Kenneth Thordal - Overlever i udvikling

Kenneth Thordal - Overlever i udvikling

- Hvis alt går vel, kan jeg til foråret kalde mig selv for Master of Music, det hedder den grad, som jeg er ved at tage som filmkomponist på Konservatoriet i Esbjerg (som lyder det officielle navn Syddansk Musik Konservatorium & Skuespillerskole smks.dk, red.). Det fik jeg fortalt nogle venner til en middag og er blevet mobbet med titlen lige siden.

46-årige Kenneth Thordal byder på særdeles velsmagende kaffe i sit studie på Frederiksberg. Man skal igennem en lettere kaotisk hær af biler og snerydningsmaskiner i en tætpakket gård op af en snorlig trappe, igennem et andet rustikt studie, før man kommer til Thordals domicil. Et fint lille sted med autentisk teknologisk isenkram, keyboards og guitarer og væggene prydret med udsnit fra egne bedrifter, og legendariske LP-covers fra Lou Reed og David Bowie til farverige 60'er big band- og westernartister.

 

På skolebænken

Kenneth Thordal har været særdeles aktiv på musik-, og kulturscenen i det hele taget, siden '80erne, som musiker, oversætter og teatermand, men for første gang siden studentereksamenen i 1984, startede han sidste år på en officiel uddannelse.

– Filmkomponistuddannelsen er en nystartet gren, der varer to år, hvor de første lige er blevet færdige. Der er tre på første årgang, og vi er tre på min. Jeg var meget overrasket over at komme ind, jeg kunne jo være far til flere af de andre. Men det har været sjovt at komme på den anden side af bordet, da jeg selv har været gæstelærer i sangskrivning på konservatoriet og også har fungeret som censor.

 

Hvad er det uddannelsen kan?

- Jeg blev interesseret, da jeg i stigende grad begyndte at arbejde med forholdet mellem musik og billeder, det være sig på teateret og i reklame-, film-, og tv-sammenhænge. Man lærer ikke så meget om at komponere og skrue på knapper, men dybest set af forstå, hvad det er en instruktør vil have og hvordan. Du kan sige, at det er et redskabsfag, hvor man underlægger sig instruktøren og følger dennes vilje og vision. Så er det, som jeg ser det, mere et håndværks- end et kunstner-, eller musiklærerfag. Vi får en række opgaver, vi skal løse – ofte på stedet, og så er det bare med at gå i gang. Uddannelsen har til huse i Esbjerg, men der er vi kun en uge i hvert semester, hvor der til gengæld også bliver arbejdet i døgndrift. Her er tilknyttet gæsteinstruktører, og vi har blandt andet arbejdet med en instruktør fra New York, en fra Argentina og en filmkomponist fra L.A. Resten foregår over nettet og i København, hvor de fleste af os bor. Her arbejder vi med folk som Halfdan E. og Jakob Groth, hvor sidstnævnte har lavet musik til vildt mange tv- og spillefilm, som blandt andre Taxa og Millenium trilogien. Jeg har lært meget om, hvordan musikken skal tage det psykologiske greb på, hvad man ser på skærmen. Man lærer at manipulere med folks følelser, påvirke og styre dem emotionelt ofte uden, at de lægger mærke til det. Der er en vis sandhed i, at den bedste filmmusik er den, du ikke har lagt mærke til, men som ubevidst har ført dig et sted hen. Derfor synes jeg også, at det er meget kritisabelt, at musik i stigende grad bliver brugt i  nyhedsfladen, blandt andet på TV2. Her vil jeg selv have lov til at tænke og tage stilling frem for at blive psykisk manipuleret til, hvad jeg skal tro og mene. Det er så helt omvendt i filmindustrien, hvor det netop er instruktørens vision, der skal brænde igennem, hvori musikken spiller en afgørende rolle i det samlede udtryk.

 

Polakker og læderbøsser

Thordal kom på banen med det mørke kultorkester Stalin Staccato, der huserede i det danske undergrundsmiljø i 80erne, og som – ret bizart – slog pænt igennem i Polen, hvor de gik til makronerne i bedste sex, drugs og rock'n roll-stil.

– Jeg fik en afregning fra NCB på 323 kroner for 17.000 solgte eksemplarer i Polen, det var det økonomiske udbytte, men det var en heftig og begivenhedsrig tid.

Diktator-drengene pakkede sydfrugterne i starten af 90'erne, og næste skud på stammen for Thordal var bandet Nude, der reelt var et soloprojekt. Det blev til en enlig album-svale, et pænt radiohit men et skuffende salgstal. Herefter blev Thordal bidt af en gal oversætter, hvilket udgjorde hans primære levebrød de næste 15 år:

- Jeg oversætter fra engelsk, tysk, og en smule svensk til dansk. Det var noget, jeg kom i gang med ved et tilfælde, men det har grebet om sig. Jeg har oversat cirka 20 biograffilm, blandt andre Eight Mile, men med tv-serier og programmer, er det nok blevet til over 1000 styks i alt, om alt fra musik, lystfiskeri, læderbøsser i Berlin og hydrotermiske havbundsforhold i Atlanterhavet.

 

Musikken kom igen

- Efter Nude stoppede gjorde det mig deprimeret at spille musik, jeg blev simpelthen i dårligt humør af at beskæftige mig med det. Men jeg kom i gang igen, og siden 2003 er det nu blevet til fem dansksprogede soloplader, hvor den sidste Fald Nu Ned, kom i april i år. Det er blevet til en masse gode anmeldelser og prisnomineringer, til det ene og det andet, men så har det knebet mere med at få solgt nogle enheder og at få ordentlig airplay. Det er ikke den del af gesjæften, der har sikret den daglige økonomi. Jeg er meget glad for at lave mange forskellige ting, så jeg begræder det ikke, jeg kan godt lide at sprede mig, men havde jeg kunne leve af solokarrieren alene, skal jeg da ikke udelukke, at jeg havde gjort det. Men tingene har flasket sig og udviklet sig på mange måder, for eksempel har det været fedt at begynde at oversætte musicals. Der får jeg kombineret min faglighed som både musiker, komponist, tekstforfatter og oversætter. Jeg er ikke den store musical-fan, men jeg elsker at oversætte dem. Så udviklede mit teaterarbejde sig til, at jeg fik min egen forestilling Stakkels Kenneth sat op på Café Teatret i foråret 2011, hvor jeg kredsede rundt om min egen næsetip. Vi havde 29 forestillinger, og der kom over 2000 mennesker og så det i alt. Det var som at få penge for at øve, og når vi var færdige med at spille, kunne vi bare lade gearet stå til næste dag. Det var fantastisk. Vi fik meget blandede reaktioner på forestillingen, nogle nød det, andre anmeldere hadede det. Men hey, vi spillede for en masse mennesker og fik betaling for det hele. Perfekt!

 

Frankenstein på Det Kgl.

Thordal har gennem årene rodet med teaterscenen på mange måder, men den største appelsin i turbanen faldt på plads i dagene omkring interviewet. Frankenstein Genskabt bliver sat op på Det Kpngelige Teater i januar 2013 og spiller cirka 40 gange, lidt af en cadeau for idémager, sangskriver, scorekomponist og kapelmester Kenneth Thordal:

– Jeg har arbejdet på projektet i snart to år, så det er dejligt, at det nu er officielt. Johan Olsen synger sangene. Jeg har hele tiden haft ham i tankerne, da han både er sanger og videnskabsmand, hvilket kobler musikken, og den mere videnskabelige tvist omkring genforskning, som bliver berørt i forestillingen. Jeg står for musikken, Kasper Hoff har skrevet manuskriptet, og så har jeg haft den store fornøjelse af at arbejde sammen med chefdramaturg, Jesper Bergmann på Det Kongelige Teater. Det har virkelig været en læreproces, så efter alle de autodidakte år, er jeg virkelig kommet på skolebænken efter, at jeg har rundet de 45.

 

Den dynamiske duo

I maj 2007 fik Kenneth Thordal tildelt Statens Kunstfonds arbejdslegat på i alt 3 x 280.000 kr. En del af pengene er gået til at virkeliggøre en række vilde projekter med (guldfisk i blender) kunstneren Marco Evaristti.  Turen er gået til Sahara, hvor en kamel blev malet lyserød i økologisk frugtfarve, toppen af Mont Blanc blev beklædt med et gigantisk stykke rødt stof, og udråbt til selvstændig stat, hvor Kenneth spillede en lille ukulele koncert og Marco blev hentet af myndighederne i helikopter, et isbjerg på Grønland blev malet rødt, og så fik duoen den længst siddende fange på dødsgangen i Texas i tale.

– Nu hvor jeg fik legatet, tænkte jeg, at i stedet for "bare" at lave flere soloplader, ville jeg realisere nogle mere ekstreme projekter, jeg ellers ikke ville have haft mulighed for at gå i krig med, og her har det været perfekt at teame op med Marco, som har de vildeste idéer og den mest udflippede hjerne. Gene Harthorn havde siddet 24 år på dødsgangen, de fleste i total isolation. Vi fik ham i tale og har brugt hans tekster i projektet Songs From Death Row. Nu er hans dom ændret til 3 x livstid, og han er kommet i et almindeligt fængsel. Jeg ved ikke om vores synliggørelse har rykket noget, men det har været lidt af en oplevelse.

 

Mere Thordal

-Har oversat musicalerne Next To Normal Hedwig and the Angry Inch, Hair, Evita, Jesus Christ Superstar og Go Go Beach.

-Har skrevet sange med blandt andre Peter Laugesen, Peter Sommer, Dan Turèll (in absentia), Mike Sheridan, Tobias Trier, Johan Olsen, Christian Juncker, Poul Krebs, Carsten Lykke, Oliver Zahle, Dy Plambeck, Mit navn er Keith og Line Mørkeby.

-Hans forrige cd-udgivelse Villa Requiem er skrevet ud fra Peer Hultbergs roman Requiem. Sangene til musikteaterstykket af samme navn, spillede i februar 2009 på Københavns Musikteater. Thordal har også skrevet musikken til forestillingerne Amokløb, på Teamteatret i januar 2010, og til teaterstykket LykkeBjørn på Teater Grob i foråret 2010.

-Har medvirket som sanger, producer og musiker på flere andre artisters udgivelser

 

Tjek mere om uddannelsen som filmkomponist på:

http://www.smks.dk/uddannelser/filmkomposition/


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA