – Haha, vi har ikke nogle planer endnu. Lige nu er det bare rart ikke at arbejde med en deadline for første gang i meget lang tid. Vi har arbejdet med deadlines siden fucking 2006, og Rune har endda haft en ekstra deadline, fordi han også har lavet L.O.C.-pladen.

Rune: – Ja, det er første gang i lang tid, jeg ikke har noget hængende over hovedet. Da jeg sad den sidste nat og skulle masterere lp-udgaven af albummet, var jeg helt blæst, så jeg faldt i søvn og vågnede op igen ved, at der var jordskælv. Det var ret voldsomt, så jeg spurgte teknikeren i studiet, om han havde bemærket, hvor slemt det var, men han havde slet ikke bemærket noget overhovedet. Jeg forklarede ham, at det hele havde rystet, men det havde han ikke lagt mærke til. Så gik jeg på nettet for at se, om der stod noget, men der var ikke noget om noget jordskælv. Det var lige, da sidste nummer var færdigt, så da det album var helt færdigt, var der jordskælv … inde i mit hoved i hvert fald. Det var fandeme langt ude!

Elektra er både lyrisk og musikalsk en meget hård plade, og hvordan vil drengene egentlig have det med, når deres – for nogles vedkommende – ufødte børn vokser op og hører numre som den nye pornoficerede The Valley eller for den sags skyld klassikere som Kinky Fætter og Sut Den Op Fra Slap?

Emil: – Det vil jeg have det fint nok med.

Andreas: – Ja, de skal bare ikke høre dem, før de er gamle nok.

Rune: – Jeg tror, at de vil synes, at det er rigtig fedt, indtil de synes, det er rigtig pinligt, og så synes de, det er okay igen. Det er lige meget, om du laver musik, eller om du er læge, eller hvad du er, så er mor og far bare pinlige, når man er teenager, og når man så bliver voksen, så er de okay igen. Om man bærer sine børn på hænder og fødder, vil der altid være fem år, hvor de synes, du er til grin. Sådan tror jeg bare, det er, og det kan man ikke gøre noget ved.

Emil: – "Nu skal du bare høre far rappe om sin penis…"

Vi er her for at blive

Elektra's åbningsnummer (Brænder Byen Ned, red.) handler omkvædet om at overleve og at brænde byen ned. Nu er det nok det færreste, der regner med, at de tre gutter går ud med fakler og sætter ild til ting, men hvad ligger der bag nummerets aggressivitet?

Emil: – Det er et udtryk for konstant at ville være på vej fremad. Vi har prøvet at proppe følelsen af at være ustoppelig ind i nummeret.

Andreas: – Ja, så er vi tilbage.    

Føler I, at I er ustoppelige som gruppe?

Emil: – Ja, helt sikkert! Især efter vi har lavet det her album. I og med at det er vores fjerde album, burde det være slået fast med syvtommersøm, at vi er her for at blive. Vi er vendt tilbage til rødderne på en ny måde, og det her album finder virkelig ind til sagens kerne og alt det, vores univers er bygget op omkring.

I forhold til at være ustoppelige, så er det jo et lidt nyt fænomen det med, at rappere er begyndt at blive gamle. Jay-Z og Snoop er begge omkring de 40, og Ice-T er efterhånden blevet 53. Lil Wayne udtalte for nylig, at han nok snart trækker sig tilbage, fordi han ikke vil være en rapper i 30'erne. Kunne I forestille jer at lave det her som 60-årige?

Emil: – Jeg kan sagtens forestille mig at lave musik som 60-årig, men det er klart, at udtrykket nok vil være anderledes. Men vi har selvfølgelig også et andet udtryk nu, end vi havde på den første plade, så svaret må være, at så længe der er udvikling i det, og det er sjovt, er der ingen grund til at stoppe. Man kan jo også spille old boys-fodbold.

Rune: – Der har jo selvfølgelig også været engang, hvor man ville synes, at det var fuldstændig urealistisk, hvis Mick Jagger skulle gå på scenen i en alder af 68.

Emil: – Så længe man kan sit shit, så er der sgu ingen grund til at stoppe. Jeg så Prince forleden, og han er 53, men han virkede ikke til at være en dag over 25, så jeg tror egentlig ikke, alderen har noget at sige af betydning.

Rune: – Så længe det føles rigtigt, er der ingen grund til at stoppe.

Emil: – Jeg kan egentlig også meget godt lide at blive ældre. Jeg synes, man får meget mere ro på og kommer til at hvile meget mere i sig selv.

Klaus Pagh, onani og Tina Dickow

Apropos at blive gammel og blive ved med det, man synes er sjovt, så har Suspekt som bekendt valgt at lave et nummer med titlen Klaus Pagh, og drengene har endda haft fornøjelsen af at møde den aldrende gentleman og kvindebedårer:

Emil: – Vi har været i kontakt med ham og fik lov til at hænge ud med ham i Grøften før vores koncert i Tivoli.

Andreas: – Ja, der havde vi lige en halv time med ham, hvor vi drak bajere og fortalte røverhistorier.

Emil: – Han var også med oppe på scenen og sige et par ord.

Andreas: – Og han havde sin kone på 30 med.

Hvad synes han om nummeret?

Emil: – Han synes, det er megafedt, men han bliver ved med at tro, at det er tilfældigt, at vi har brugt hans navn, fordi det lige rimede. Men det er det altså ikke, og det har vi også fortalt ham.

I sangen lyder det: "Sælger vores shit ud til de lokale middelborgere, så de kan gi' deres piger noget at pille i fissen over". Er der nogensinde nogen, der har tilkendegivet at have onaneret til jeres musik? 

Andreas: – Ikke sådan direkte, men der er flere af de unge mennesker, der har fortalt, at de altså "har kneppet til den her sang".

Emil: – Jeg vælger altså at tro, at der er nogle piger, der har ligget derhjemme og pillet sig selv lidt i fissen, mens de har set vores dvd'er, haha!

Rune: – Så er det jo i virkeligheden også lige meget. Så længe du bare tror det, er det jo godt nok.

Helt Alene synger Tina Dickow omkvædet. Jeres verdner er jo umiddelbart et stykke fra hinanden. Hvordan kom det i hus?

Emil: – Vi kontaktede hende for at høre, om hun havde lyst til at være med, og det havde hun heldigvis. Det var en kæmpe oplevelse at være i studiet med hende, for hun er virkelig sej. Og så blev det fandeme endda til et af de bedste numre, vi nogensinde har lavet. Det har været et rigtig fedt samarbejde.

Andreas: – Det er heller ikke så tit, man har hørt hende synge på dansk, så man skal lige tænke sig om en ekstra gang, for at fange, at det er hende.

Emil: – For os har det jo også været sjovt at få hende ud et sted, hvor hun ikke er normalt.

Tina Dickow optræder også mere indirekte i nummeret, hvor Andreas rapper: "Tina, jeg så dig godt i regnen, og alle drengene på første række har barberede dadler og tror, du synes, det er frækt". Andreas fortæller:

–      På Grøn Koncert sidste år, var der en af muskelsvindlerne, Tonny The Man, der lavede en række sjove interview med kunstnerne. Heriblandt Tina, som han spurgte til råds om kærlighed. Inden da spurgte han mig, hvad han skulle sige til pigerne, når han gerne ville i kontakt med dem, og i min brandert sagde jeg til ham, at han skulle sige et eller andet med, at han lige havde barberet dadlerne, og om de så ikke skulle skynde sig hen og kneppe helt vildt. Bag efter ser jeg så interviewet, han har lavet med Tina, hvor han direkte siger til hende: "Bai-D fra Suspekt har sagt, at det her vil han sige til dig, hvis det var…", og så skrev jeg det ind i et nummer, men som jeg også siger til sidst, så er det jo usaglige tanker, mens man er på tour. Jeg ringede til Tina og fortalte hende det, og hun var helt cool med det. Jeg sviner hende jo heller ikke til. Jeg siger jo bare, at alle de unge drenge synes, hun er pisse lækker, haha!

Boks: Tina Dickow om samarbejdet med Suspekt:

– Mit første møde med Suspekt var i forbindelse med, at jeg spillede et Selvmord-nummer akustisk på Grøn Koncert sidste år. Jeg var sikker på, de ville synes, det var irriterende og kikset at høre en pige som mig fortolke deres univers, men tværtimod virkede de glade – nærmest lidt rørte.

– Jeg var helt vildt stolt, da de spurgte, om jeg ville være med på deres album, og da de sendte Helt Alene, var jeg slet ikke i tvivl. Det er et fantastisk nummer og et perfekt møde mellem vores to vidt forskellige verdener. Det er godt tænkt og skrevet af dem, synes jeg.

– Det var fedt og faktisk enormt hyggeligt at besøge dem i studiet, og det har været sjovt at opleve kontrasten mellem det mørke og aggressive på den ene side og så det søde og rare og totalt tjekkede på den anden.

Jeg var inde og synge Helt Alene ved deres koncert i Koncertsalen ved udgivelsen, og jeg har jo spillet en del i Koncertsalen, men jeg har aldrig oplevet salen sådan!! Den vildeste energi og de vildeste kontraster! Det var SÅ gennemført. Jeg har virkelig stor respekt for Suspekt, og dét de laver.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA