x

Dad Rocks! – Faderskabs-folk fra Mimas-frontmand

Dad Rocks! – Faderskabs-folk fra Mimas-frontmand

I bedste digitale stil fangede GAFFA islandsk/danske Snævar Njáll Albertsson på slutningen af hans nyligt overståede Island-, USA- og Englandsturné til et mail-interview, om hans debuterende alias Dad Rocks! Han har nemlig netop udgivet debutalbummet Mount Modern i soloprojektet, som han driver ved siden af den alternative aarhusianske rockgruppe Mimas. Om den teknologisk-forankrede titel fortæller solisten:

- Titlen Mount Modern skal anskueliggøre sen-modernitetens udfordringer, som er et centralt tema i det tekstmæssige univers. Det er ikke ment som en klagesang om, hvor hårdt det er at være i live i denne tid. Det drejer sig mere om samfundsmæssige erfaringsdannelser, der tager udgangspunkt i de udfordringer, jeg oplever som fader, individ og musiker.

 

Delevenlig ideologi

Albummet bliver udgivet i en række lande blandt andet USA, Island, England og naturligvis i Danmark, hvor den stolte fader til to i sidstnævnte har valgt at udgive på den delevenlige Creative Commons-licens via hans eget selvoprettede Father Figure Records samt Playground Music.

- Creative Commons giver ophavsmanden til et værk frirummet til at skabe grobund for en demokratisk deltagerrolle, hvor det pågældende værk kan udvikles af aktive valg foretaget af "medforfattere", via remix og sampling. På den måde tilvejebringer licensen et demokratisk perspektiv, som måske også fordrer kritikmæssig stillingtagen til værket og kulturen, som det er skabt i. Desuden kan sådan en opfordring til kreativ deltagelse potentielt afføde nye, unge talenter, som vores marked i princippet er afhængigt af.

Selve projektet opstod, da den progressive licensvælger blev far, hvorefter ep'en Digital Age kom i 2010. Derfor står det tematiske centrum i teksterne om ting som forgængelighed, alderdom, faderskab, men også om opdragelse, ophavsret og Disney.

- Efter at have fået børn er jeg selvfølgelig begyndt at se verden fra et nyt perspektiv. Førhen tænkte jeg aldrig over, hvorledes reklamer målrettes mod børn, og hvorledes min afhængighed af min mobiltelefon er med til at forme mit liv. Jeg ser anderledes på mig selv og på min egen praksis, og den kritik, jeg fremfører på pladen, tager udgangspunkt i det.

 

Tro på egne instinkter

Nogle af dine sange har næsten karakter af, at det er nogle faderlige råd, du forsøger at viderebringe – er det korrekt observeret?

- Jeg tror ikke, det er så meget råd, som det er synliggørelsen af nogle forskellige problemstillinger. Eksempelvis hvorledes vi kan være tilbøjelige til at lytte for meget til foranderlige undersøgelser om børneopdragelse i gratisaviser i stedet for at lytte til vores egne instinkter.

- Et andet eksempel kunne være synliggørelsen af, hvorledes mange yngre mennesker i dag vælger at benytte deres kreative evner ved at remixe musik, film eller reklamer, og så distribuere det videre via deres egne web 2.0 platforme. Her er problemet blot, at den nuværende copyright-lovgivning ikke tager hensyn til denne nye form for kreative strøm og deltagelse, som teknologien ellers opfordrer til. Jeg forsøger ikke at prædike, men jeg er glad for at gøre opmærksom på problemstillinger som disse. Jeg håber på, at vi bliver mere bevidste, reflekterer og danner vores egne erfaringer.

Hvad er dine overvejelser omkring at udgive det på Creative Commons – som f.eks. Larsen & Furious Jane for nylig gjorde det med albummet Dolly– tror du, at vi vil se flere udgive den vej rundt i fremtiden?

- Jeg opfatter det som fremtiden for meget musik. I hvert fald musikere, som bevæger sig i vækstlaget, som Dad Rocks! også gør. Der er forskellige grunde til, at jeg har valgt Creative Commons. Jeg er af den overbevisning, at nyere former for kreativitet, som yngre mennesker især praktiserer, har bedre betingelser under Creative Commons end under den traditionelle copyright. I denne tid er applikationer til billedredigering, lydredigering og filmredigering integreret i enhver computer til 6000 kroner.

- Mange yngre mennesker benytter disse programmer til remixing, sampling og mash-ups, som fremmer både kreativitet, demokratisk deltagelse og innovation. Problemet er, at en gigantisk del af det materiale, der ligger til rådighed, er beskyttet af copyright til en sådan grad, at det er helt ulovligt at remixe eller sample materialet, selvom remixet er af en ikke-kommerciel karakter.

 

En remixkultur med fordele

Mount Modern er således også udkommet i en remix-version, som er blevet lagt ud til gratis download via Albertssons hjemmeside. Her har Dad Rocks!-fans fra hele verden fået lov til at distribuere og bearbejde værker videre via deres egne kanaler. Albertsson fortæller, at det umiddelbart kun ser ud til, at have en positiv effekt på pladesalget, og han mener, at remixernes dedikerede promovering kan være en central grund. Han slutter mailkorrespondancen af med en kommentar om kriminaliseringen af internetpirater.

- Hvis du spørger mig, så findes der to former for piratkopiering, en dårlig og en god slags. Den dårlige slags er med til at gøre livet svært for musikere og selskaber. Den gode slags er med til at sprede musikken til de helt rigtige ører. Nemlig til mennesker, der kommer til at forelske sig i musikken, og følge kunstnerens fremtidige bedrifter, og investere i kunstnerens musik og merchandise. Nogle undersøgelser viser, at musikentusiaster er tilbøjelige til at downloade musik ulovligt, men bruger flere penge på musik end de fleste. Med Creative Commons accepterer man denne ændring i forbrugsmønsteret, hvad angår musikforbrug. Jeg er ikke interesseret i at miste penge, men jeg accepterer, at musik bliver billigere og billigere (se eksempelvis på Spotify), og personligt har jeg ikke lyst til at kriminalisere de mennesker, der i sidste ende kan ende med at blive mine største fans.

Se den tematisk meget nærliggende video til nummeret Weapons fra Mount Modern her:


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA