x

August Rosenbaum – En lyst til at røre folk og til selv at blive rørt

August Rosenbaum – En lyst til at røre folk og til selv at blive rørt

Det er ikke let at putte August Rosenbaum i en genremæssig kasse. Pianisten har godt nok sit udgangspunkt i jazzen, men også filmmusik, krautrock, eksperimenterende rock og ambient elektronisk musik spiller ind, når man sætter hans seneste album, "Heights", på anlægget. I mange år var det netop jazzen, der optog den 24-årige musiker, men sidenhen har andre genrer også sneget sig ind – senest filmmusik, og August har da også på det seneste komponeret en del musik til diverse danske kortfilm. I skrivende stund er han ved at lave musik til sin første spillefilm.

– Jeg har efterhånden nørdet filmmusik i nogle år, og det har sat sit præg på den musik, jeg udgiver. Jeg synes det er spændende at kunne levere fortællinger gennem musikken, og det er enormt interessant at spille op ad billeder og lave dramaturgi.

På "Heights" er deri sagens natur ingen billedside, men man fornemmer straks, at der er et forløb på spil. Og det har da også været hensigten:

– Eksperimentet på pladen har været at lave noget musik, der rummer en fortællemæssig og følelsesmæssig kerne, der kan danne ramme for indre billeder hos lytteren, fortæller August, der er ud af en meget musikalsk familie med masser af sangere, pianister og skuespillere.

Det store æble og Quadron

August Rosenbaum begyndte at spille klaver allerede som femårig og fik hurtigt smag for jazzen, som siden bragte ham frem i verden. I 2004 fik han rosende ord med på vejen fra det danske jazz-miljø, da han som kun 17-årig modtog det prestigefyldte Jacob Gades Legat for sit talent. I efteråret 2008 rejste han til New York, og netop "The Big Apple" er en by han er vendt tilbage til flere gange. Dels for at studere på de prestigefulde Red Bull Music Academy og for at indspille med vennerne i Quadron, hvis to udgivelser, han medvirker på.

– Jeg købte mit første Rhodes-klaver af Robin Hannibal (den ene halvdel af Quadron, red.), da jeg var 15 år, og Coco (den anden halvdel, red.) har jeg kendt, siden vi begge to var teenagere. Da Quadron begyndte at tage form i 2009, begyndte vi at spille sangene fra den første plade sammen, og det samarbejde har hængt ved. På den nye plade har vi også skrevet tre af numrene sammen. Jeg er også begyndt at arbejde sammen med Robin om nogle andre projekter, så det har taget en rigtig fin udvikling, fortæller August, der ikke er i tvivl om, hvad der driver ham i forhold til at komponere musik:

– Det er selvfølgelig spændende at udfordre folk med det, jeg laver, og det er fedt at vide folk at jazz ikke behøver være forskrækkende komplekst, men når det kommer til stykket, handler det om en lyst til at røre folk og til selv at blive rørt.

Hvem: August Rosenbaum, pianist med mere. Barnebarn af Simon og søn af Ina-Miriam, hvis der skulle være nogle stamtræs-interesserede læsere derude.

Hvad: – Det kan være svært at sætte en genre på den musik, jeg laver. Jeg kommer jo fra jazzen, og det har folk forskellige associationer til, og denne her plade er et forsøg på at åbne folks øjne for noget musik, som umiskendeligt kommer fra jazzen og som rummer improvisation og andre ting, der er karakteriserende for jazzmusikken, men jeg har prøvet at lande det i en genre for sig selv – en genre der står midt imellem alle de typer musik, jeg selv har beskæftiget mig med de sidste par år. Det har været spændende at se, hvordan folk har  reageret på det.

Hvor: August Rosenbaum er bosat i København.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA