x

Fatboy Slim: Gør hvad du vil – men kun så længe du nyder det

Fatboy Slim: Gør hvad du vil – men kun så længe du nyder det

Fatboy Slim er en af verdens største dj's, uanset hvilken skala man måler ham på. Han har ry for at fyre op under de vildeste strandfester og kæmpe shows, og som producer har han et bagkatalog, som stort set alle mennesker mellem 15-55 år på et eller andet tidspunkt i deres liv har stiftet bekendtskab med – uanset om de vidste det eller ej. Og hvis ikke før, så måske for et par uger siden, da Fatboy Slim spillede til den afsluttende ceremoni ved årets Olympiske Lege i London, som blev transmitteret til to milliarder seere verden over.

Men festen har også været hård ved den rutinerede elektroniske longtimer. Så hård, at han måtte checke ind på et rehabiliteringscenter i 2009 for at komme af med en voksende alkoholafhængighed. Men det har ikke stoppet manden bag verdens mest legendariske strandfest, Big Beach Boutique, som henlagde hjembyen Brighton i kaos, da over 250.000 mennesker mødte op for at se Fatboy Slim i 2002. Man havde regnet med 60.000. Strandfesterne er siden blevet afviklet med stor succes og logistisk overskud, og historierne om de kæmpe store fester er gået verden rundt.

 

- Har du stået nøgen på taget af en bus?

Seneste skud på Big Beach Boutique-stammen er koncertfilmen "Big Beach Boutique 5 - The Cinema Dance Party", som involverede en simultan premiere i udvalgte biografer verden 31. august over inklusiv Cinemateket i København. Desuden spiller Fatboy Slim i TAP1-hallen i København lørdag den 8. september.

GAFFA fik fat i Fatboy Slim, med det borgerlige navn Norman Cook, til en snak om, hvordan man forbereder så store shows, hvorfor det ofte er federe at spille for 3000 frem for 300.000 mennesker og om, hvorfor han besluttede at droppe alkoholen fuldstændigt.

Du har spillet festivaler og strandfester for over 250.000 mennesker. Men for nylig optrådte du foran to milliarder seere da du lukkede årets Olympiske Lege i London. Hvordan forbereder man sig på et show af den kaliber?

Forberedelserne var fulde af frygt og spænding! Den store, oppustelige blæksprutte, som jeg stod inden i, havde været ustabil under prøverne, så jeg var ret nervøs for, at jeg pludselig skulle stå nøgen på toppen af en bus, hvis den ikke pustede sig op under showet. Har du nogensinde stået nøgen på taget af en bus?

Haha! Nej, det har jeg stadig til gode.

Egentlig følte jeg jo en masse stolthed over, at jeg var blevet valgt til at repræsentere England på den her måde. Det er jo en kæmpe ære. I tiden op til Legene begyndte, havde der været en del skepsis i medierne, som handlede om, at folk ikke troede på, vi kunne gennemføre så stort et arrangement. Men da Legene begyndte, og vi så, hvordan flere af vores engelske sportsudøvere vandt medaljer og kæmpede for sejren, var det som om stemningen ændrede sig. Alle folk glemte deres skepsis og blev i stedet begejstrede. Det blev til en enorm stolthed, der omgav hele arrangementet, da vi under prøverne til showet så vores landsmænd vinde medaljer.

 

Mindre spillesteder er mere interessante

Hvad får du ud af sådan nogle kæmpe shows og festivaler, som du ikke får ved at spille på en klub eller en mindre koncerthal som TAP1-hallen i København?

De store shows er spændende, men du kan ikke tage for mange risici, fordi du er nød til at fastholde mængdens interesse. På klubben er det mere afslappet for at spille. Her kan jeg tage mit sæt i en andre musikalske retninger og spille op ad publikums reaktioner, humør og energi. Her kan jeg gå dybere ned i det musikalske udtryk og tage nogle chancer i de numre, jeg spiller. På festivaler kan jeg ikke flekse min dj-muskel ligeså meget. Her er jeg nødt til at følge bestemte regler. Der er nogle bestemte knapper, man skal trykke på. Du er nødt til at huske, at til shows af den størrelse, er det dit job at få folk til at smile for en enhver pris. Well, næsten enhver pris. Det er derfor, du er der.

Kan du give et eksempel på sådan en "knap"?

Ja, hvis du overtager fra nogle andre, som man altid gør på festivaler, så skal du finde ud af en måde at vinde f.eks. et rock-publikum over på din side. Det kan godt lade sig gøre, men det kræver, at du dropper det helt rigtige nummer på det helt rigtige tidspunkt. Det handler om at holde de forskellige segmenter i publikum interesseret uden at tabe nogen undervejs. Det kræver en langt mere præcis forberedelse inden sådan et sæt.

Jeg elsker de store stadium-shows, men nogle gange er det bedre at spille for 3000 mennesker end for 300.000 festivalgæster. På den lille skala er det ofte de hardcore dance-musik-elskere, der samles. Man kan spille mere musikalsk interessante ting for et uddannet dance-publikum, som jeg forventer det danske publikum i TAP1 vil være. De reagerer helt anderledes på tracks, som måske ikke ville fungere på en strand et eller andet sted.

 

Færdig med alkoholen

Din egen fest er ikke længere så vild, som den har været. Jeg har læst, at du har droppet alkohol og stoffer fuldstændigt. Var det en personlig eller en professionel beslutning?

En helt personlig ting. En livsforandrende beslutning, faktisk. Efter 30 års fest fandt jeg ud af, at jeg ikke nyder at være konstant påvirket mere. Jeg vil slet ikke prædike for nogen andre, fordi jeg tror stærkt på, at folk skal gøre det, de har lyst til, fordi de nyder det – men kun så længe de nyder det! Når det begynder at gå ud over dit helbred for eksempel, så er det på tide at stoppe. Og for mig måtte det slutte for nogle år siden. Jeg syntes ganske enkelt ikke, at det var fedt længere.

Behandler folk dig anderledes nu om dage på grund af det?

Jeg kan egentlig ikke rigtig huske, hvordan folk behandlede mig dengang, fordi jeg var fuld konstant. Men nu om dage, når jeg møder andre dj's og folk rundt omkring på venues, så siger de aldrig "Hvad fanden laver du her, morfar?". Jeg møder altid enormt meget respekt for den branche, jeg er i, og folk siger, respekten kommer fra, at jeg var fortaler for dance-musik dengang for 30 år siden og inspirerede mange til selv at blive dj's og producere. Der er bare enormt meget taknemmelighed.

Hvor godt kender du Danmark og danskerne? Har du noget forhold til os?

Ikke godt nok! Jeg har nok kun spillet en tre-fire gigs i København i hele min karriere. Hmm…hvilket måske betyder, at jeg ikke er så populær hos jer? Haha! Nej, men Danmark er helt sikkert et sted, jeg har lyst til at besøge endnu mere.

Hvad lytter du selv til i øjeblikket? Har du nogle anbefalinger til danskerne?

Faktisk lytter jeg slet ikke til dance music, når jeg ikke er på arbejde. Jeg kan godt lide gammel, sort, støvet musik som funk, soul, ska og jazz. Så jeg kan desværre ikke fortælle dig noget om, hvem der er den næste gryende dj-stjerne eller hvad, der er det hotteste track lige nu. Jeg har det med at kigge mere tilbage, end jeg kigger frem sådan rent musikalsk, hvis du forstår. Men hvis du er vild med den slags musik, så er der en ny fyr, Jamie Graham, som jeg hørte sidst jeg var på Bali. Han laver enormt soulful musik, og han kan klart anbefales.

Fatboy Slim spiller i TAP1 i København lørdag den 8. september. Billetter kan købes via GAFFA Live.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA