Boganmeldelse: John Lennon - Et Portræt i 4/4

"Endnu en bog om John Lennon?"
Sådan indleder den fredericianske debutant Thomas Holl sin biografi "John Lennon - Et Portræt i 4/4", og så er han da kommet eventuel kritik i forkøbet. Forfatteren har skrevet en biografi om en person, der hører til de - også på dansk - mest portrætterede i rockmusikken. Og fortsætter med at understrege, at hans bidrag næppe vil kunne overraske Lennons mange hardcore-fans med nye oplysninger om legenden, men derimod skal fungere som en introduktion til de mange flere, der kun har et mere perifert kendskab til en af de uomtvisteligt mest betydningsfulde rockkunstnere overhovedet. Med andre ord, at hans bog blot er en ud af mange, mange Lennon-biografier, men at den principielt kan være lige så god som så en stor del af de andre.

Er den så det? Ja, ved første øjekast burde alarmklokkerne ringe. Bogen er tilsyneladende helt igennem selvfinansieret, udsendt på eget forlag og uden hverken billeder, stregkode eller ISBN-nummer, og den kan kun fås i enkelte sydjyske butikker og ved personlig henvendelse til forfatteren. Med andre ord lugter projektet en kende af amatørisme. Men det behøver jo ikke at være ensbetydende med dårlig kvalitet, og man skal da heller ikke mange sider ind i bogen, før man bliver overbevist om, at Thomas Holl til mere end bestået formår at fortælle den for mange velkendte, men absolut fascinerende historie om Lennons vej fra traumatisk barndom til superstjerne og hans alt for tidlige død. Sproget er sikkert, om end ikke ligefrem storblomstrende, og Holl formår på kompetent facon at samle brikkerne i Lennons mangefacetterede liv og personlighed til 15 kronologiske kapitler under hver sit tema.

Vi får derfor (igen) fortællingen om Lennons tumultariske barndom, hvor han som femårig blev forladt af sin far, og primært voksede op hos sin onkel og tante, om hans ungdom som utilpasset antiautoritær "rod", hans kærlighed til musikken, som fører til den enorme succes med Beatles (der dog omtales relativt kortfattet, nok meget fornuftigt af hensyn til overblikket) og som solokunstner, hans rolle som fredsapostel og politisk aktivist, hans to ægteskaber, der hver fører et barn med sig, til det hele ender med de fem kugler, den fanatiske fan Mark David Chapman affyrer mod idolet 8. december 1980. Absolut gedigen, om end ikke grænsebrydende biografiskrivning, hvor ikke mindst beskrivelserne af Lennons samliv og ægteskab med avantgardekunstneren Yoko Ono og hendes radikale påvirkning af Lennon på både det personlige og kunstneriske plan fænger. Hele vejen perspektiveret med citater fra Lennons sangtekster og illustreret med ganske fine tegninger af Fredericia-kunstneren Line G.

Biografiens undertitel er "Et Portræt i 4/4", og stoffet præsenteres da også om man så må sige i fire fjerdedelstakt. Med andre ord lige ud ad landevejen, og som nævnt har den heller ingen ambitioner om at føje nye nuancer til det generelle billede af Lennon, hvilket vi heller ikke får. Men ja, den kan bestemt stå distancen i sammenligning med så mange andre Lennon-biografier på markedet. Hvis vi holder os til de danske, er for eksempel Karsten Jørgensen "John Lennon. Mennesket, musikeren og myten" fra 2002 til sammenligning noget grundigere og tykkere, og den kan nu også fås som paperback til nogenlunde samme pris som Holls bog. Men altså: hvis man ikke kan få nok...

Thomas Holl: John Lennon - Et Portræt i 4/4, Eget forlag, 217 sider, 170 kroner. Er udkommet.

Bogen kan bestilles på [email protected] samt købes i forretningerne "Lydsporet" samt "Billunds Boghandel" i Fredericia.