x

Martin Hall: Jeg kan bare ikke udholde grimme ting

Martin Hall: Jeg kan bare ikke udholde grimme ting

Billede: hansen-hansen.com

Martin Hall kan 19. marts opleves på Århus Teater og 24. marts på Vega i København. Her giver sangeren, multimusikeren og forfatteren, der trods sine kun snart 43 år kan fejre 25-års jubilæum som albumkunstner i år, sine første koncerter i landets to største byer siden 1999. Og siden dengang har han kun spillet live en enkelt gang, på Hindsgavl Slot ved Middelfart sidste år.

GAFFA mødte den som altid jakkesætklædte artpop-elegantier for at høre lidt om, hvad vi kan forvente os af koncerterne, og for at få en forklaring på, hvorfor Halls koncertaktiviteter er nogenlunde omvendt proportionale med frekvensen af hans pladeudgivelser, hvor seneste led i rækken er den nys udsendte, meget anmelderroste "Facsimile". Et album, som vi også benyttede lejligheden til at høre lidt om. "Facsimile" er ganske vist Halls første soloalbum i hele syv år, men i den mellemliggende periode har han hvert år udsendt mindst ét album med samarbejder med andre kunstnere, fra Hanne Boel til operasangerinden Andrea Pellegrini. Okay, i 2005 udgav han kun en ep, men så fulgte han den op med "Den Sidste Romantiker", en roman på 700 sider.

Hvor giver du ikke oftere koncert, Martin Hall?
– Jeg ser en koncert som et værk i sig selv på linje med pladerne, forklarer Hall og fortsætter: – I perioder har jeg også gerne villet holde mig væk fra rampelyset, og desuden kræver det meget forarbejde og logistik, hvis koncerterne skal holde en høj kvalitet. Jeg vil heller ikke kede mit publikum eller mig selv ved at turnere med de samme sange igen og igen. Jeg havde derfor en længere periode, hvor jeg slet ikke gav koncerter, men da jeg sidste år fik en invitation fra Hindsgavl Slot, kunne jeg ikke sige nej, og det gik godt og blev virkelig en forløsning, der tog noget af koncertskrækken fra mig, fortæller Martin Hall og fortsætter:

– Denne gang var det nu mig selv, der henvendte mig til koncertstederne, og jeg gik efter steder, som både var teatralske – for det ligger i musikken – æstetisk smukke og havde en god akustik. Derfor var det oplagt at henvende mig til teatre i de store byer som Århus og København, hvor en stor del af mit publikum befinder sig. Jeg er jo ikke ligefrem landskendt. Århus Teater er en pendant til Det Kongelige Teater, men lidt mindre, så det passer bedre til størrelsen af mit publikum og var derfor indlysende. I København endte jeg så med at vælge Vega som spillested, da de fleste teatre i København faktisk ikke ser særlig teateragtige ud. De er for moderne og ligner nærmest en lagerhal, og med en elendig akustik. Men Vega passede perfekt med sine gamle træpaneler, og lyden dér er i top. Som på Århus Teater bliver det i øvrigt en sid-ned-koncert.

Firserne er fortid
Som på en stor del af sine plader blander Hall ved koncerterne den klassiske rockbesætning med guitar, bas og trommer med på den ene side elektronik, på den anden side "klassiske" instrumenter som flygel, flygelhorn, violin og cello. Hvorfor denne sammensætning af gammelt og nyt?
– Jeg har altid følt mig spændt ud mellem Stravinsky og Sex Pistols, mellem Baudelaire og Blixen, mellem det dekadente og det romantiske. Det kan man se i min musik, min litteratur og min påklædning. Jeg vil gerne sammensætte en palet, der både er moderne og eviggyldig, lyder Halls forklaring på sit særlige musikalske udtryk.

Kan du løfte lidt af sløret for, hvad repertoiret bliver til koncerterne?
– En del af numrene bliver hentet fra mit seneste album, som jeg spiller cirka halvdelen af, tilsat udvalgte sange fra bagkataloget. Det starter op med blide chansons, der glider over i mere barokke, kabaretagtige ting og ender i noget ret fysisk. For første gang i mange år spiller jeg dog ingen sange fra 80'erne. Det ville være en rolle at påtage sig at spille dem på dette tidspunkt. Det gælder om at finde nogle numre, der klæder den alder og den sindstilstand, jeg er i nu. Så derfor er sangene fra mit "Random Hold"-album (fra 1996, red.) og frem.

Jeg bemærkede, at du til Hindsgavl-koncerten skævede lidt til dine tekster på et nodeark. Er det ikke lidt tyndt?
– Måske, men det gør jeg heller ikke denne gang. Jeg kan skam godt huske mine tekster udenad, men nogle gange bliver får jeg blackouts grundet nervøsitet. Denne gang har jeg dog ikke tekster med på scenen. Så må vi se, om der kommer huller, men det håber og tror jeg nu ikke.

Ingen ølsjatter, tak
Martin Halls nye album "Fascimile" har fået fornemme anmeldelser over hele linjen. Undervejs i karrieren har en del kritiske røster dog beskyldt den altid ulasteligt klædte Hall for at være mere overflade end substans i al sin perfektionistiske, sirlige fremtoning, både musikalsk og visuelt. Og den anklage kunne man også rette mod det nye album, der musikalsk er meget afdæmpet og tilbageholdt, og hvis omslag oven i købet er præpareret med en slags fernis, så Martin Hall for eksempel ikke kan signere det.
Er du i virkeligheden mere form end indhold, Martin Hall?
– Hvis man vil have rock'n'roll med ølsjatter og spyt på mikrofonen, er det ikke Martin Hall, man skal gå til. Jeg har ligesom fået udlevet mit behov for det grimme, da jeg var punker i slutningen af 70'erne og havde gult og blåt hår og sikkerhedsnåle i tøjet. Siden da har jeg simpelthen ikke kunnet holde grimme ting ud. Jeg beklager, men det kan jeg altså ikke. Jeg mener, at indholdet i høj grad svarer til formen i mine værker og vil gerne slå et slag for ordet subtilt. Jeg prøver at skrive mine længsler og drifter op i et romantisk univers, og derfor er for eksempel kvindeskikkelsen i mine sange altid luftig og poetisk. Jeg beklager, men det er altså det, jeg brænder for. Som Muhammed Ali engang sagde: "Hvis I vil tvinge mig til at undskylde, at jeg er smuk, kan jeg ikke føje jer", lyder Martin Halls afskedsreplik.

Martin Hall kan opleves i Århus Teater 19. marts (billetsalg på Billetnet) og på Store Vega i København 24. marts (billetsalg på Billetlugen og hos Fona). Green Pitch er opvarmning til Vega-koncerten. Begge koncerter optages med henblik på senere film- og dvd-produktion.

Martin Halls hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA