x

Altmodisch fortæller om ”Watches Fall Asleep”

Altmodisch fortæller om ”Watches Fall Asleep”

Det er efterhånden to år siden, københavnske Altmodisch debuterede med sit selvbetitlede album. Nu er den fem mand høje indietronica-gruppe albumaktuelle igen. Pladen har fået titlen "Watches Fall Asleep" og er indspillet i samarbejde med den aarhusianske producer Flemming Bloch.  I forbindelse med udgivelsen gennemgår gruppen det nye album sang for sang.

DARK MIND

"Pladens første skæring er albummets ældste. Den er komponeret med udgangspunkt i et simpelt klaver-riff og optaget hos vores guitarist Thomas' nabo, viceværten. Klaveret er pivfalsk, men passer overraskende godt ind i det skæve og til tider disharmoniske univers. Det insisterende klaver overtages hurtigt af tunge synths. Igen et lånestykke. En gammel Moog Prodigy lånt på ubestemt tid af forsanger HC's fætter (håber ikke han læser dette her!). Vores gode ved Ken har ligeledes lavet en video til netop dette nummer. En fin aften i øvelokalet i selvskab med Bornholms Efterskole."

YOU MAKE MY HEART HARD TO STOP

"Nummeret tager udgangspunkt i leg med taktarter (tæl: 7/4 og 3/4), hvor den skæve guitarfigur danner rammen. Dog formår tromme- og beat-arrangement at gøre tracket mere "straight" at lytte til. Vi sætter stor pris på at få komplicerede rytmer til at virke simple – det er jo ikke jazz, vi spiller! Samples og beats udgør i dette nummer optagelser fra Mathias' og Kristoffers mors smykkeværksted – for eksempel en slibemaskine, en bunsenbrænder og en pudsemaskine. De mange samples gjorde, at nummmeret endte med at være et af de tracks med flest spor. I alt 87! På nummeret medvirker desuden David Fjelstrup (From Sarah, CODY). Hans sprøde stemme kan høres i outroen."

THE COMPLEXITY OF YOUR MIND

"Pladens måske meste poppede nummer. Et simpet uptempo-track med fokus på klassiske strygere og hårde beats. Stryger-arrangementet blev oprindelig komponeret på computer i programmet "Miroslav Philharmonik", men efterfølgende indspillet med "rigtige" strygere. David Blomqvist på kontrabas, Line Felding på cello og Frederik Thybo på violin. I beatet høres en march-agtig sample (oveni lilletrommen). Dette er lyden af en dør, der lukker. En såkaldt Nørrebro-dør. Derfor den lidt distortede lyd!"

WATCHES FALL ASLEEP (NOTHING IS EVER GOOD ENOUGH)

"Titelnummeret og måske vores personlige favorit. Desuden et af pladens mere komplekse numre. Her nåede vi op på 85 spor! Demoen til nummeret er skabt på en badeferie i Itailien, hvor Mathias programmerede det bærende beat i Beatmaker på sin iPod Touch. En sjov detalje er, at der på tracket kan høres en dåseøl blive åbnet. Ikke en planlagt optagelse, men den fik lov at blive. Desuden første gang at vi i Altmodisch benytter pedal steel. Tak til Morten Rahm."

SLEEP

"Nummeret er skrevet på et mørkt og koldt kollegieværelse i Esbjerg, hvor HC tidligere boede over en længere periode (til stor glæde for alle). En blød Juno kørt gennem en tremolopedal, tremolo-guitar og lo-fi-klaver. Et stille nummer, hvor netop roen var det overordnede tema. Roen bakkes op ad Morten Rahm på pedal steel. Igen, tak til Morten! Desuden er vokalen kørt igennem en analog båndoptager af ældre dato. Denne af mærket Nagra E. Et tiltag der, udover at resultere i voldsomme mængder båndsalat, kan høres som opklippede "kor-svar" i andet vers."

BELLS AND MORNING LIGHT

"Et mere guitar/tromme-orienteret track, der krydres med intens beat-programmering og loopede violin-samples (spillet af Frederik Thybo). Et regulært rock-nummer, men alligevel langtfra! På nummeret samples alt fra legetøjsbamser (piv!) til et køleskab, der lukker. Nummeret udmærker sig ved sin vuggende rytme, hvilket live medfører nærmest hiphop-agtige tendenser."

THE ESCAPIST

"Endnu et pop-nummer! Ren 4/4 med et tungt beatspor. Styrken er den indestængte energi, der frigives i nummerets omkvæd. Nummeret hører blandt de første, der blev skrevet til den nye plade. Igen blev skitsen til på iPod Touch i Beatmaker. Og ja, igen i Italien (må have været en kedelig ferie?)."

TO ME YOU ARE THE SEA

"Sangen handler om at drukne i kærlighed! Men på en god måde. Konceptet for nummeret er den repetitive akustiske guitar i sammenspil med det mere "street'ede" (læs: Timbaland-agtig stemning) tromme/beat-mix. På nummeret har Christoffers trompet en bærende rolle. Et tema vi er voldsomt glade for! Desuden gæstes nummeret af Kaspar Kaae (CODY), som synger med på andet vers samt outro. Et virkningsfuldt mix af Kaspars dybe stemme og HCs lyse ditto."

DRIVE YOU MAD

"Tracket med flest mærkværdige samples. Her høres blandt andet en ventilator fra Mathias' toilet, en vandhane, et olivenglas der ruller i køleskabslågen, lyden af fødder på et gulv, en stemmegaffel, velcro og en radio der afspiller radioavisen (vi var her heldige at fange et sample, hvor radioværten snakker om en helt ny supercomputer!). Desuden starter nummeret med et sample af Mathias' gamle roommate Morten, der synger, mens han er i bad."

SOMETIMES YOU ARE AN ENEMY

"Et nummer der var tæt på at blive fravalgt til pladen, men som endte med at høre til blandt favoritterne. Simpelt og komplekst på samme tid. Nummeret, der gik under arbejdstitlen "Frede", har en "on-the-road-feeling" i versene, hvilket overtages af et dynamisk svagere omkvæd. Outroen domineres af lag-på-lag trompet og opkippede stemmesamples – i bedste indietronica-stil. Derudover prydes outroen atter af Kaspar Kaaes dybe vokal. Fedt!"

RAIN IS NOT COMING DOWN

"Et ret unikt nummer for pladen, der med sin dybe sub-bas og råbe-agtige vers-vokal skiller sig ud. Demoen startede som en slags drum'n'bass-sang (lavet i en brandert efter en våd bytur), men blev hurtigt transformeret mod den velkendte "Altmodisch-lyd". Beatet blev erstattet af akustiske trommer, mens Juno-keys og en voldsomt opklippet akustisk guitar blev tilføjet (som Thomas efterfølgende har førsøgt at spille live!). Desuden nummeret med det færreste antal spor. Nemlig 52."

WHERE I AM HIDING

"Et nummer, der oprindeligt var tiltænkt at skulle spilles akustisk, udelukkende med guitar, sang og trompet. Siden blev der dog tilføjet lo-fi beat, trommer, slide guitar og violin. Nummeret starter stille, men ender i en storslået og smadret slutning, hvor skæve violiner, klaver, vokalsamples og insisterende guitar-riffs kæmper om at blive hørt. Et nummer, der karakteriserer pladen perfekt, og som selvfølgelig skulle lukke og slukke 'Watches Fall Asleep!"


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA