x

Stockholm Music & Arts – Forløsning i august

Stockholm Music & Arts – Forløsning i august

"Forløsning i august" blev titlen, da den store amerikanske forfatter William Faulkners "Light in August" engang skulle oversættes til dansk. Og forløsning i august var desuden netop hvad GAFFAs udsendte oplevede i weekenden, hvor man for første gang afholdt den kombinerede kunst- og musikfestival Stockholm Music & Arts på øen Skeppsholmen midt i den svenske hovedstad.

Fuldt hus

Og lyder "kunst - og musikfestival" lidt smalt og elitært - ja, så skal det straks tilføjes, at der med 10.000 besøgende kunne meldes fuldt hus fredag og ganske tæt på lørdag. Ikke underligt, for på plakaten over weekenden var såvel Björk, Marianne Faithfull og Buffy Sainte-Marie som Emmylou Harris, Patti Smith, Tinariwen med José Gonzalez og Antony & the Johnsons i selskab med et udsnit af Sveriges Radiosymfoniorkester. 

Hertil kom en række yngre skandinaviske navne: Ane Brun, Frida Hyvönen, Anna von Hausswolf og ikke mindst svensk-iranske Laleh (billedet), der at dømme efter såvel fremmøde som sceneopsætsætning og stemning blandt publikum lørdag aften blev opfattet som en slags hovednavn på linje med Björk, der ligesom for nogle uger siden på Roskilde Festival fik lov at lukke festen søndag.

Forklaring: sidste år deltog Laleh i svensk TV4s populære sangshow "Så mycket bättre" og gik dermed fra at være en lovende, sødmefuld popsangerinde til regulært folkeeje. Lige nu er hun aktuel med den Håkan Hellström-reminiscente sommersingle "Vårens stora dag", som også indledte folkefesten lørdag aften.

Pragtpræstationer

I kraft af den glimrende beliggenhed på en ø midt i Stockholm - midt mellem Södermalm og Gamla Stan - har festivalen ikke noget campingområde, som man kender det fra eksempelvis hjemlige Roskilde Festival, og det er således op til den enkelte at finde hotelovernatning i en af Europas dyreste byer.

For Deres Udsendtes vedkommende blev det til en kahyt i en båd fortøjret nede ved Södermälarstrand med udsigt over de gamle, brolagte gader, som engang bogstaveligt talt oversvømmedes med blod, da et regnskyl blandede sig med kropsvæskerne fra de knap hundrede svenske adelige og gejstlige som den danske kong Christian den 2. i sin tid lokkede i en fælde og henrettede til hobe lige her.

For flere af de optrædende - Antony, Faithfull med flere - markerede koncerterne på Skeppsholmen afslutningen på deres respektive sommerturnéer. Om det er derfor, at adskillige af de optrædende leverede regulære pragtpræstationer ved jeg ikke. Men det var ikke desto mindre tilfældet. Patti Smith, der lod "Gloria" kulminere i en støtteerklæring til det fængslede russiske punkband Pussy Riot med råbet "Jesus Christ would fucking forgive them!".

Tillykke, Stockholm

Faithfull, der snerrende formidlede historien om den 37-årige forstadsfrue Lucy Jordans mentale sammenbrud eller smukt itonesatte kærlighedens smerte i Nick Cave-kollaborationen "Crazy Love". Harris, som var fløjet ind fra Nashville til lejligheden og medbragte festivalens muligvis mest eminente backingmusikere. Apropos logistik er det i øvrigt lidt at en gåde, hvordan rækken af stjerner helt konkret transporteredes til sceneområdet på øen, som kun forbindes til fastlandet af en enkelt bro fuld af fodgængere.

Til musikprogrammet kom så en række udstillinger og arrangementer på Moderna Museet og Arkitekturmuseet lige udenfor festivalområdet. Yoga. Yoko Onos udstilling "Grapefruit". "Kunstnermøder" i form af eksklusive samtaler mellem henholdsvis Patti Smith, Marianne Faithfull og et par svenske kunstnerkolleger. Installationer og performancekunst. Fra VIP-området oppe i Moderna Museets restaurant var der en fornem udsigt ned over scenen og hele festivalområdet.

Og imponerende er vel også det mest dækkende ord til at beskrive debuten for en festival, som fremfor at halse efter tidens tendenser og forsøge at være ung med de unge satsede stort på kvalitet og substans. Tillykke og på gensyn, Stockholm.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA