x

Echo Mes turnédagbog fra USA del 1

Echo Mes turnédagbog fra USA del 1

Echo Me alias Jesper Madsen er et nyt navn på den danske musikscene. Echo Me er for tiden på turné i USA og skriver dagbog for GAFFA.dk, men først en introduktion til Echo Me skrevet af Jesper Madsen selv:

Echo Mes selvbetitlede debutplade er blevet til i samarbejde med producer Noah Rosanes. På pladen medvirker musikere fra bl.a. Murder, Cody, Slaraffenland, Penny Police, Asbjørn & The Strange Ears, The Freudian Slip samt årets vindere af Karrierekanonen Boho Dancer og Kites & Komets.

Pladen udkom i USA, Canada, Australien og Mexico d. 3 oktober og vil løbende udkomme i resten af verden over det næste halve år.

Echo Me turnerede i Europa i juli og august måned. Alene på rejse med en forstærker, en akustisk guitar og en sækkevogn.

Når Echo Me rejser følger han sine impulser og de muligheder der opstår. Fra by til by, fra spillejob til spillejob. Overnatning finder han via internettet - skriver hvor han er og håber at nogle tilbyder en seng. En gammeldags oplevelsesrejsende med de moderne medier som assistent.

I løbet af de første 30 dage betalte han kun for overnatning 4 gange og overkom at spille 25 koncerter på barer, caféer og mindre spillesteder i Berlin, Paris, London, Amsterdam, Bruxelles.

En tour baseret på spontanitet inkluderer mange spændende og mindre spændende oplevelser. Udmattelsen efter hver dag at skulle sætte sig op til at jage gaderne i ukendte byer efter spillejobs var enorm. Dette blev honoreret gennem utroligt mange koncerter, 5-stjernet hotel i Malmö, videoshoot i Berlin og co-write i London. Dog blev indsatsen ikke værdsat på samme måde alle steder. En koncert i berlinerbydelen Kreutzberg blev eksempelvis belønnet med ordene "we all hate you".

I oktober måned vendte Echo Me blikket mod USA. 12 jobs landede i kalenderen i NYC, Providence og Austin. Listen tæller legendariske steder som "Arlene's Grocery", hvor Jeff Buckley spillede en af sine sidste koncerter før sin død, samt Café Vivaldi, der bruges som kulisse i flere film af bl.a. Woody Allen og Al Pacino. Derudover inviterede "BalconyTV" ham til at lave akustiske balkon-performances i både New York og Austin, Texas.

Spilleplanen er som følger:

5/10 Arlene's Grocery, NYC

7/10 The National Underground, NYC

8/10 Café Vivaldi, NYC

10/10 The Living Room, NYC

13/10 Bar 4, NYC

17/10 BalconyTV, NYC

18/10 The Sidewalk Café, NYC

14/10 Brooklyn Coffee Tea House, Providence

24/10 Sullivan's, Austin

26/10 Momo's Club, Austin

26/10 BalconyTV, Austin

27/10 Romeo's, Austin

 

Følg Echo Me på tour her:

http://www.facebook.com/echomemusic

 

Part 1/4

 

Mandag d. 3 Afrejsedag

Mit debutalbum "Echo Me" blev udgivet på iTunes d. 3 oktober i Australien, USA, Canada og Mexico. Erik (Lindkvist, pianist, red.) og jeg skulle rejse samme dag men med 2 forskellige islandske selskaber med 40 minutters mellemrum. Vi mødtes derfor i Keflavik til kaffe, og da jeg skulle betale, opdagede jeg at jeg havde glemt mit Visakort i flyet. Klassisk move fra min side.

Da jeg nåede til JFK tog det mig 3 timer at komme gennem kontrollen. Erik landede i Newark og var fremme før mig. Hans tlf. virkede ikke i USA, så vi kunne ikke komme i kontakt med hinanden. Han ringede til mig via Skype kl. 23 men det lykkedes mig først 2 timer senere at nå frem til hostelet i Harlem. Kl. 1 havde de for længst lukket og klokken blev 4, før vi endeligt opgav at finde en billig løsning og tjekkede ind på et hotel. Undervejs fik vi hjælp af Raul, der ejer en pizzabar nær Times Square. Fantastisk eksempel på hvor hjælpsomme og åbne new yorkere kan være, når de har lyst.

 

Tirsdag d. 4 New School

Det lykkes os at få 8 timer inden vi skulle forlade hotellet. Vi fik os organiseret med amerikansk sim-kort og tog derfra til Uptown Hostel og tjekkede ind. Stedet var besværet værd. Det var billigt, og vi havde det stort set for os selv. Senere fik vi os en snak med stedets fransk-canadiske ejer, Gisele. Efter sigende var hun den første hvide kvinde, der købte ejendom i Harlem i starten af 90'erne. På det tidspunkt var stedet en luset crackbule, og hendes forsøg på at få lejligheden på ret kurs, resulterede i angreb med molotov-cocktails og dødstrusler. "To make it in New York, you gotta have a certain drive," sagde hun. Det må man sige, hun havde.

Om aftenen mødtes vi med Nikolaj Holger og Lucas Dedmon på New School. Nikolaj har jeg spillet en del med før, og da han skulle tilbringe efteråret i NY, var han oplagt af få med. Lucas er fra LA, og jeg fik ham anbefalet af en gammel studiekammerat. Altid sjovt at spille med nye folk og da de begge spillede vildt godt, fik vi et rigtigt godt sæt op at stå.

 

Onsdag d. 5 Arlene's Grocery

Vi havde fået fodfæste efter vores lidt hårde start, og tog rundt til de venues, vi skulle spille for at hænge plakater op. Alle stederne var rigtigt fede, så det lovede godt.

Tæt på Café Vivaldi ligger en lille musikbutik ved navn Music Inn, hvor vi fortabte os i alverdens små, fede guitarer og banjoer. I denne skov af instrumenter har The Tallest Man on Earth optaget en unplugged udgave af sangen "The Gardener". Indehaveren er en spøjs gammel herre, der laver syrede tegneserier i kælderetagen. Virkeligt et besøg værd. Vi vælger at krydre vores koncerter med en melodica og en ukulele.

Arlene's Grocery er det første NY-job, jeg fik i kalenderen. Stedet har en god historie, da folk som Jeff Buckley, R.E.M og The Strokes har spillet der. Det var derfor med en vis ærefrygt, vi gik jobbet i møde. Vi kom ganske fint fra start og fik gennem Facebook besøg af nogle gamle venner.

 

Torsdag d. 6 BalconyTV

Da jeg allerede havde fået en feature på BalconyTV i Austin, bestemte jeg mig for også at prøve lykken i New York. Dette blev endeligt bekræftet torsdag, så humøret var højt. Tilmed fik jeg et afbudsjob på The National Underground fredag, og resten af aftenen stod på god gammeldags open-mic.

 

Fredag d. 7 The National Underground

Efter 3 nætter på Uptown Hostel havde vi gennem en veninde fået en aftale om en lejlighed op at stå. Den lå i Brooklyn ved Prospect Park og var super lækker. Med en fantastisk park uden for vinduet, hyggelig kaffebar om hjørnet og Wurlitzer-klaver i stuen, kunne ingen klage over en uge dette sted.

The National Underground blev noget nær den omvendte oplevelse af Arlene's. Baren, og scenen var ikke adskilt og der var fri entré. Stedet var helt fyldt og trods en del larm fik vi spillet os til folks opmærksomhed og fik tilmed en gratis omgang drikkevarer af en begejstret mexicaner.

 

Lørdag d. 8 Café Vivaldi

Café Vivaldi er en lille, men utrolig hyggelig café. De har et flygel, og vi spillede her som trio, hvilket fungerede godt. Efter os optrådte et band, hvori Paul Sikivie spillede. Han var den første bassist, jeg skrev til, så det var pudsigt at møde ham her. Vi fik en snak med ham efter koncerten, før han skulle videre til aftenens 2. gig. Paul spiller omkring 10 jobs i ugen til en hyre, der ligger langt under tariffen i Danmark. I The Big Apple er der rigtig mange dygtige folk om buddet, og man skal i den grad kæmpe med næb og kløer for at få en del af kagen. "Right now, it's going ok, but it's always good to be a bassplayer, " sagde han. "Good thing I don't play the saxophone. There's way to many sax players in this city".

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA