Farven Fornem - Et intelligent popunivers

Farven Fornem - Et intelligent popunivers

Musikken sprænger frem fra et kontrastfyldt spændingsfelt mellem det poetiske lette og bastant maskinelle. På debutalbummet "DNA" fra det dansksprogede band "Farven Fornem" balanceres der mellem kontraster. Musikken er poppet og iørefaldende og skævt og grimt. Bandet har eksisteret i mange år, men nu er de klar til at dele deres musik med den brede befolkning. GAFFA har talt med forsanger og tekstforfatter Jeppe Sievers om bandets musikalske identitet, flertydighed, inspiration og vigtigheden af det visuelle.

Intelligent popmusik med mange betydninger

Hvem er Farven Fornem?

"I pressemeddelelsen står der, at vi er et alternativ til den lettilgængelige pop, der præger radiobølgerne de her år. Det er meget rammende. Vi mener, at der skal være plads til at bruge sproget kreativt i popmusikken. Det er ikke fordi vi er de første, der gør lige netop det, men vi taler nok ikke til laveste fællesnævner. De gode lytteoplevelser gemmer sig ikke kun i "syng med" sange. Derfor er det vigtigt for os at skabe en helhed, man kan dykke ned i, selvom det muligvis kræver mere af den som lytter. Vi vil ikke nødvendigvis være super alternative, men vi stiler efter at skrive intelligent popmusik og opbygge et på engang genkendeligt og unikt univers. Det handler om at kommunikere med lytteren, og det har været målet med debutpladen."

Når jeg lytter til jeres musik, tekster og ser jeres visuelle univers, kommer jeg til at tænke på fremtidsromaner som Svend Åge Madsens "Se dagens lys" og George Orwells "1984". Kender du bøgerne og har du noget forhold til dem?

"Det korte svar er nej. Jeg har faktisk hverken læst den ene eller den anden. Dog har jeg hørt, at Svend Åge Madsen altid besvarer læsere og kritikeres fortolkninger af sine romaner med et "ja, det er sandt". Hvis adskillige, forskellige tolkninger af den samme bog ikke stemmer overens, er den ene altså lige så "rigtig" som den anden. Det syn på tingene tiltaler mig meget. At vores plade har givet dig de associationer den har, er jo en positiv ting. At jeg så ikke har haft de samme referencer er fuldstændig underordnet. "

De to bøger behandler blandt andet individets fremmedgjorthed overfor den verden det lever i, såvel som den her overvågning/Big Brother-teori, som jeg blandt andet finder i teksten P.I.M, med en linje, som "Alle skal vide, hvad du har gjort". Hvad betyder ord som fremmedgjorthed og overvågning for dig?

"Det er tematikker teksterne blandt andet kredser om. Når jeg skriver tekster er det væsentlige ikke, at de betyder noget bestemt, men derimod at der er flere lag og fortolkningsmuligheder. Teksterne er ikke forankret i steder og konkrete hændelser, men er fragmentariske udtryk for stemninger og sindstilstande."

I sangen DNA synger I om skæbnen. Tror du på skæbnen?

"Man har nogle forudsætninger for det liv, man kommer til at leve. Du er enten tynget af dine grundvilkår eller privilegeret. Højst sandsynligt er du begge dele. Det er sjældent folk kun er smukke, intelligente, venlige osv. Derfor gør vi også en dyd ud af at italesætte det grimme. Da jeg skrev teksten til DNA, var det med fornemmelsen af at snyde de her begrænsninger, men alligevel ikke slippe af sted med det. Det er lidt for let at kalde det hele for et tilfælde. Det værste er, når skæbnen bliver brugt som en afvæbnende manøvre, der skal umyndiggøre de beslutninger, vi konstant går og træffer. Jeg tror, at så længe man kan, skal man udfordre sine grundvilkår eller skæbnen for den sags skyld."

Lige meget hvad vi gør, lyder vi som Farven Fornem

For mig er der noget fremtidsagtigt, urbant, køligt, metallisk ved jeres lyd og udtryk. Men hvis nu I selv skulle karakterisere jeres univers, hvordan ville I så gøre det?

"Jeg synes musikken rummer, det du beskriver, men jeg synes også håbet er tilstede. Hvis det hele var koldt og kynisk ville det være for bittert. Det er netop kontrasterne, der er interessante. Vi har arbejdet meget med at lukke lyset ind i det dystre univers, så det ikke blev for mørkt og opgivende. Derfor har vi også i modsætning til tidligere skruet op for tilgængeligheden ved at udvide paletten med mere poppede elementer."

Danske kunstnere/bands som Mikael Simpson, Kliché og Spleen United nævnes i jeres pressemeddelelse som referencer. Hvad er jeres forhold til de navne?

"Første halvdel af pladen "Stille & Uroligt" med Mikael Simpson ramte bare en fænomenal lyd. Den plade har helt sikkert fungeret som pejlemærke for FF. Kliché blev vi opmærksomme på, da vi fik de første anmeldelser af de allerførste demoer. Deres på mange måder krævende lydunivers har vi så taget til os. Da Spleen United kom ud med deres debut, lød det bare mega gennemført, og den storladenhed de lagde for dagen var absolut en øjenåbner. Alle bands er jo en sammenblanding af alt muligt andet. I min optik er det formålsløst at forsøge at udpege, hvad der lige præcis, gør hvad, når man definerer sin lyd. Det er godt med en vis grad af uforudsigelighed og tilfældigheder, når man beskæftiger sig med musik."

Hvordan skiller I jer ud fra jeres inspirationskilder og ovenstående navne? Hvad er det, som gør jer specielle?

"Lige meget hvad vi gør, tror jeg, vi lyder som Farven Fornem. Man kan vel anskue det som en kerne, der ikke ændrer sig trods talrige eksperimenter. Vi har tidligere været forbi artrocken, været mere udpræget elektroniske og er på denne plade mere poppede end nogensinde før, men det har alligevel været os hele vejen."

Farven Fornem's visuelle univers

I pressemeddelelsen står der, at I har en strømlinet visuel identitet. Kan du ikke fortælle mig lidt mere om den?

"Vi tror, at et bands visuelle fremtoning er vigtig. Det gælder ikke kun pladens "artwork", men også musikvideoer, live performance, pressefoto og det, man finder på nettet. Artworket på vores plade tager udgangspunkt i nogle lysende kuber, der skaber et lysmønster på omgivelserne omkring. Kubens inderside er lavet af spejl, der reflekterer lyset igen og igen, før det sender det ud mellem sprækkerne. Vi fandt det interessant, at vores identitet var bygget op omkring objekter som symboler frem for bandets medlemmer. Desuden kunne vi godt lide, at Farven Fornem ikke var én bestemt farve, men lys og skygge, der jo netop er alle og ingen farve."         

Hvordan forholder det visuelle sig til musikken?

"Musikken er kølig og skarp, men indeholder også lyse og mere opløftende elementer. Det samme gælder identiteten. Kuben er en geometrisk og velkendt figur, præcis som musikkens poppede form. Men ligesom musikken har formen sprækker og befinder sig i dystre omgivelser. Lys og skygge gør det visuelle univers teatralsk, ligesom min vokal kan være det."       

Hvorfor er det visuelle vigtigt for jer?

"Musik er ikke kun noget, man lytter til. Det er også noget, man ser og oplever. På nettet lytter mange til musik gennem YouTube, og så er det jo vigtigt, at der er noget at se på. Live kan det virke helt forstyrrende, hvis et band ser helt anderledes ud, end de lyder." 

Jeg har været inde og kigge på videoerne til første singlen "X" og "DNA". Hvordan fik I ideerne til dem og hvad er det, I gerne har villet udtrykke?

"Videoen til "X" er også en leg med lys og skygge. Geometriske former forvandles til skylines og bygger på den måde en konstrueret verden op. Præcis som jeg-personen i sangen, der gennem mindets subjektivitet konstruerer sin egen virkelighed. Videoen er lavet af to filmmagere fra Designakademiet i Eindhoven. Vi synes, det er spændende at inddrage forskellige kreative personligheder. Videoen til "DNA" er skabt af en filmklipper i Californien, og er en serie af stemningsfulde sekvenser, der i sammenhæng skaber en ny historie." 

"Farven Fornem" kan opleves live på dette års Spot Festival, fredag den 4 maj kl. 18.00 på Godsbanen, Århus.

Se videoen til "X" og "DNA" her:

 

 

 

 

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA