x

Hey Jude fucker musikken helt op

Hey Jude fucker musikken helt op

Brødrene Jens og Peter Hellemann  har skabt teaterkoncerter som Gasolin, Bob Dylan, Beach Boys, Mozart, og Beatles-versionen "Come Together". Nu har de fingrene i Beatles igen. Der er to uger til premieren på teaterkoncerten, og hele holdet bag "Hey Jude" arbejder på højtryk hver dag. Brødrene Hellemann har arbejdet på stykket i omtrent et år, og prøverne til stykket har foregået de sidste par måneder.

En teaterkoncert er, ifølge skaberne, en blanding af en rockkoncert og et teater. Der er ikke én handling som i et teaterstykke, men det er heller ikke "bare" et band som står og spiller sangene. Det er derimod en fortolkning af hver enkelt nummer. Sangene til Hey Jude er valgt ud fra, at Brødrene Hellemann tidligere har lavet en Beatles-teaterkoncert og nu har valgt ikke at bruge nogle af de samme numre i den nye, "fordi der er så mange fede". Dernæst blev sangene også valgt ud fra, om de kan bruges dramatisk. Teksten bliver ikke brudt voldsomt, men der bliver leget med she, he og him, her. Tilladelsen til brugen af musikken indebærer nemlig ikke radikal ændring af tekst, men til gengæld har de, ifølge Jens Hellemann, "exceptionelt fået lov til at fucke musikken helt op og det er ret vildt, fordi reglerne normalt er, at man skal følge arrangementet nogenlunde".

Den største rekvisit er en kran

Forskellen fra "Come Together" til "Hey Jude," udover de nye sange og det nye cast – allstarholdet ifølge skaberne – er at Brødrene Hellemann har forsøgt at binde det hele lidt mere sammen i "Hey Jude". Derudover er størrelsen eksploderet. Forestillingerne foregår i Forum, hvilket, ifølge de to kreative brødre, giver større muligheder over hele linjen. Også på rekvisitplan, hvor der i Hey Jude eksempelvis er én, som bliver hejst ned fra en kran i nummeret "Don't Let Me Down". Det nummer er også et af eksemplerne på, hvordan Brødrene Hellemann fortolker musikken og gør sangene til deres egne, både gennem tekst og musik. De tolker "Don't Let Me Down" til, at det er en, som er rædselsslagen for at falde ned – bogstaveligtalt – mens det i den gængse tolkning af originalen nærmere handler om frygten for at blive svigtet.

Brødrene Hellemann har siddet med alle detaljerne i musikken – nørderier som de selv kalder det – og går meget op i hver enkelt lille del af musikken. De gør musikken til deres eget, og det er vigtigt for dem at lægge deres egen betydning i musikken. Jens og Peter skaber musikken og har hyret navne som Troels Lyby, Jimmy Jørgensen, Cecilie Stenspil, Mark Linn, Laus Høybye, Jaleesha Johnson og Pernille Rosendahl til at levere den. Sidstnævnte har en lang karriere bag sig som frontfigur i Swan Lee og The Storm, X-Factordommer og nu medvirkende i en teaterkoncert. GAFFA spurgte sangerinden, hvordan det føles, som kunstner, pludselig at fortolke andres værker og ikke selv være bagmanden.

– Jeg synes jo, det er en kæmpe kunst at fortolke, så det giver mening. Og det gode ved rigtig gode sange er jo, at det kan overleve årtier og århundreder, fordi de har sjæl og nerve og vedkommenhed. Så på den måde føler jeg ikke, at vi står med et eller andet materiale, som er støvet. Det giver meget mening at hive det frem, fordi det er så velskrevet. Det er jo en gave at få sådan noget materiale ind ad døren, og det må man bare være ærbødig over for og prøve at løfte så godt, man nu kan. Jeg synes, det er en kæmpe gave, at vi har fået lov overhovedet at bruge de her sange. Det tror jeg, at vi alle sammen bare er skide stolte af.

Koncerten er en låst form

Pernille fortsætter i snakken om at skifte rammerne ud og motivationen for at være med: ­– Det er jo første gang, jeg er med i sådan noget her. Jeg havde sådan en vemodig følelse, da jeg var inde og se "The Wall" (Parken, 2011, red.). For det første så var de fleste +40 hele banden, og jeg tænkte sådan, at unge mennesker, ja nu lyder jeg lige 700 år gammel, at unge mennesker ikke får lov at opleve den her kombination af, at der bliver fortalt og så musikken. Fuck hvor er det vildt, når man spiller på mere end en streng. I dag er koncerter en meget låst form og så kan folk være mere eller mindre gode til det.

På spørgsmålet om den største udfordring i at være med svarer Pernille: – Man skal i hvert fald ikke gå ind i sådan noget her, hvis man er bange for at se dum ud eller gøre åndssvage ting. Det må man stille ved indgangsdøren. Du skal lægge dit jeg, og din forfængelighed kan du ikke kontrollere.

Beatles' storhedstid var i 1960'erne og 70'erne, og de var et band, som sprængte rammerne for, hvad rockmusik var. Et af de punkter hvor Brødrene Hellemann også har valgt at bryde rammerne, er i tidsperspektivet. "Hey Jude" befinder sig nemlig i 1920'erne. Jens Hellemann forklarer: – Der er mange lighedspunkter mellem 1920'erne og 1960'erne. Der sker noget i historien, som minder om hinanden. Det er et nybrud, og hele avantgarden opstår nærmest der. Avantgarden bliver taget op igen i 60'erne. Vi synes også, det var rart at tage Beatles ud af deres samtid. Så selvom vi ikke befinder os i 60'erne, hylder vi det stadig.

Hvem af dine børn kan du bedst lide?

Da GAFFA spørger ind til både brødrene Hellemann og Pernille Rosendahls yndlings-Beatles-nummer, breder der sig en larmende stilhed. Alle kigger ned i gulvet eller op i loftet, indtil Jens Hellemann siger: – Man kan jo heller ikke svare på, hvem af dine børn kan du bedst lide. Vi har brugt flere år på at fortolke Beatles og man opdager nye ting. Forskellig musik fylder også forskelligt i forskellige perioder af ens liv.

Der bliver stille igen, og brødrene kigger på Pernille, som bliver nødsaget i tale. – Jeg har hørt Beatles, siden jeg var meget meget lille. Men det er sjovt for nu her, hvor vi arbejder dagligt med det, er jeg gået helt tilbage til det gamle. Jeg synes det helt tidlige rock'n'roll, det er mega fedt. Du ved "She Loves You" og sådan nogle.

Peter Hellemann supplerer: – Ja, som dreng var min yndlingssang også "Love Me Do".

Jens og Peter Hellemann afviser ikke, at Danmark kan vente flere teaterkoncerter fra deres side. Men næste gang kan det være, at det er tid til, at de igen skal skrive selv. Jens fortæller: – Jeg glæder mig til, at vi skal lave vores eget. Nu har vi fortolket løs.

Peter supplerer: – Vi samler hele tiden viden ind til at lave noget. Det kan også være, at det bliver en kombination. Vi har lært en masse af både at beskæftige os med eksempelvis Beatles-hits over til Mozart.

Brødrene står blandt andre bag teaterkoncerterne Beach Boys, Bob Dylan, Mozart og Come Together, der alle har fået flotte anmeldelser af GAFFA. Der er store forventninger til Hey Jude, som spiller i Forum i København den 28. december-15. januar.

Billetter til Hey Jude kan købes via Billetlugen.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA