x

Moreish guider dig igennem deres debutalbum

Moreish guider dig igennem deres debutalbum

Den danske pop/rock/countrygruppe Moreish fik masser af omtale, da de sidste år blev udvalgt til at varme op for Bon Jovi på Casa Arena i Horsens foran 30.000 personer – og valgt blandt 54 konkurrerende bands. Efterfølgende har Moreish fået en del spilletid på P4 og spillet opvarmning for alt fra danske Mike Tramp til amerikanske Marco Mendoza og canadiske Jonas & The Massive Attraction. Bandet lukkede ligeledes den store scene på Copenhagen Songwriters Festival 2011.

Nu har gruppen netop udgivet deres debutalbum "#1" på selskabet Target Records. I den forbindelse har forsanger Steffen Trannerup skrevet denne gennemgang af albummet sang for sang:

Track by track – Moreish "#1".

Om albummet, teksterne og numrene.
Hele albummet er indspillet over flere år og afspejler en udvikling, som har bevæget sig meget fra singer songwriter-agtige melodier over mere aggressive rocknumre til rendyrkede pop-county-numre. Det er et forløb, som vi føler fint smelter sammen da vi hele tiden har haft et mantra – nemlig at den gode melodi skulle være i centrum. Teksterne er skrevet af Steffen Trannerup hvorfor de selvfølgelig er personlige, men samtidig fortæller mange fælles historier. Historier fra tiden mens bandet har udviklet sig, men også fra tiden før bandet hvor vores historier på forunderlig vis er sammenfaldende.

Sundays on Tuesdays
En af de første lp'er jeg købte som dreng var U2 live – "Under a Blood Red Sky". Hver tirsdag eftermiddag når jeg kom hjem fra skole var huset tomt inden resten af den relativt store familie kom larmende hjem. Der lå jeg på trægulvet i stuen og hørte de voksende og temmelige politiske helte U2, mens jeg drømte mig væk. Der er rigtig mange referencer til netop det album i sangen– både i tekst og musik. Blandt andet at lapsteelen næsten lyder som synth, er et helt bevidst valg for at skabe det rette lydbillede, som afgjort medvirker til at fortælle den rette historie.

Girl in the Sun
Nummeret har en sørgmodig stemning og er meget akustisk i sin lyd. Under indspilningerne har nummeret være utrolig mange forskellige steder henne, men først i denne simple og  mere akustiske lyd faldt det på plads. Det er egentlig en hyldest da sangen handler om en pige i Florida – en sød svensk pige jeg mødte i 2009 da jeg arbejde i Orlando. Vi var naboer og blev vildt forelskede, som man gør når man er ude og med alle de snærende parader sænkede. Jeg rejste hjem en måneds tid før hende, og hun "blev i solen" hvorfor boblen bristede. Men hun er "the girl in the sun".  

Wide Awake
Denne sang er skrevet i Florida – og handler kort fortalt om når en "loaded gun" bliver udskiftet med en flaske rødvin – og jægeren bliver den jagede, men ikke har opdaget det. Tror ikke yderligere forklaring er nødvendig.

You are the King
Fuld pedal og lige i synet! Live forvandler dette nummer sig virkelig til et hårdtslående guitarrock-nummer. Nummeret er fremadrettet og aggresivt i udtrykket og komplementerer derfor teksten, som handler om hvordan et enkelt individ kan tage et helt selskab som gidsler. På forunderlig vis formår visse mennesker ikke at opfatte at de billedligt talt brækker sig ud over hele forsamlingen når deres arrogance får fripas, og de verbalt voldtager alt og alle omkring dem.  "Kongen" er i bygningen, mens alle vitterligt ville ønske han havde forladt den!

Take Your Reasons
Klaverintroen afslører fint at nu er vi nået til et af vores relativt få kærlighedsnumre. Tilbage fra Florida, med hjertesorger på Vesterbro og når det der klare klare lys fra bagklogskaben blegner, så melder der sig en ikke udtalt, men alligevel indadvendt bitterhed over at "den kunne du ikke holde fast i, makker"! Sangen er ren terapeutisk selvmedlidenhed for at lægge en American steak eller på godt gammeldags dansk, en "bøf" i graven og komme videre. Country, pop eller ballade? Det er nok meget i ørerne på lytteren, men selv har vi fundet de countryreferencer frem, vi følte klædte nummeret bedst.

Lie

I forbindelse med at vi skulle spille support for Bon Jovi havde vi netop færdiggjort dette nummer, som blev vores første single. Den fortæller vores individuelle og alligevel sammenfaldende historier meget godt. 
Det er skrevet i Florida da ligheden mellem mennesker ude på landet i Florida og Danmark er slående, men måske ikke så overraskende. At mærke kampen i folk mellem ønsket om at udforske verden, og den manglende evne til at mobilisere sig, den deler mennesker uanset hvor på kloden de befinder sig. Ligesom det er skræmmende er det et eller andet sted trygt at vide at vi netop er bundet af noget og af andre – på sin egen lidt bizarre facon.

Running Back Down
Et nummer, som handler om vanetænkning, manglende evne til at ændre sig selv og det ikke at være sin egen lykkes smed. Hvorfor begår vi de samme fejl om og om igen, og er det i virkeligheden ikke fejl, men blot dårlig samvittighed over ikke at efterkomme normerne og turde bryde ud og være den vi er – uden for kasserne?
 Den frie, lette og alligevel tungsindige stemming kom først for alvor frem under mixet, da den akustiske guitar og den dybe stortromme gik op i en højere enhed. En stemming, som vi efterfølgende valgte at mikse til flere af numrene på albummet.

Reason to Die
Vi har valgt et udtryk i nummeret, som er bittert, sammenbidt og "in your face-agtigt". Soloerne får fuld peber, og teksten handler da også om en bitter mands eftrationale. Uha… ikke en særlig rar tekst. Kaster ansvar for egen miserable tilstand over på alt og alle, hysterisk bange for at andre har fået det "største stykke kage på fadet", blind for at de faktisk har bagt kagen selv. Forhåbentlig er øretæven til dem, som mener at de har en besynderlig medfødt ret til det gode liv, tydelig.

I Go Back
Dette nummer indspillede vi flere gange uden at føle at opgaven var løst. Vi diskuterede om det skulle være en duet, og var hurtige enige om at spørge Sascha (Dupont, red.), om ikke hun havde lyst til at være med. Hun passer perfekt til stilen og har en fantastisk stemme, som virkelig klæder nummeret og tilføjer det nummeret manglede.
En kærlighedssang – plain and simple. Hvis vi tror at vi mister ved at slekke på egoistiske krav og drømme, men i stedet deler dem og tager andres ind – finder vi måske ud af at vi ikke mister, men vinder. Bliver det lidt for "pikket" nu?

Tampa Bay
Southern, country, cowboys, solskin og store trucks. Denne sang er dedikeret til Alexandra Boehm, Tampa, Fl. og er klart det mest country vi har bevæget os ud i – det kunne ikke være anderledes. 
Jeg mødte Alexandra i Clear Water, uden for Orlando. Hun kom op til mig og en kammerat fordi vi talte dansk og var nysgerrig. Hun invitererde mig til Tampa og brugte flere dage på at vise sin by og sin kultur frem, og fortalte om stedets ret drabelige historie. Da Dennis (Flacheberg, guitarist, red.) senere kom over inviterede hun os begge til en Lightning-ishockeykamp. Hun er indbegrebet af hvad amerikanerne kalder "southern hospitality". Alexandra – the amazing graze!

I'm Your Son
Nummeret er et af de første vi indspillede, lang tid før vi havde en idé om at skulle ende i radioen. Vi havde først tænkt at det skulle fades, men nænnede ikke at cutte i slutningen med den skrigende solo og de aggressive trommer da vi først havde gennemlyttet nummeret. 



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA