Boganmeldelse: Nanna – Stjerne For Altid

Biografier, selvbiografier og erindringer er i den grad i vælten i disse år, og nu har sangerinden Nanna også skrevet én. Og idéen er da også oplagt: Nanna har inden for dansk musikliv om nogen haft sine op- og nedture, som nok kunne give stof til en terrængående bog: Fra det enorme gennembrud som 21-årig i 1984 med "Buster"-sangen og "Små Blå Breve"-albummet, som blev gentaget året efter med "Afrika"-støttesinglen, til en voldsom nedtur kun få år senere, med hastigt faldende pladesalg, koncerter for stort set tomme sale, sceneskræk, mangeårig koncertpause, voldsom skattegæld og truende konkurs, angst, depressioner, stofmisbrug... Og så, omsider, en begyndende optur med nye koncerter, et nyt album og så denne bog, der udsendes samtidig med det nye album, "Giv Dig Hen".

Og ja, man må sige, at Nanna evner at fortælle sin historie, så læseren hurtigt bliver fanget, selvom hendes sprog ikke ligefrem sprænger poesiens grænser. Men vi får historien kort og kontant, både for- og bagsiden af medaljen fra barndommen og frem til nu, hvor Nanna efter eget udsagn har det fint med, at hendes karriere kører i et noget lavere gear, end da det gik vildest til i firserne. Og Nanna skal have ros for at være åben om sine psykiske problemer, noget, der – som hun påpeger – var tabu, da da opstod, hvilket selvsagt gjorde smerten mere pinefuld.

Lidt kort i spyttet
Dog synes Nanna nogle gange at skøjte lidt hurtigt hen over kendsgerningerne, og det er bogens største problem: Værket er ikke voldsomt af omfang, beskedne 136 ikke særligt tæt beskrevne sider, hvor de sidste 10 består af en håndværksmæssigt lettere ubehjælpsom, men ganske charmerende og dejlig selvironisk tegneserie af Nanna. Og nogle gange nævnes markante begivenheder kun flygtigt, inden Nanna går videre til næste punkt på dagsordenen, ligesom man kunne ønske sig lidt mere selvrefleksion sine steder.

For eksempel fortæller Nanna løbende, at "så blev hun kæreste" med den og den producer og musiker, hun arbejdede sammen med, ja, sågar en læge, hun opsøger, da hun på et tidspunkt mister stemmen, og som hun senere bliver gift og får et barn med og siden skilt fra. Men hun synes ikke at reflektere nærmere over, hvorfor hun hele tiden forelsker sig i autoritetspersoner omkring sig. Kunne det have noget at gøre med den usikkerhed, hun i andre sammenhænge åbent indrømmer at besidde? Vi hører også, at Nanna på et tidspunkt får en provokeret abort, men de nærmere omstændigheder herom må vi selv gætte sig til, ligesom Nannas fortælling om det stofmisbrug, hun på et tidspunkt glider ind i, er temmelig skitseagtig. Fire års misbrug afvikles på under en side.

Når disse forhold er sagt, må det dog siges, at Nannas selvbiografi absolut er både læseværdig og tankevækkende, og hvis den kan være med til at sparke yderligere liv i hendes heldigvis igen spædt spirende karriere, skal det være hende vel undt. Og så er den altså på godt og ondt hurtigt læst.

Nanna: Stjerne For Altid - Erindringer. Lindhardt og Ringhof, 136 sider, vejl. pris 199 kr. Udkommer i dag.

Nannas hjemmeside