x

Maya Albana: Mit temperament er til at være i gang

Maya Albana: Mit temperament er til at være i gang

Som teenager stod hun pludselig i front for årets pophit, men var selv mere til alternativ rock. Siden blev hun skærmtrold og lavede musik tættere til hjertet. Jagten på sit eget kunstneriske sprog førte hende på filmskolen, og hun kan i dag fremvise et imponerende CV.

Godt opdraget med masser af musik og børneteater slog den dengang 19-årige fynbo Maya Albana til, da muligheden for en audition som frontsild i latin/pop orkesteret Nice Device bød sig. Hjemme i privaten var det ellers navne som Sort Sol, C.V. Jørgensen og en ung PJ Harvey, der udgjorde lydmuren. Men Maya fik jobbet og på rekordtid, bandet blev tidens danske popfænomen, hvor debutsinglen "Cool Corona" blev landeplage og solgte en halv million eksemplarer.

Det kickstartede en karriere, der her små to årtier senere har ført den ambitiøse og hårdtarbejdende multikunstner vidt og bredt omkring. Såvel i centrum for scenens rampelys som i redaktionschefen eller tilrettelæggerens rolle, bag ved kulissen, såvel i den kontante kommercielle verden som i de mere luftige, kunstneriske himmelstrøg. Der har været fart på, men ind i mellem har bægeret ved at flyde over.

– Jeg var rigtig glad for solo-albummet "God Bless Education" fra 2004, men da vi stod på Godset i Kolding, under den sidste koncert på turen, havde jeg ro i sjælen med, at en epoke var slut, og jeg var helt afklaret med, at nu skulle der fokuseres 100 procent på skolen.  

Lang arbejdsdag

Og sådan blev det, og det var med at få hænderne op af lommen og gå til stålet, hvilket aldrig har været et problem for i dag 39-årige Albana, der til lejligheden bød GAFFAs udsendte på dåseøl og en lang og uddybende snak hjemme i lejligheden i de sene aftentimer på Nørrebro. Samme dag havde Maya været på Filmskolen, haft sin treårige søn Noor med og været på arbejde på tv-produktionsselskabet Mastiff, hvor hun er redaktionschef på make-over serien Trinny og Susannah indtager Danmark, der skal sendes i i alt 32 afsnit på Kanal 4. Hverdagskost for en driftig dame, der i dag kan skrive sangerinde, sangskriver, solist, musiker, studievært, tilrettelægger, filminstruktør, videoinstruktør, redaktionschef, forfatter plus det løse på visitkortet.

– Mit temperament har det bedst med at være i gang. Sådan har det altid været, jeg har aldrig holdt fri længe af gangen, og jeg begyndte at kede mig, da jeg gik på barsel. Jeg har altid identificeret mig meget med mit arbejdsliv, hvilket har ført mig i mange og forskellige retninger.

I front på flere medier

– Jeg har fået enorm erfaring fra både musik- og tv-branchen, som jeg virkelig har kunnet bruge både under uddannelsen, og de jobs, jeg har haft efter, at jeg blev færdig. Men der har også været nogle gevaldige kulturchok undervejs, Filmskolen var en helt anden verden, end jeg var vant til. Først kom jeg ind i popverdenen for fuld skrue med Nice Device, hvor det både gjaldt om at se godt ud og vrikke med røven på diskotekerne og i fjernsynet, men hvor jeg helt fra starten vidste, at jeg ville andet og mere end at stå bag ved mikrofonen.

– Året efter "Cool Corona" blev jeg hyret som studievært på ungdomsprogrammet Freebee, der blev sendt på TV3, og i 1995 blev jeg vært på Z TV, der primært var en musikkanal, og var også VJ og med til at caste og tilrettelægge. Det var skidesjovt og en meget spændende tid. Så var det også lidt af en rugekasse, for folk på vej frem som Camilla Ottesen, Uffe Holm, Krede, Kenneth Bager, Thomas Vivel og Carsten Bang. Her var det lige på og hårdt, og som dagsvært, var du direkte på skærmen i tre en halv time. Så lærer man tingene på den hårde måde. Men jeg begyndte i stigende grad at interessere mig for arbejdet bag kameraet og ville rigtig gerne være Tv- tilrettelægger.

– Z TV lukkede efter to år, og efterfølgende blev jeg tilbudt flere jobs som studievært, men jeg sagde pænt nej tak, jeg følte at jeg var blevet rigeligt eksponeret. Selvom min musiksmag var helt anderledes, var tiden med Nice Device en fest, og jeg nød det. Men jeg var da godt klar over, at jeg dels var blevet hyret på grund af mit udseende, hvilket jeg havde det fint med undervejs. Men senere var det noget, jeg begyndte at skamme mig lidt over, og jeg havde følelsen af, at jeg skulle bevise mit værd ekstra meget for at blive respekteret og taget alvorligt. Jeg oplevede det helt konkret, da jeg søgte job som tv-tilrettelægger og fik svar som, "hvorfor skulle jeg hyre dig. Jeg kan få en journalistpraktikant, der kan sit shit til det halve."

Dysfunktionel Bananarama

– I 1999 fik jeg lavet min første soloplade med Thomas Blachman og Kasper Winding, blev tilrettelægger på den sidste sæson af musikprogrammet Puls på TV2, og blev også tilbudt at blive vært på kanalen, men sagde nej tak. Senere rendte jeg ind i Camille Jones, hvilket var vildt inspirerende. Jeg turnerede med hende og Margrethe Björklund, og vi var som en gang dysfunktionel Bananarama. Vi mødte Lars Skjærbæk, som endte med at producere "God Bless Education". Det var en skøn tid, men så var det, at jeg søgte ind på filmskolen på TV-uddannelsen som "Dokumentarinstruktør/tilrettelægger".

– Der kommer seks ind hvert andet år, og jeg havde aldrig regnet med at blive optaget. Jeg havde erfaring fra pop, og primært som skærmtrold på kommercielt tv, og her havde vi at gøre med en kunstskole, hvor næsten alle, jeg var oppe imod havde lavet film og gået på forberedende film- og kunstskoler. Jeg følte, at min kommercielle fortid skyggede for det jeg allerhelst ville.

Gik tudende hjem

– Jeg endte til samtale med notabiliteter som Poul Nesgaard og Arne Bro på skolen, hvor Lars von Trier og Thomas Vinterberg var uddannet, og jeg var rystende nervøs. De spurgte ind til, hvad det var, jeg havde på hjerte. Efter en tredages prøve endte det med, at jeg kom ind, men skulle til at vænne mig til en helt anden virkelighed. Nu var det mig, der skulle fordybe mig, og fortolke, og gennem hele studiet fik jeg ikke så meget som en teoribog, og der var aldrig noget fast regelsæt eller slutfacit, og det var helt anderledes, end hvad jeg var vant til.

– Så var der så mange ting, jeg ikke vidste, terminologier jeg ikke kendte, og tit gik jeg tudende og frustreret hjem fra skolen. Men det var en fantastisk tid. Dels arbejdede vi sammen på kryds og tværs, og lærte vildt meget af hinanden, og så oplevede jeg en vildskab og en sanselighed, som jeg hverken havde oplevet i musik- eller tv-branchen.

Menneskesyn, håndværk, og humor

Filmskolen har lige udgivet en jubilæumsbog, hvor forskellige elever fortæller om deres forhold til uddannelsen. Under Maya Albanas bidrag kan man læse følgende:

"Jeg har min metode. Den jeg blev opmærksom på og raffinerede, mens jeg gik på Filmskolen... Den er lige dele menneskesyn og håndværk. Og den holder snor i ballonen. Den, og så en god portion humor".

Samme tekst indledes i øvrigt på følgende vis:
"I 2011 arbejdede jeg på otte forskellige produktioner. En dokumentarfilm, en musikvideo og seks forskellige TV programmer. Jeg var instruktør, redaktionschef, tilrettelægger, speaker og postproducer."

Maya Albana har holdt dampen oppe. Kort efter hun var færdig på skolen, blev hun ansat som tilrettelægger på første sæson af X Factor, og var efterfølgende instruktør på video-dagbogen om vinderen Martin og sprang ud som forfatter om samme i hardback-bogen Martin fra Ørum. Siden dengang og frem til i dag, har der været fuld damp under kedlerne på karrieren, men spørger man Maya selv, er der et stykke arbejde, der ligger særlig tæt ved hjertet.

– Jeg var instruktør på dokumentar-filmen "Min Smukke Datter", der går tæt på forholdet mellem en mor og hendes unge datter, der er ved at blive kørt i stilling som supermodel. Det, jeg håber på fremover, er, at kunne veksle mellem ledelses-orienteret arbejde i tv-branchen, og så lave film, det er drømmescenariet

Så du føler, at du er havnet på rette hylde?

– Ja, på rette hylder.

Find al information om uddannelser, krav, ansøgningsfrister osv. om Den Danske Filmskole på www.filmskolen.dk

Maya Albana CV (udvalgt)

1994             Vært og tilrettelægger     "Freebee" TV3 / Sistermister    
1995 - 1996   Vært og tilrettelægger     ZTV
1999             Tilrettelægger        "Puls" TV2 / Feltwave
2003 - 2007  TV uddannelsen         Den Danske Filmskole
2005 - 2010  Bestyrelsesmedlem     Dansk Artist Forbund
2007 - 2008  Tilrettelægger        X Factor DR1 /
2008             Forfatter            "Martin fra Ørum"
 
2008            Instruktør            "Veto" / Sonymusic
2009            Instruktør            "Bag om Frygtelig Lykkelig" /
2010            Medvirkende            "Smagsdommerne" /DR2
2011            Instruktør            "Min Smukke Datter", TV2 / M 2011         
2011            Redaktionschef /postproducer "Zulu Djævleræs 6", TV2 Zulu/  
2011 -2012  Redaktionschef        "Zulu Awards 2012", TV2 Zulu /
2012            Redaktionschef        "I seng med Verden" DR2 /
2012             Redaktionschef         "Trinny og Susannah", SBS /

Maya Albana filmografi (udvalgt):

2004             Instruktør            "God Bless Education"
2004             Instruktør            "For Your Love"
2007             Instruktør            "Mikkel Kessler - Verdens Bedste Bokser"                             
2007             Instruktør            "Pigeklubber" Dansk Flygtninghjælp /
2008             Instruktør            "Martins video dagbog"
2008             Tilrettelæger            "Martin fra Ørum" DR1
2009             Instruktør            "Bag om Frygtelig Lykkelig" /
2011             Instruktør            "Min Smukke Datter", TV2 /

Maya Albana som musiker (udvalgt):

Soloalbum:

"Maya Albana" 1999
"God Bless Education" 2004

Med Nice Device:

"The Album" 1993
"Get Inside" 1995









Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA