x

The Gospel – Skønheden og udyret

The Gospel – Skønheden og udyret

Ingen lediggang a go go i Ørestaden. Midt mellem to Kindred Spirits-album, 100 koncerter, en Cardigans-produktion plus det løse har Kira Skov og Tore Johansson dannet The Gospel og udsender nu første album som del af en trilogi

Kira har tidligere fortalt til GAFFA, at produceren Tore Johansson indimellem var benhård og konfronterende, da hun med Kindred Spirits indspillede "This Is Not An Exit" i Gula-studiet i Malmø sidste sommer/efterår. Men der var andet end verbale øretæver bag de hårde ord, og pludselig spillede klaveret i mere end en forstand. Den danske sanger og den svenske producer fandt melodien i studiet som privat og har på ubegribelig vis allerede skruet en trilogi sammen i eget bandnavn, The Gospel. Alt imens Kira har været (nærmest konstant) på landevejen med Kindred Spirits og skrevet materiale til sammes bands kommende album, mens Tore har indspillet og produceret rub og stub af det aktuelle Cardigans-album Super Extra Gravity.

Forklaringen er den enkle, at kemien passer, at Tore som Kira begge lever og ånder for musik, og at begge er i besiddelse af såvel en bred vifte af musikalske færdigheder som udpræget produktivitetsevne.
Så hjælper det også, at man har remedierne ved hånden. Hvis man nu tilfældigt kommer forbi Kira og Tores bopæl på Amager en dag og spekulerer over, hvad husstandens beboere mon egentlig går og laver, skal man ikke mange centimeter over dørtærsklen, før yderligere spørgsmål bliver overflødige. Ud over et bord og fire stole udgør et trommesæt - i en interimistisk studieboks - dagligstuens dominerende interiør, og i forlængelse af samme rum har Tore indrettet et fuldbefarent mini-studie med ProTools, forstærkere og et arsenal af guitarer og andre instrumenter. Og skulle det ikke være tilstrækkeligt, tager det, ifølge Tore, præcis 23 minutter at bevæge sig fra parrets dagligstue til Gula-studiet i Malmø, hvor Tore senest har indspillet Cardigans' aktuelle album.

Storbybeduiner
GAFFA møder Kira og Tore på hjemmeadressen og slænger sig godt til rette i villaens vinterhave, der på det nærmeste ligner et beduintelt, hvor vævede tæpper og puder en masse i rød/gule nuancer omkredser rummets absolutte centrum, en på alle måder gigantisk vandpibe. Afslappet, farverigt, vildt og eventyrligt, lidt som The Gospel:

- Det har været en meget omvendt proces. Musikken er leget frem, nærmest for sjov, og pludselig havde vi lavet et helt album ud af ingenting. En dag sad jeg i bandbilen med Kindred Spirits og sagde: ”Tore og jeg har i øvrigt lavet et album, vil I høre?”, fortæller Kira.

- Tit er arbejdet som producer lagt i ekstremt faste, planlagte rammer. Det her har været den totale modreaktion, en måde at afreagere på, pludselig kom det bare, siger Tore, der de sidste 10-15 år, med stor succes, har ernæret sig som producer, men hvis hjerte først og fremmest banker for at gi' guitaren strøm fra scenekanten.
Kiras karakteristiske vokal er ikke til at tage fejl af, men derudover adskiller The Gospel sig en del fra Kindred Spirits, rent musikalsk. Hvis The Band er en passende pendant til Kindred Spirits, må den tilsvarende være White Stripes for The Gospel.

- Det passer nok meget godt. Den respektløshed, man kan høre hos White Stripes, kommer også frem i Gospel, også en respektløshed for os selv, mener Tore, og Kira supplerer:
- Der er de stramme, skarpe riff tilfælles, og måske følelsen af overskud og uendelige ressourcer, som ikke nødvendigvis bliver brugt..

Bestemmer selv
Kira og Tore er herrer (m/k) i eget hus og behøver ikke at spørge nogen om lov. Der er ingen A&R-mand eller selskabsdirektør, som dikterer stil, lyd eller udseende. Bandet ejer eget materiale og har tilsammen årelang professionel erfaring. Der har allerede været bud efter The Gospel, som i oktober optrådte i London og Brighton og efterfølgende som hovednavn på In The City-festivalen i Manchester, hvor blandt andet Tricky sprang ud som hardcore-fan.

- Det er fint, at folk kan li' bandet, og vi elsker at spille live. Vi har vores egen plan A, som først og fremmest er at lave og spille musik, og hvis andre så vil være med og for eksempel udgive pladen i forskellige territorier, er de velkomne, men vi styrer selv kursen, og musikken kommer altid først, fastslår Tore.

The Gospel er et band, der på den ene side har hobby-projektets spontanitet og charme, men også sange og kvaliteter, der potentielt kan sætte bandet på hitlister m.m., hvilket i tilfældet nok vil influere en del på Kindred Spirits' karriere, herunder selskabets markedsføringsstrategier og arbejde med bandet.

- Jeg føler selv en stor loyalitet over for Kindred Spirits og ser The Gospel som en mere eksklusiv ting. Men jeg gider ikke at lægge bånd på mig selv og min kreativitet ud fra en masse spekulative ”hvad nu hvis!”-bekymringer. Jeg tror, det ene kan give noget til det andet. Sådan har jeg det også i forhold til promotionsmæssige strategier. Jeg er med i ”gamet” for musikkens skyld og kun det, og er sangene og musikken der, så skal det ud, siger Kira.

- Det er én ting med Kira, hun er musik, så enkelt er det, supplerer Tore, der ikke oplever det at være par som nogen form for hæmsko i forhold til at fungere som band.

- For os er musik ikke en sur pligt, men det, vi gør, når vi har det sjovt, og i The Gospel fungerer vi ikke som kærester, men er bandmedlemmer på lige fod med de andre. Vi er bare to musikalske vampyrer, der nyder, hvad vi laver, konkluderer Kira.



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA