Boganmeldelse: Michael Teschl: Stik Farmor En Plade

Fænomenet erindringsromaner - altså romaner med stærkt selvbiografisk indhold - er åbenbart ganske populært inden for det danske musikliv. Majbritte Ulrikkeholm har skrevet adskillige af slagsen, i august udgav Martin Hall sit bud på både hele 700 sider, og nu kommer så den gamle melodi grand prix-vinder Michael Teschl med sin anden erindringsroman.

Omdrejningspunktet i Teschls nye bog er hans musikkarriere op gennem halvfemserne. Vi følger ham fra hans unge år i et tilfældigt pop-rock-band, over hans deltagelse - og sejr - i et "Skandinaviens mest charmerende mand"-program på TV3 og hans pladeproduktion med svingende succes, til han i 1999 vinder det danske melodi grand prix. Alt sammen tilsyneladende beskrevet, som tingene har fundet sted i virkeligheden, blot med ændrede navne på personer, pladeselskaber et cetera - bortset fra, at hovedpersonen også i romanen hedder Michael. Sideløbende hører vi om Michaels privatliv, hans op- og nedture, kærester og ikke mindst hans forhold til sin familie, herunder faderen, broderen og den farmor, der har lagt navn til bogen.

Teschl er en ganske fin fortæller, og hans temmelig selvudleverende og afslørende beretninger om sin musikkarriere og om musikbranchen generelt er både tankevækkende og ganske underholdende. Teschl lægger ikke skjul på, at han deltog i TV3-programmet udelukkende for at pleje sin musikkarriere, ligesom han blankt indrømmer, at hans cd "Moving On" (det hedder den også i virkeligheden NB) er noget makværk, hvor hans pladeselskab trak ham i en langt mere technopoppet retning, end han følte sig hjemme i. Teschl fortæller dog også åbent, at han langt hen ad vejen har været for blåøjet og ladt sig drive rundt i manegen i håb om succes og blandt andet hurtigt lod sig overtale til at underskrive en alt andet end lukrativ forlagskontrakt, ligesom han ofte simpelthen bare har været for doven, når der har skullet følges op på succeser. Over de (om end letlæste) 400 sider, "Stik Farmor En Plade", bevæger sig, bliver Teschl dog lidt lang i spyttet - så voldsomme er de musikalske dramaer, han beskriver, trods alt ikke, også selv om de formodentlig er virkelige...

Som katten om den varme grød
Romanens andet spor er beskrivelserne af Teschls privat- og familieliv, hvor ikke mindst familiens noget anstrengte forhold til titlens farmor - og medlemmerne dårlige samvittighed over selv samme anstrengte forhold til farmoren - gør sig bemærket. Her viser romanen dog også en svaghed, for den kredser hele tiden om den varme grød, men kommer aldrig helt til fadet: Er der en familieskandale/tragedie, der ligger til grund for det besværlige forhold til farmoren? For det er vel ikke bare, at hun er gammel og halvdøv? Har det noget med den afdøde mor og ditto farfar at gøre? (Ja, der er ugler i familie-mosen, ved man, hvis man kender Teschls første erindringsroman "Sunde Tanker Fra En Syg Sjæl", men det er så i bogstaveligste forstand en anden historie).

Denne romanens ubelyste plet tydeliggør samtidig, hvilket problem erindringsromanen er som genre. For vil Teschl i virkeligheden ikke fortælle den fulde, sande historie for ikke at såre nogen? Eller er der virkelig ikke nogen historie? Og i begge tilfælde: hvorfor kunne han så ikke bare finde på noget og så kalde resultatet en "rigtig" (altså fiktiv) roman? De samme spørgsmål kunne man også stille til den musikrelaterede del af bogen, der sine steder også savner lidt gråd og tænders gnidsel. Ikke mindst hvis man sammenligner med for eksempel Martin Halls nyligt udsendte roman "Den Sidste Romantiker", der også er en delvis selvbiografisk beretning om fortællerens huseren på den danske musikscene, men her er der langt mere sus i skørterne - og også i sproget, der hos Teschl er letflydende, men også temmelig ordinært og billedfattigt.

Der er dog bestemt basal underholdning at hente hos Teschl, og forhåbentlig kan nogen derude - ikke mindst håbefulde musikere - også tage ved lære af hans brancheberetninger. Ifølge bogens forsideflap arbejder han nu på sin første "rigtige" roman. Måske er det her, vi får det egentlige drama.

Michael Teschl: Stik Farmor En Plade, Lindhardt Og Ringhof, 2005, 413 sider, vejl. pris 249,-. Er udkommet