x

Pop Montreal – cremen af den canadiske musik, og mere til

Pop Montreal – cremen af den canadiske musik, og mere til

Syv dage, 35 spillesteder og 300 koncerter er, hvad den canadiske festival Pop Montreal byder på i år. Det er fjerde gang, at græsrodsforeningen bag afholder festivalen, der denne gang blandt andet har Beck, Interpol, Antony & The Johnsons, Annie, The Dirtbombs, Billy Childish, Foxy Brown, Gonzales og Melissa Auf Der Maur på det tæt pakkede program.

Festivalens leder Dan Seligman fortæller:
– Vi har fået over 1000 ansøgninger, og der var rigtig mange fra store canadiske bands, men vi kan ikke sige ja til alle og enhver. Ud over Beck har vi ikke rigtigt nogle store shows. Vi prøver stadig kun at holde os til 3-4 større navne for at kunne henvende os til et større publikum og derved også sælge de fornødne billetter. Vores fokus er dog stadig på kvalitetsmusik og uafhængige artister.

Festivalens popularitet er steget gradvist med, at musikbranchen har fået et særdeles vågent øje på den canadiske succes og i særdeleshed på Montreal, der ligger i den engelsk- og fransk-talende del Quebec. Ved den første festival i 2002 spillede et på det tidspunkt ukendt lokalt band ved navn Arcade Fire. Gruppen er siden gået hen og har høstet enorme kritiker-roser verden over og blandt andet også faet et par kendte beundrere i folk som David Bowie og David Byrne.

The Dears, The Stills, Black Monutain, Wolf Parade, Broken Social Scene, Great Lake Swimmers, Chromeo, The New Pornographers, Buck 65, Stars og Death From Above 1979 er blot nogle af de andre navne, der inden for de seneste par år har gjort Canada til en af de mest interessante musikeksportører længe.

Kun få branchefolk
Med så meget fokus på den canadiske musikscene burde man tro, at festivalen ville være overrendt med branchefolk, som for eksempel den danske Spot-festival. Men det har aldrig været ønsket for arrangørerne, og derfor er der kun blevet delt et begrænset antal invitationer ud til et fåtal af journalister og købere fra lande som Kina, Australien, Spanien, Japan, Sverige og Danmark.

Jonathan Cummins, der udover at være klummeskribent på kulturavisen Mirror også spiller i det hårde rockband Bionic forklarer:
– Festivalen bærer præg af, at de fleste af de optrædende har et nært gensidigt kendskab og venskab. Og for de fleste af de medvirkende artister er det vigtigst at have det sjovt under festivalen. Jeg tror ikke, der er nogle bands, der spiller for at blive opdaget eller for at få en international kontrakt.

Over de næste par dage vil GAFFAs udsendte rapportere fra festivalen og forsøge ikke at stemple alt for mange lokale bands som ”det nye Arcade Fire”.


Pop Montreals hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA