x

Teater/rap-anmeldelse: GYNT

Teater/rap-anmeldelse: GYNT

Skrako, kalder de blandingen af skuespil, rap og standup-komedie. Som altid når der er Malk de Koijn i opskriften, er der tale om noget nyt, gakket og umådeligt underholdende. GYNT er (meget frit) baseret
på Henrik Ibsens klassiker fra 1867, og på antihelten Peer Gynt, der kastes rundt i manegen, drevet frem af en ukuelig eventyrlyst og den nærmeste ho, han kan ende i høet med.

De vokale gallionsfigurer Lasse Bavngaard (aka Bukki Blæs, Bikstok Røgsystem og Malk de Koijn) og Janus Staffe (aka
Geolo G. fra Malk de Koijn) gøres selskab af stand-up-komikerne Carsten Bang, Rune Klan og Jonathan Spang. Efter evne skiftes alle til at være PG, Per eller bare Gynt, som det ene øjeblik er sjuften i os alle, det næste en ibsensk figur der diskuterer jeg'et med sin afdøde forfatter. Det siger sig selv, at det ikke kan undgås, at de fem Gynt'er kommer op at skændes undervejs, men mest Gynt er dog Jonathan Spang der leverer en suveræn skuespilpræstation, mens Bukki Blæs og Geolo G især glimter, når der skal rappes. Alene deres sukkersøde kærlighedsduet iført hvide pimpsuits, bar mave og bling er en tur til Betty Nansen-teateret værd.

Et andet højdepunkt er, da Gynt efter endnu en scoring - denne gang en trold - havner til en surrealistisk middag hos de dyb-jyske og racistiske forældre, der har store gummihænder og fortæller vittigheder som: ”Ved du hvorfor der ikke er nogle perkere med i Star Trek? Det er da fordi, de heller ikke har noget arbejde i fremtiden!”. Spangs sokke-monolog, hvor den unge Gynt battler den gamle Ibsen, er også ubetalelig og et eksempel på, hvordan gammel vin sagtens kan blive bedre på nye flasker. Og her skal det tilføjes, at Mogens Pedersens utraditionelle opsætning af Peer Gynt sker i forbindelse med 100-året for Henrik Ibsens død.

Selvom der deles håndmadder ud til både individualistkulturen, stilles spørgsmål til det moderne selv og en hel masse andet, er GYNT først og fremmest underholdning i særklasse, der kan anbefales til
børn i alle aldre. Takket være de Koijns intelligente og legende aftryk i teksterne, de gode enkeltpræstationer og stykkets underfundige struktur går skuespillere, rap og og standup op i en højere enhed.

GYNT kan ses på Betty Nansen Teatret i København til og med 4. februar. Sangen “Mig Selv Nok” er udgivet som single og kan downloades fra større danske musiktjenester, og der er planer om at udgive samtlige sange på cd.

Betty Nansens hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA