Filmanmeldelse: Gasolin’

Filmanmeldelse: Gasolin’

Dokumentarist Anders Østergaard skriver med filmen ”Gasolin’” et kærligt billede af et helt særligt stykke dansk rockhistorie, der følger gasserne fra gnist til glød.

Anders Østergaard fik med sin sidste – og fænomenale – biografiske film om Tintin-tegneren Hergé, ”Tintin Et Moi”, verdens øjne på sig. Man kan spørge sig selv, hvorfor han nu kaster sig over noget så dansk og overstået som Gasolin’? Men hånden på hjertet – hvem har ikke på et eller andet tidspunkt skrålet med på ”Rabalderstræde”, eller spillet luftguitar til fedtede vinylplader – uden nødvendigvis at vide noget om forhistorien?

”Så lad os da få det ud af verden” indleder Larsens flab, som i mange år, efter at han gik solo, måtte svare på spørgsmål om Gasolin’. Filmen er bygget op omkring enkeltinterviews, og fokuserer på spliden mellem ”kimpansen” og Franz Beckerlee. Det musikalske dampbarn, flabet og charmerende, og den intelligente, indadvendte enspænder. Indimellem er der splejset arkivklip, lydoptagelser og nutidspassager. Larsen vokser op i nordvest med en lystig mor og en masse frihed og mod. Beckerlee er det uønskede barn, der må klare sig på nøje afmålt kærlighed og drømmer om at svæve højt over vandene som rock’n’roll-gud – og insisterer på at være bandets eneste guitarist. De enes i musikken, som bringer dem fra Beatles/Stones/Hendrix-inspireret syre til en blanding af gadedrengestil og storladen rock – og formår at holde uenighederne nede.

I en af filmens bedste scener beskrives, hvordan det helt grønne band, efter at bandets første trommeslager er skredet på grund af alfahannernes skænderier, tager i sommerhus og sangen ”Langebro” opstår. Krydsklippene til sangens ord giver gåsehud og får en til at savne dét København, Gasolin indfangede – også selvom man cyklede over broen i morges, eller i virkeligheden er for ung til at kunne huske det. Det er lige meget.

Anders Østergaard fortæller med Gasolin’ en universel historie om musik og venskab, om kompromiser og ego-kampe – og ikke mindst ”masser af succes / og det, der hører til”... (Fem stjerner)

”Gasolin’” har premiere i dag i biografer over hele landet.