x

TV-2 kaster tøjlerne

TV-2 kaster tøjlerne

Synthbaseret rock, sort dresscode og Sanny X-remix. For dem, som var der, er 80'ernes TV-2 et kostbart minde. Nu er bandet tilbage med en plade, der giver årtiet baghjul. Eller som Steffen Brandt formulerer det: ”Vi stjæler 80'er-lyden tilbage”.

Vi mødes over et morgenbord, på et familieejet hotel i København i anledning af TV-2's 15. (!) studieudgivelse. På trods af det ukristelige tidspunkt er Steffen Brandt mødt op, smilende, i jakkesæt og med vådt hår.

Den nye plade hedder "De Første Kærester På Månen" og er produceret af gamle kendinge som Nikolaj Steen og Halfdan E. Men der er også et nyt navn på listen. Denne gang har det folkekære popband nemlig, som en overraskelse, valgt at teame op med Superheroes-frontfigur og Junior Senior-producer Thomas Troelsen.

- Af omveje havde vi hørt, at Thomas kunne tænke sig at producere os, fordi han selv havde hørt os så meget dengang, smiler Steffen. - Vi syntes, der lå noget stort i, at en producer på 24 år, som har hørt os, da han var barn, kommer tilbage og giver et bud på, hvordan vi skal lyde i 2005.

Ud over at TV-2 og Thomas Troelsen begge deler kærligheden til 80'erne, har de også begge den svenske producer Per Sunding på cv'et. Men her slutter fællesreferencerne. For de to navne er først og fremmest kendetegnet ved, at der er mere end en generation imellem dem - og det vækker opsigt. Hvorfor for eksempel bruge Troelsen i en slags omvendt forsøg på at frembringe 80'erne?

- Vi vidste, at vi i Danmark har en producer, som jo er fuldstændig totalt hjemme i den periode, og det er Thomas. Han ved lige præcis, hvordan de så ud de 80'ere, og hvordan man skaber de lydbilleder, der var dengang. Men det, vi først og fremmest har været interesseret i, er energien fra 80'erne. Det er jo ikke interessant for os, som har været der, at gå tilbage og reproducere et eller andet, som vi var engang.

Provokerende proces
Ud over Troelsens kompetencer som producer, var det lige så vel som barn af 80'erne, at hans fingeraftryk blev sat. TV-2 valgte nemlig at sætte sig selv i den varme stol, mens Troelsen, som repræsentant for et dedikeret publikum, gav dem feedback på musikken.

- Thomas mente, at hvis der er noget, vi har gjort, og noget, vi skal blive ved med, er det at skrive sange, som man ikke kan få ud af hovedet igen. Så hans udgangspunkt var, at han ikke ville lave andet end hits. Og så måtte vi bare arbejde, indtil vi havde de fire sange, han mente kunne gøre arbejdet.

I studiet blev de sange, som ikke havde nok popappeal, kasseret, mens andre blev bevaret, med henblik på at slibe dem til benet. Flere gange blev Steffen sendt hjem med besked på at skrive et nyt a-stykke og slette nogle af de mange b-stykker, han arbejdede med.

- Thomas er faktisk ret hård i forhold til at sige ”det kan godt være, du har en masse, du gerne vil fortælle. Men det interesserer mig ikke, fordi melodien - hele den dér prikken - fanger mig ikke. Og du kommer oven i købet ingen vegne hurtigt”. Det syntes jeg var enormt provokerende, fordi vi selv er sådan nogle, som gør meget ud af, at der skal være en anden dimension i popmusikken. Den skal gerne flytte folk og gøre noget ved dem, som hører på det. At få de to ting til at gå op var en interessant kamp - det fik jeg også diskuteret med Thomas.

Med på bølgen?
Selvom processen var noget af en udfordring for bandet, er Brandt tydeligvis stolt af resultatet. Fire sange er det blevet til, heriblandt titelsangen "De Første Kærester På Månen". Sangen er ikke mindst i høj kurs hos Brandt selv, som, uden at blinke, betegner den som ”den bedste sang siden 'Lanternen'”. Alligevel er det oplagt at spørge, om arbejdet med den omsværmede Junior Senior-producer, er TV-2's forsøg på at være ”med på bølgen”?

- Vi skal ikke være med på noget som helst. Vi har ikke behov for at møve os ind et eller andet sted i bevidstheden hos nogen, hvor vi ikke hører hjemme. Vi har et behov for at fortælle vores historier og holde fast i et publikum, som vi altid har haft, som er både ungt og voksent og først og fremmest intelligent. Som gerne ser os udfordre os selv.
Han fortsætter: - Uden at sætte vores eget lys under en skæppe kan man jo også godt høre, at der er nogle af de nye bands, som lytter til, hvad vi laver. På den måde er der måske en meget rimelig balance i vores lån af tidens lyd og tidens lyds lån af os.

Der kan være noget om snakken. Som mange ved, var Steffen Brandt, først med Kliché, senere med TV-2 en af forgangsmændene for en ny lyd på den danske scene i 80'erne: En lyd, som senere har været inspiration for en hel række danske bands.

Ud med kontrollen
Det mest påfaldende ved de nye sange på pladen er dog måden, de blev til på. At bandet indvilligede i at blive udfordret i deres sangskrivning og give slip på kontrollen.

- Jeg tror, det er det, det gælder om; hvis man vil lave noget, der dur, skal man smide alt, hvad der hedder overblik ud. Hvis man skal udfordre sig selv både kunstnerisk og menneskeligt, i sådan en proces som det er at lave et album, skal man kaste tøjlerne. Man laver ikke kunst eller musik for at præsentere et eller andet, som er gennemtænkt eller organiseret på forhånd. Verden omkring en er organiseret; det vi skal gøre er at komme med alt det uorganiserede.

De tanker, man ikke tør tænke. Alt det andet kan man læse om i avisen.
Er forskellen på jer og de nye bands i dag, at I tør smide kontrollen?

- Ja, det tror jeg, du kan have ret i. I dag er man meget mere bevidst om virkemidler. Man går ind og vælger en eller anden genre at læne sige op ad og pakke sit udtryk ind i. Den energi og kraft, som ellers skulle sparkes ud til publikum, er gået over til totalt tjek og markedsføring, og hvad er vores næste karrieremæssige skridt? Og den der karrierebevidsthed er jo helt vildt udpræget - men er desværre også helt vildt nødvendig for at være et nyt band i dag. Jeg så lige Kasper Eistrup fra Kashmir udtale, at han mangler en eller anden form for oprør hos den nye generation. Vi vil gerne komme med oprøret én gang til, hvis ikke de selv vil, ha ha.

Vil du sige, at unge i dag tager sig selv lidt for seriøst?
- Nej, det ved jeg ikke. Hvis du læser dit eget blad, er der jo utrolig meget snak om, hvordan man lavede den her sang, og hvordan man havde det, da man lavede den. Hvor jeg måske kunne ønske mig, at der enten var nogle, der spurgte om noget andet, eller nogle, som svarede på noget andet. Det kunne være spændende at høre, hvad folk mener om det, der sker ude omkring i verden.

Hvad mener du om det, der sker ude omkring i verden?
- Det behøver ikke være at gå ud og tage et eller andet politisk standpunkt. Det er jeg heller ikke særlig god til. Jeg mener bare, at musikken oftest gemmer på nogle historier, som ikke når frem til spalterne i medierne. Som ofte er lige præcis det, som får folk til at reflektere over verden omkring dem. På det nye album sender jeg otte-ni personer ud for at møde verden. I "Sporløs" er der for eksempel en pige, som vokser ud af den by, hun kommer fra, men alligevel ender med at blive indhentet af skæbnen. Hovedtemaet på albummet er den med, at livet er det, der sker, mens man har travlt med at lave noget andet, men uanset hvad kommer man aldrig for sent til at tage livet op og komme videre.

Som person har Steffen Brandt nogle ting, han virker særligt optaget af. Ud over menneskeskæbner er det udfordringer. Hvad enten det er udfordringen ved at arbejde med en ny producer eller udfordringen ved at holde sig selv og bandet i gang - selv efter 25 år:

Uanset hvem du er, gælder det om at blive ved med at sætte spørgsmålstegn ved det, du gør, og måden du gør det på. Der er mange, der tror, at når man når til et bestemt sted i livet, skal man også opføre sig på en bestemt måde. Det er jeg helt vildt modstander af. Det er den sikre måde at ende tilbage i sædet på. Og det er det værste, der kan ske.

TV2's hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA