x

Moneybrother – en svensk kærlighedssucces?

Moneybrother – en svensk kærlighedssucces?

Billede: Peter Ahlendahl

Der er gået knap to måneder, siden Moneybrother, alias Anders Wendin, udgav sit andet soloalbum 'To Die Alone' og siden da er succesen bare vokset støt dag for dag. Pladen har på nuværende tidspunkt solgt over tredive tusinde eksemplarer, og Sveriges samlede anmelderkorps er blevet kollektivt enige om, at pladen er i særklasse. Selv virker Moneybrother nærmest overrasket over, hvordan det kunne nå dertil:

- Jeg er lidt overrasket over det hele, egentlig, fortæller Moneybrother, da GAFFA møder ham en stille formiddag i Stockholm. - Jeg har spillet musik så længe, men det er først nu, at det er begyndt at gå godt. Jeg har altid syntes, at jeg selv har budt på nogle ting med kvalitet, men jeg har aldrig troet, at det skulle slå i gennem på denne måde.

Moneybrother startede nemlig for alvor sin musikalske karriere med punkbandet Monster, der hærgede i sluthalvfemserne, uden dog at nå ud til det brede publikum og indtage de hitlister, han i dag færdes hjemmevandt på.

- Jeg har spillet med det samme band længe, men hvis der er nogle, der tror, Moneybrother er et band, så er det okay for mig. Men mine egne Moneybrother-plader laver jeg for mig selv, og jeg vil have, at de skal være gode og føles ærlige.

For det er nemlig flere af medlemmmerne fra de hedengange punkdage, der i dag udgør kernen i det band, der fungerer som backing på både pladen og ved hans efterhånden legendariske koncerter.

- Men, fastslår Moneybrother med et smil, det er mig, som skriver tekster og musikken.

Frygten er at dø alene
Den voldsomme titel ”To Die Alone”, som Moneybrother har valgt at give albummet, er et udtryk for den frygt, han oplevede, da forholdet til ekskæresten gik i stykker, og han stod alene tilbage.

- Skiven handler om et forhold, der ikke fungerer, og hvis man ikke kan få et forhold til at fungere, så kommer man til at dø alene. Jeg ville have, at smerten skulle høres, og jeg ville lave en skive, som var stor. I mange andre kulturer er det normalt at skrige og græde og vise, at ens hjerte er blevet trukket ud. Den typiske svenske måde at føle og vise smerten er ved at sidde for sig selv og drikke ”sprit” alene og stille. Men jeg er en showmand, og det er det, jeg beskæftiger mig med, og derfor må jeg synge om smerten. Det er præcis som gospelmusik. Man må synge og danse for ikke at græde. Det skal være opløftende og smukt og stort, så man kommer til at le.

For det er kærlighed og samtidig smerten over at have tabt denne på gulvet, der fylder mest på ”To Die Alone”, og begge dele går igen som en rød tråd gennem hele albummmet.

- Jeg har ikke tabt troen på kærligheden, men da jeg skrev sangene, da troede jeg ikke så meget på kærligheden. Jeg vil have, at mit liv skal være fyldt af kærlighed, og jeg håber, at jeg i mit dødsøjeblik kan føle det.

Og til spørgsmålet om, hvorvidt den tabte kærlighed er det bedste udgangspunkt for at skrive en god sang, svarer Moneybrother hurtigt:

- Det er blevet bevist mange gange gennem rockhistorien, at kærlighedssmerten er den bedste drivkraft for en god sang. Det er en let ting at skrive om, for alle kan relatere til det.

Storslået og bombastisk
Der er sat mange genrebetegnelser på den musik, som Moneybrother spiller, og det fremhæves igen og igen, at inspirationen fra navne som Thin Lizzy og The Clash netop er det, der skaber Moneybrothers lydunivers

- Jeg plejer at sige, at jeg bare spiller rock'n'roll, men at der er influenser fra soul og reggae. Da jeg udgav min første skive, var der meget tale om, at der fandtes meget energi og sådan. Men jeg ville vise, at Moneybrother var mere følelser og mere budskab, og jeg ville lave noget, der var storslået og bombastisk.

Og det er netop efterstræbelsen efter det storslåede og pompøse, som viser den musikalske udvikling, Moneybrother har gennemgået mellem sit første og andet album.

- Der er ikke så mange for tiden, der laver musik, som har den her pompøse lyd, og jeg ville have den her lyd trehundrede procent.

Turné
Troen på at Moneybrother bliver ”the next big thing”, der skal tegne den svenske musikscene internationalt, er efterhånden slået godt og grundigt fast. For sammen med
The Ark og Melody Club var han i sidste måned udvalgt til at deltage i Export Music Sweedens fremstød i USA.

- Det var cool og herligt at få lov til at spille i Los Angeles. Vi spillede også i Texas - og det er jo, som man tror: Sygt, men fedt. Alle drengene, der var med, bare nød det.

Moneybrother har lige startet sin egen tour sammen med selvsamme drenge, og skal i de kommende måneder turnere i Sverige, Finland, Tyskland og Schweiz. Og udsigten til, at resten af året allerede er booket op med koncerter virker ikke at skræmme - snarere tværdigmod:

- At spille, det er det, jeg arbejder med; det, har jeg altid gjort. Jeg kan ikke gøre noget andet, for jeg er for rastløs til at sidde stille.


Om Moneybrother kommer til Danmark for at give koncert, vides endnu ikke, men i mellemtiden kan han høres på KB i Malmö 30. april.


Moneybrothers hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA