x

Kiss Kiss Kiss: Vi har revet alt op

Kiss Kiss Kiss: Vi har revet alt op

Kiss Kiss Kiss har for nylig smidt deres andet album "Ponte 25" på gaden, og i den forbindelse mødtes GAFFA med guitaristen Mads Kristian Højlund Frøslev og trommeslageren William Frederik Asingh fra det fem mand store band. Det foregik på en cafe på Nørrebros egen Blaagaardsgade i København med en varm kop kaffe og efterårssolen til at varme sig på.

Kiss Kiss Kiss er bandet, der i en meget ung alder, og inden gymnasiet var færdiggjort, formåede at vinde en Danish Music Award, spille på Roskilde Festival, hitte ad flere omgange på P3, turnere i Tyskland, Schweiz og Holland og have en kontrakt med et af de største pladeselskaber, nemlig EMI.

De fem unge mænd har siden valgt at afbryde samarbejdet med EMI, og den nye plade er udgivet på deres eget pladeselskab. Den vej som ellers lå lige for, føltes ikke rigtig for bandet. "Ponte 25" er et værk, der udelukkende er skabt af de fem ambitiøse musikere. Det giver, ifølge guitaristen Mads Kristian, nogle friheder:

– For det første er det helt vildt fedt at skulle tage alle beslutninger selv, og hver gang vi har kontakt med nogen, om det er presse eller dem, som skal trykke vores plader, så går det gennem os selv. Vores problem i EMI var, at vi i virkeligheden ville to forskellige ting. Når vi talte sammen, prøvede vi måske nogle gange at please hinanden, fordi man jo også gerne vil have, at det skal være et godt samarbejde, men inderst inde så ville vi to forskellige ting. Men vi havde også en virkelig god tid med den første plade.

William supplerer: – Vi fik jo en masse muligheder med EMI. Vi kom ud i et studie, hvor vi havde drømt om at komme ud i i mange år. Vi lavede en plade, som lød fuldstændig, som vi gerne ville have den til at lyde. Det var en gave at få så mange muligheder, og det var vi vildt glade for. Men jeg tror faktisk også, at vi er blevet mere diplomatiske i forhold til at arbejde sammen med folk end vi var dengang. Måske det er noget med alder, det ved jeg ikke, det er jo vildt svært, fordi vi også var sådan rimelig bevidste om, hvad vi ville. Vi var nok ikke så gode til at samarbejde.

Samarbejdet på "Ponte 25"  har kun inkluderet bandets fem medlemmer, og den nye plade er lavet fuldstændig på deres egne præmisser. For dem har det været vigtigt at komme væk og koncentrere sig hundrede procent om albummet, der indeholder ti sange. Det har betydet, at bandet har boet otte måneder i Lissabon, hvor de har skrevet pladen, og da de vendte hjem til Danmark, var det for at tage et halvt år til en gård på Mols og indspille numrene.

Intenst, isoleret og ambitiøst

Mads Kristian: – Den nye plade er skabt i Lissabon. Det hele hænger ligesom sammen. Hele det projekt med at tage derned og skabe vores eget. Så på den måde er den inspireret derfra. Det var ligesom hele vores liv at være dernede og lave musik hver dag. Da vi tog fra Lissabon, der var vi klar at rykke videre. Det var et naturligt skridt i processen. Det var ligesom der, vi var. Vi var der i pladeprocessen, hvor vi skulle til at indspille det. Vi overvejede forskellige ting, ikke kun København, men også at tage til Berlin og indspille det og samarbejde med folk der, men så dernede fik vi bare lyst til at gøre det selv igen.

– Det var lidt en historie der gentog sig. Al den tid hvor vi lavede sangene dernede, var det hele tiden meningen, at vi senere skulle arbejde sammen med nogle producere. Men så fandt vi ud af dernede, at vi hellere bare skulle fortsætte med at køre vores eget trip og indspille den selv. Og så tænkte vi, at vi skulle mixe den sammen med dem. Og da vi så havde indspillet selv, så gentog det sig der. At vi også bare fandt ud af, at vi skulle mixe den selv.

William: – Det har været  nødvendigt og gjort noget godt for hele processen. Det er den fedeste måde for os at lave en plade på. Det har det i hvert fald været denne her gang. Det har været meget intenst og koncentreret.

Ny lyd

Ud af opholdet i henholdsvis Lissabon og på Mols er der kommet den nye plade. Den er noget helt andet end den første og er, ifølge trommeslageren William, mere eksperimenterende. – Vi er gået efter nogle andre ting på den her plade. Idet vi helt selv har lavet alt, så har der ikke været et pladeselskab, der har sagt, at der skulle være to numre, som kunne være en single eller sådan nogle ting. Så det har ligesom været helt op til os selv, og vi har selv kunne bestemme, hvordan numrene skulle blive. Så på den måde har det været helt anderledes samtidig med, at vi også selv er begyndt at høre noget andet musik og være vilde med noget andet musik. Det er blevet en ny genre.

– Dengang var det jo virkelig inspireret af sådan nogle hardcore 80'er-ting. Hvor nu er det mere eksperimenterende og mindre poppet. Og det er hele tilgangen til musikken. Vi har stået vildt lang tid med de spor, vi har optaget og så flyttede vi ud på den gård, hvor vi bare indspillede og sad i hundrede år helt nede i hver enkelt spor og detaljerne. Gav os selv alt den tid, vi havde brug for. Det har været hele tilgangen, som har været helt anderledes. Det kan man også høre, altså at vi har haft rigtig god tid.

Det er tydeligt, at de unge mænd har udviklet sig på vejen til det nye album. De er velovervejede og selvstændige og måske endda blevet voksne undervejs. "Ponte 25" er en helt ny begyndelse for Kiss Kiss Kiss, der føler sig rutinerede i gamet.

William: – Jeg synes faktisk, at den første plade var den svære i forhold til det der med, at man siger den svære toer i forhold til at leve op til ting. For med den første skulle vi helt klart leve op til det, vi havde opnået indtil da. Vi havde haft to år, hvor det var gået skide godt. Og så var vi kommet på et pladeselskab, der var skide interesseret i, at nu skulle der sælges.

Mads Kristian: – Vi skulle ligesom leve op til de her succeser, vi havde haft inden. Vi var blevet spillet meget i radioen og havde været en internetsucces og vundet den der DMA-pris.

William: – Så på den måde er det nemt med den her plade, fordi vi har revet alt op. Der er ikke nogen, som har nogen forventninger til os, og dem, folk måske har, det er i forhold til vores gamle musik. Men den er helt fri. Den står ligesom for sig selv.

I opfatter den slet ikke som en toer?

Mads Kristian: – Nej slet ikke. For dem, som ville lytte til den gamle plade og havde forventninger til, at der ville komme mere af det, der tror jeg desværre ikke, at vi kommer til at indfri det på nogen måde og heller ikke bare en lille smule. Så hvis folk har haft optur over den gamle og vil høre den her, så skal de også være klar på, at det er noget helt nyt. Jeg tror, at man vil fornemme et samlet værk og et samlet univers, som er essensen af den her rejse, vi har været på, som er kogt ned til sådan et værk, hvor det hele er lavet som en plade, der kan lyttes til fra ende til anden. Det tror jeg ville være rigtig dejligt for folk at gøre det. Så får man i hvert fald det her univers. Men jeg synes også, at numrene virker hver for sig.

Fælles fordybelse – også i fremtiden

Drengene skal ud og spille koncerter i Danmark og er spændte på, hvad der er i vente, nu hvor de selv har styringen. Kiss Kiss Kiss kræver tid og energi og det vil en eventuel ny plade også kræve. De perfektionistiske musikere har en dedikeret måde at være et band på.

Mads Kristian: – Lige nu taler vi om at finde et stort hus i Sydfrankrig og tage derned, men der er ingenting, der er sikkert. ige med gymnasiet og tre rigtig  med en masse ting. Det var omkring samtidig med at vi blev færdige med gymnasiet og tre rigtig ige med gymnasiet og tre rigtig  med en masse ting. Det var omkring samtidig med at vi blev færdige med gymnasiet og tre rigtig Det vil aldrig fungere for os at mødes hver torsdag i en eller anden kælder på Nørrebro og stå og skulle komme i gang. "Nu skal vi bare være kreative", og så ses vi igen næste torsdag, og der er en, der kommer lidt senere og sådan. Jeg tror, vi er nødt til at fordybe os hundrede procent, hvis vi skal lave flere plader. Vi fik bare sådan et samarbejde op at stå derude på gården, hvor der altid var nogen ovre i studiet. Så var der nogen, der sad og arbejde til sent ud på natten, og nogen som stod tidligt op og arbejdede på et andet nummer. Og så kommer man over. Tit hang vi bare ud i studiet, mens nogen af de andre lavede musik. Så man er med i, hvad der foregår.

William: – Man kunne også have valgt at sidde på hver sin computer rundt omkring i landet, men det er også hele den stemning. Det der har betydet meget på den her plade, det er den vibe omkring at det her, det er et fælles mål.

Mads Kristian: – At skabe et projekt sammen. Vi har jo under hele processen snakket sindssygt meget om, hvad vi vil lave og hvilket slags band, vi vil være. Vi har hele tiden fortalt hinanden, hvor vi vil hen og så fundet frem til det i fællesskab.

Mads Kristian: – Vores udfordring nu er at få kommunikeret ud, at det er noget andet det her. De som har de gamle forventninger, skal være klar på at være åbne over for det nye, og folk som tidligere har tænkt, at "Kiss Kiss Kiss er ikke lige mig", dem håber jeg også vil være åbne fordi de måske kan lide det her.

Førstesinglen "In It Deep" ligger i den poppede ende af pladen og du kan læse anmeldelsen af "Ponte 25" her.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA