x

Kites And Komets - dagbog fra studiet

Kites And Komets - dagbog fra studiet

Kites And Komets, der var en af årets tre vindere af talentkonkurrencen KarriereKanonen, er gået i studiet for at indspille debutalbummet. Forsanger og bagmand Mikael Kærsgaard, også kendt fra bandet Munich, skriver om processen til GAFFA.dk:

Dag 1. starter med, at jeg i silende regnvejr tager et meget tidligt tog over bæltet. Som aftalt tager jeg til Nansensgade og mødes med producer, Anders Rhedin (Choir Of Young Believers, Jong Pang m.fl.), som jeg få uger forinden har truffet til vores koncert i Vega. Vi skal bruge de næste 3 dage sammen på at producere Kites and Komets.
 
Op til, og egentlig igennem det sidste halve år, har jeg tænkt utrolig mange tanker om indspilningerne, ang. hvilken retning musikken skal trækkes i, hvordan indspilningerne skal lyde i forhold til live-lyden, hvordan samarbejdet kommer til at fungere etc. Fra de første pre-indspilninger, som jeg har arrangeret i min stue, med hvad der var omkring mig af trædeorgel, klokkespil, bestik m.m. har jeg villet bevare en organisk, håndspillet lyd i K&K. Det har vi prøvet på at bevare på live-siden, med de fantastiske gutter jeg spiller med, hvor alle beats er håndspillet etc. Musikken skal leve, og man skal kunne høre at der er mennesker inde bagved.

Samtidigt har jeg hele tiden tænkt, at jeg, på den endelige indspilning, gerne vil have beatsene strammet op med mere bund, og få sangenes hooklines til at træde tydeligt frem - få sangene skåret endnu skarpere. Her ligger det som jeg ser som den største udfordring: At bevare det organiske, håndspillede og upolerede univers, samtidigt med at sangene skal helt ud i pappet og bliver tydelige.

Anders og jeg mødes og begynder at kigge på sangene, lytte til pre-indspilningerne, og snakke om hvilke vinkler der kunne være fede at lægge på numrene på de kommende versioner. Vi er enige om at lyden skal være stram, støvet og poppet, med vokalen og melodien som det primære. Som jeg har oplevet tidligere, er det tit interessant at skulle arbejde med producere som er udenfor projektet da de kommer med et objektivt syn på hvad de hører som styrker og mangler i musikken/arrangementerne.

Som dagene går tager det ligeså stille form. Anders er heldigvis utrolig dygtig - både til det rent tekniske, men har også et super godt øre for de forskellige parametre der gælder i K&K-musikken. Vi virker til at have hver vores forcer.

Jeg ender med at tage tilbage til Aarhus, da de 3 dage er gået med 4 halvfærdige tracks som jeg kan lytte til, overveje ændringer til, og få respons på fra bandet. Jeg glæder mig til at følge udviklingen på mine sange, og til at stå med det færdige resultat.

K&K


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA