x

CALLmeKATs turnédagbog kapitel 2

CALLmeKATs turnédagbog kapitel 2

Se flere billeder i GAFFAs gallerisektion

CALLmeKat, som netop har udsendt sit andet album, det anmelderroste "Where The River Turns Black", er for tiden på en længere Europaturné og skriver hjem til GAFFAs læsere:

Kilometer kørt i alt = 3.000
Koncerter spillet siden sidste opdatering = Winterthur, Zug, Saarbrücken, Paris 1.
Vigtigste motorvejserfaring hidtil: Hold øje med fartkameraerne i Schweiz.
Største drama hidtil: Umærket glasdør i bælgmørkt backstage, med efterfølgende besøg hos parisisk tandlæge.
Største helt hidtil: Hundemaleriet, som blev fravristet et schweizisk spillested med lige dele pålagt skyld (pga. glasdør), overtalelsesevne og schweizerfranc.

Dagen efter vores koncert i Zürich er programmet fyldt med radio. Men vi starter dagen med at lede efter et nyt keyboardstativ, da det kære, gamle Wurlitzer har brug for lidt mere stabilitet. Vi ender i butikken Musikhug, som ifølge den søde og lettere excentriske sælger er Europas ældste musikbutik. Han har sikkert ret. I hvert fald har de 5 etager med alt hvad remmer og tøj kan holde, inklusive det nye, grimme Rhodes og et rimeligt vildt udvalg af el-sakralorgler i keyboardafdelingen. Vi brænder lidt gode schweizerfranc af på et tysk kvali-stativ og slæber det hen til bilen.

Derfra går turen til Virus, som er en del af schweizisk nationalradio, og som spiller den nye plade en del. Hurra! De er flinke, og vi laver interview og spiller 3 sange live og farer videre gennem myldretrafik til en lokalradio i Winterthur, hvor vi spiller en sang live plus et lille interview. Vi spiller samme aften i Winterthur. Det stormer og regner udenfor, og vi sætter pris på at stedet har eget hotel, så vi ikke skal udenfor i regnen. Parkeringsbøde nr. 1 kommer i hus ved samme lejlighed. Et cirkus har overtaget alle parkeringspladser i byen. Helt officielt! Rimelig bizart. God ting er at spillestedet betaler bøden.

I Zug vælger de at backstage skal være en slags overlevelses-oplevelse. Backstage er fyldt af snedige fælder og overraskelser i form af: ingen belysning, umærkede huller i scenen, ledninger overalt og så også lige en helt umærket glasdør som jeg er så uheldig at stifte ret nært bekendtskab med. En bule, ømme tænder og is i hele hovedet senere fravrister vi dog spillestedet et maleri af en hund som er helt legendarisk. 50 schweizerfranc og et løfte om at komme tilbage og maleriet er vores. Karmaen er således igen i vater.

I Saarbrücken er det fjerde gang at jeg spiller på stedet Sparte4. Aftenen er som traditionen byder det i Saarbrücken en god en. Hotellet som de altid booker er til min store fortrydelse blevet moderniseret og det ubehjælpsomme 70'er-møblement er nu erstattet af Biva-style indretning og resterne af ubevidst-fortids-cool er minimeret til orange belysning i morgenmadsloungen. Øv! Shame on you.

Vi forsætter til Paris og har motorvejen for os selv. Alle kører den anden vej. Påsken er begyndt. Med undtagelse af de sidste 25 kilometer ind til Paris, som tager over en time. Psyko-trafik i sneglefart. Et par nærdødsoplevelser senere er vi på hotellet og kan nyde den første friaften på turnéen indtil videre. Ah.

Næste aften spiller vi på La Fleche d'Or. En god aften med masser af folk. Så to dage fri i det søvnigste Paris jeg nogensinde har oplevet. Det er helt post-apokalyptisk: Ingen mennesker på gaderne, alting lukket og slukket. Det er en speciel oplevelse. Alle er tilsyneladende udenbys, undtagen turister med bykort under armen (og påske-strandede musikere = os), som flokkes om de få spisesteder, der holder åbent hen over påsken.

I aften forsætter turnéen med endnu en koncert i Paris: en supporttjans på spillestedet La Maroquinerie hvor vi åbner for det flamske band Balthazar, som jeg tilfældigvis også engang i tidernes morgen har delt scene med til et internationalt arrangement i Berlin.
Vores hotel har været så rare at tildele os udsigt til Eiffeltårnet. Jeg nyder udsigten og en fransk kop kaffe i fulde drag inden vores lille karavane ruller videre.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA