x

Nekrolog: De visualiserede rocken

Nekrolog: De visualiserede rocken

Det er ret usædvanligt at skrive nekrolog over tegnere, men rocken har så mange sider. Og når der nu er et par stykker, der har sat sit præg så eftertrykkeligt uden nogensinde at have spillet en tone eller slået et slag, så bør de æres. Sådan er det med Storm Thorgerson, der døde i april. Og sådan er det med Arturo Vega, som forlod kloden i juni. Begges arbejder kender enhver, der bare har et overfladisk kendskab til rocken. Og for fanatikere, som vi er en del af på dette blad, er deres arbejde af enestående karakter.

Pink Storm

Når man taler om Storm Thorgerson, som døde i en alder af 69 år efter at have kæmpet en lang kamp mod kræft, så kan man lige så godt nævne det firma, som han tegnede i en årrække. Det var såmænd Hipgnosis, og tilbage i 1970'erne, hvor indpakningen af plader eksploderede som kunstform, var Thorgerson blandt de førende, sammen med folk som den jævnaldrende Roger Dean.

Dean ville især blive kendt som designer for progrockbandet Yes, mens Storm Thorgerson og Hipgnosis uløseligt forbindes med alle de fede design, som Pink Floyd markedsførte deres musik med. Bare tænk på det mest berømte af alle, nemlig Dark Side Of The Moon med det berømte prisme- og regnbuedesign på sort baggrund, eller Wish You Were Here, hvor en forretningsmand i flammer pryder den geniale forside. Andre store øjeblikke var Animals, med den flyvende gris eller Atom Heart Mother med køerne.

Thorgerson og Hipgnosis ville i alt lave designet til 15 plader med orkestret. De blev især forbundet med pladeselskabet EMI, med plademærker som blandt andre Harvest, og stod for et væld af covers for en lang række artister. Tænk bare på Parachute med The Pretty Things, The Madcap Laughs med Syd Barrett, Electric Warrior med T. Rex, The Electric Light Orchestras selvbetitlede debutalbum og deres følgende album, Houses Of The Holy og The Song Remains The Same med Led Zeppelin, The Lamb Lies Down On Broadway med Genesis og siden de karakteristiske første mange soloplader med Peter Gabriel. For bare at nævne nogle stykker. Storm Thorgerson havde partnere, men han var hovedmanden, når det gjaldt pladecovere.

Den 5. Ramone

Arturo Vega som døde for et par uger siden, er associeret med New York og især en gruppe, nemlig The Ramones. Han var egentlig bare særdeles skrap til at tegne og male, og skæbnen ville, at d'herrer Jeffrey Hyman og Douglas Colvin kom til at bo på hans loft lige ved siden af gaden The Bowery på Manhattan.

Her lå Hilly Kristals lille klub CBGB, og de to drenge var i færd med at skifte identitet sammen med to andre rødder, som var kommet ind til Det Store Æble. Hyman blev til Joey Ramone, Colvin til Dee Dee Ramone, og to andre venner - guitaristen John Cummings og trommeslager Thomas Erdelyi – kunne meget passende blive til Johnny og Tommy. Til sammen The Ramones, som hurtigt blev kendt for deres hurtige punkstil, hvor et nummer nærmest var spillet færdigt, før det var begyndt.

Samt ikke mindst for de nærmest geniale logos, som fangede og som i dag er et brand, der år efter at musikerne – og nu også tegneren – er gået til de evige rockmarker, er nogle af de mest kendte i rockhistorien.

Vega var lige så flad som de musikere, han havde boende, og logo og de første pladecovere for bandet blev simpelthen til, fordi han til koncerterne ville sælge tegninger, så han havde råd til at turnere med sit elskede band.

Han ville for eftertiden være uløseligt forbundet med punktiden, og var en af dem, der fik en lille plads ikke langt fra CBGB opkaldt efter Joey Ramone, da denne var bukket under for kræft i 2001. Ligesom han rejste verden tynd for at tale om de legendariske covere, han var med til at lave.

Arturo Vega var punker til det sidste, og hadede den omfattende brug af hans berømte logoer til at sælge alt muligt: "Vi var et punkorkester. Nu bruges vores navn og logo til at sælge vaskepulver og hvad som helst", plejede han at sige.

Storm Thorgerson (1944-2013) & Arturo Vega (1947-2013) – Æret være deres minde


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA