x

Spot Festival præsterede med ryggen mod muren

Spot Festival præsterede med ryggen mod muren

Årets Spot Festival har budt på lidt af hvert. Først og fremmest var det året efter, at festivalen havde vist et betragteligt underskud, og der skulle gås nye veje hvis Spot Festival 2012 skulle blive en realitet. I stedet for at skære i musikken, valgte arrangøren ROSA, Dansk Rock Samråd, at skifte arenaen ud, så festivalen i år blev afholdt i de nye omgivelser på Godsbanen. Ifølge Gunnar K. Madsen, leder af ROSA, gav det fordele, men der var også plads til forbedring.

Hvad var den bedste oplevelse i år?

Den bedste oplevelse er jo, at man får mange henvendelser om, at folk har været glade både for musikken og diversiteten i musikken, og at man har følt sig godt tilpas med at være på den her festival. Det er jo derfor vi laver det, så det bliver man jo rigtig glad for. Nummer to på listen er at jeg altid er glad for at prøve nye rammer af i form af Godsbanen, og det er klart, at det er rart når sådan noget går godt. Så kan man så gå i gang med at trække karakterer fra, ved ting der er ikke er lykkedes. De fleste har syntes godt om det, men der har også været plads til forbedringer. Især inde omkring scenen Blackbox havde vi nogle flaskehalse, og det skal vi jo bare have ændret.

Bliver Spot Festival afholdt på Godsbanen næste år?

Hvis vi kan lave de ændringer, der gør, at vi synes, vi har en god ramme igen. Vi skal også evaluere med kommunen, om vi synes aftalen om Godsbanen er hensigtsmæssig, og der synes jeg der er nogle ting vi skal have fod på, ikke kun af hensyn til os, men også af hensyn til andre arrangører, så det bliver et sted, der reelt tager imod udefrakommende arrangører som os. Der er det sikkert, at når vi gør det hele op, vil der vise sig nogle ting som ikke var så smarte eller som kan gøres anderledes.

Hvordan forholder du dig til kritikken om de mange koncertkøer?

- Grundprincippet er, at vi tæller kapacitet op på de samlede spillesteder, og så sælger vi billetter et godt stykke under denne kapacitet. Køerne fortæller noget om hvor forudsigeligt det er, hvilke koncerter, der kommer pres på. Det der måske snød lidt i år var at vi havde forholdsvis flere små scener, og lige så snart man har det, står man flere gange i kø. Køen er ikke nødvendigvis længere, man oplever den bare oftere. Og der skal vi overveje om vi kan have så stort et line-up og om vi kan gøre det på så små scener. Men jeg kan klart sige at vi ikke har lukket flere mennesker ind i år end tidligere.

Kan de problemer løses med en teltscene?

- Sidste år havde vi to telte oppe foran Musikhuset, og telte er dejligt fleksible, for selvom der kun er plads til 2.000 mennesker, kan der godt stå 4.000. Ved indendørs scener er man enten inde eller ude, og derfor vil der være mange flere meget kontante snitflader. Det er ubehageligt for kødannelse, men det er sådan set meget godt af hensyn til respekt for musikken, for det betyder også, at folk kommer for at høre det. Vi vil ikke lave konsumscener, hvor folk bare valser frem og tilbage. Vi kunne godt overveje en teltscene til at samle nogle af de gæster op som ikke kommer ind til deres ønskekoncert.

Hvad er din kommentar til musikprogrammet?

- Det nye i år var, at vi arbejdede lidt tættere sammen med nogle af de faste aktører i branchen om at sammensætte dele af programmet, og det synes jeg vi havde rigtig gode oplevelser ud af, for det betyder at flere føler et ejerskab. Det er selvfølgelig en balancegang, for det er ikke meningen, at baglandet skal fremme deres egne interesser hæmningsløst, men det gør dialogen med branchen mere nærværende. Jeg så ikke selv meget musik, for der var nok at se til, men de tilbagemeldinger jeg fik var positive.

Hvad var den største grund til at I valgte at flytte arrangementet ned på Godsbanen?

- Hovedsageligt økonomi. Men den er svær at svare helt rent på, for for sådan nogen som os, der har lavet arrangementer i så mange år, er det sgu forfriskende at få lov at lægge musik til sådan et nyt sted. Men altså den mest rationelle tilgang var, at vi sidste år fik et anseeligt underskud, og det er utrolig dyrt at lave udendørs scener, fordi alt skal bygges op fra bunden. Men jeg tror, at vi også uden økonomiske vanskeligheder havde valgt Godsbanen, når nu kommunen bød ind med det nye sted.

Har I fået en god aftale med kommunen, ved at lade jeres velrenommerede festival afprøve Godsbanen?

- Kommunen har haft stor gavn af det. Det må jeg sige. De har fået en kolossal eksponering, som de ikke kunne have fået ved at fortælle det de næste tre år i kommunale pamfletter. Med ét slag er Godsbanen kendt, ikke bare i hele landet, men også ude omkring i Europa. Det svarer jo til markedsføring for millioner af kroner. Og samtidig har vi jo afprøvet stedet med en spidsbelastning, så kommunen nu kender nogle af stedets faldgruber. Nu skal vi så se om aftalen er god nok for os.

Hvad kan man forvente sig af Spot Festival i 2013?

- Vi fraviger sådan set ikke konceptet. Det handler om at sætte fokus på nyere dansk musik og lave nogle musikalske indslag, som man ikke møder på andre festivaler. Og så blandet med enkelte mere forudsigelige ting. Og det siger jeg fordi, hvis nogen spørger hvorfor man har Tim Christensen på, så er det fordi at han rent faktisk stadig i et fagligt regi er relevant i udlandet også selv om han er kendt herhjemme. Så vi vil fortsat blande kortene i respekt for det der er musikkens behov.

Omkring økonomien har Gunnar Madsen endnu ikke det fulde overblik, men da festivalen var udsolgt, tyder det på et fornuftigt økonomisk resultat.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA