x

Robbie Williams: Hvis mine fans vendte mig ryggen, ville jeg stadig synge efter dem

Robbie Williams: Hvis mine fans vendte mig ryggen, ville jeg stadig synge efter dem

Mens den samlede europæiske presse sidder og venter i den fine suite i Londons Savoy Hotel, høres stjernens stemme inde fra det, der må formodes at være soveværelset: "Er det det sidste interview nu?".

Robbie Williams har været på (eller tæt på) toppen siden sin tid i et af verdens mest succesfulde boybands – Take That, men lige nu, klokken seks en tirsdag aften, virker det som om, stjernen helst bare vil hjem til familien. Han starter dog alligevel interviewet med at lette stemningen med nogle (lidt grumme) jokes om, at det er en fyringsrunde, og at GAFFAs udsendte er en af de valgte til øksen. Krisen kan åbenbart mærkes, selv når man har haft 10 nummer-et plader i Storbritannien og solgt 70 millioner plader.

Den rigtige grund til, at pressen sidder i London, er ikke massefyringer, men snarere Robbie Willams' tiende soloalbum, der udkom den 18. november. Pladen er blevet navngivet Swings Both Ways med ret direkte reference til mange års spekulationer om mandens (og strengt taget alle boyband-medlemmers) seksualitet, samt det at der er tale om en swing-plade.

Ergoterapi for stjerner

Robbie fortæller om, hvad der har medført hans store arbejdsindsats over de sidste fire år:

– I 2008 gik jeg på pension, men jeg fortalte ikke et øje om det. Jeg lå på sofaen, præget af slaphed, jagede UFOer på tv og sad på sofaen og røg fede, så reality tv og spiste chips. Ens hjerne bliver til schweizerost, og det var meget svært at komme ned af sofaen, men jeg var holdt op med at eksistere som en person. Jeg havde alle disse her penge, så jeg behøvede ikke at arbejde igen.

– Der var et vendepunkt. Jeg måtte spørge mig selv, "hvem er jeg?" Jeg er ikke den gut, der sidder på sofaen hele dagen og kigger efter UFOer og ryger fede. På det tidspunkt lovede jeg mig selv aldrig at sidde på den sofa igen – i de sidste fire år virker det som om, jeg har kunne holde løftet, jeg lavede Reality Killed the Video Star (2009), så lavede jeg den der Take That-ting (Progress, 2010 ], Take The Crown [Red. 2012] og nu laver jeg dette swing album.

Og journalisterne får lov til at skrive "Robbie Williams swings both ways"?

– Ja, du kan takke mig. Albummet hedder "Swings Both Ways". Jeg ville gerne signalere, at dette skulle være noget andet end bare endnu et pop-album. Det var uundgåeligt at "SWING" skulle være i titlen, men "Swung" dur jo ikke, og "Let's Swing Again" var for cheesy.

Robbie fortsætter med et lille intern dialog om, hvad der er acceptabelt:

– "Swings Both Ways? No you fucking can't!" – jo jeg kan, så her er den, provokerende, eller måske mere morsomt end provokerende.

Successen målt igennem livepublikummet (frem for pladesalget)

Robbie er en af de mest successfulde engelske musikere nogensinde og behøver bestemt ikke at arbejde for at opretholde et komfortabelt liv, men det er ikke længere (kun) pengene og hitlisteplaceringerne, der driver værket:

– Efterhånden, som pladeindustrien kollapser omkring os, bliver uigenkendelig og forsvinder, så er jeg bare taknemmelig for, at jeg har et live-publikum. Jeg ønsker bare, at de kommer til koncerterne og bliver glade for at høre bare en af mine sange. Jeg håber på at kunne tilføje nye farver til Robbie Williams-sættet, ellers bliver det kedeligt.

– Du ved, jeg skal spille Robbie Williams, resten af mit liv? Jeg har altid haft det skidt med folk, der skal spille en musical, "min gud, du skal spille den gut i 40 shows eller 18 måneder – stakkels menneske", men jeg skal spille Robbie Williams for evigt, så jeg bliver nødt til at sætte lidt kulør på.

Du bliver 40 næste år og har haft 10 nummer et plader, kan du fortælle, hvad der holder dig igang, hvorfor du ikke trækker dig tilbage?

– Frygt, usikkerhed, sejrsvilje, hypersensitivitet, fjollethed og det at være menneskelig. Jeg formoder, at du ikke er på toppen af det fine blad, du arbejder for, men du vil jo ikke arbejde for et mindre prestigefuldt blad, hvis du kan blive fri. Jeg vil ikke udgive mindre successfulde plader. Bare fordi jeg er blevet ældre, betyder det ikke, at jeg er mindre ambitiøs.

– Man kan ikke blive ved med at køre på, man bliver nødt til at lade folk tro, at der ikke bliver en næste gang. De skal altid tro på, at denne gang er det sidste gang, jeg hører ham, men mine showbiz-arbejdsmuskler er godt smurt, og jeg er klar.

Adspurgt om, hvordan han ville klare det, hvis hans popularitet dalede, forklarer han om sin far, som sang, var komiker og underholdt. Robbie var hos faren i weekenderne, og hans far var glad, selvom han ikke havde nogle penge. Det handler ikke om det eksterne og om pengene. Robbie forklarer, at det er ligesom en hest i en indhegning, der går i gallop for gallopens skyld. Der er ingen rationel årsag, men sådan er han som menneske, så det ender ikke, fordi han bliver en mindre stjerne.

– Hvis alle mine fans og pressen forlod mig og vendte mig ryggen, ville jeg stadig synge efter dem. Det er det, jeg gør, og det jeg kender. Jeg kan ikke andet!

Boltet til planeten – om datterens inflydelse på stjernen

Robbie Williams har de sidste år tilbragt livet med sin sin kone skuespilleren Ayda Field, og sidste år fik de en lille datter. Den evindelige laban og playboy har været ædru og (tilsyneladende) tro mod en kvinde i snart mange år:

– Jeg er tilfreds, hvad end det er. Jeg er gift og har et barn, og jeg er glad. Der er et formål med alt dette. Tidligere troede jeg, at formålet var bilerne, pengene, tøjet, pigen og huset, men det var ikke formålet. Der er en pointe nu, jeg er boltet til planeten nu! Jeg bliver nødt til at deltage og gå på jorden med "normale mennesker", jeg bliver nødt til at gå med hende steder hen og vise hende verden. Det skulle jeg ikke før, og jeg er et bedre menneske af den årsag. Jeg har altid haft det svært ved at forlade mit soveværelse, men nu har jeg intet valg.

Robbie har haft interviews non-stop i seks timer, men han formår alligevel at være imødekommende og tilsynelande åben om sit liv og de forhindringer, han har kæmpet med hen over årene. Hvor han tidligere udelukkende ville have haft joket med en interviewer, synes han nu meget tilbøjelig til at vende svarene imod mere vægtige problemstillinger. Han forklarer om indflydelsen fra sin datter Theodora (Teddy) med, at han nu ikke "keder" sig mere:

– Jeg er en narkoman, jeg er afhængig af alt, der tager min opmærksomhed væk fra "mig", og de nemmeste afledninger har altid været enten mad, sex, stoffer, internettet, rygning eller tv, men nu er det min datter.

– Jeg er hands-on og skifter bleer lige så meget som den næste mand. Når hun er vågen, er jeg der, når hun sover, er jeg der også, og jeg formoder, det er det, der skal til.

Robbie Williams bor i Los Angeles med sin kone, skuespillerinden Adya Fields, men USA var ikke vejen til berømthed. Den havde han allerede. Derimod anonymitet og et sted at nyde rigdommen fra sin karriere. Lyset fra medierne var så intenst i England, alle ville sælge deres historier.

– Derovre ved de ikke, at de kan tjene penge på at sælge deres Robbie-historie, så jeg fik en slags normalitet.

I Nobody Someday [2002 dokumentar, red.] var du ret hård mod dig selv, du var hård mod din musik, du fortæller, hvordan du hadede hovedparten af dine sange, og hvordan du ikke brød dig om at gå på scenen mere. Har nogle af disse ret intense følelser ændret sig siden dengang?

– Når du er 15 og bliver smidt ind i den her industri, er det meget svært at finde ud af, hvem du er. Du læser om, hvem du er, du får fortalt hvem du er, og du kan mærke det på den måde, folk omgås dig. Da jeg var ung, ville folk på min alder hade mig, fordi jeg var i et boyband, men de ville også grundlæggende misunde mig mit liv.

– Alle magasiner jeg læste og godt kunne lide, skrev om, hvordan jeg var skod. Alle mine ligesindede ville kalde mig lort og skrev en masse dårligdomme om mig, og det påvirkede hvem jeg var. Så fordi de syntes, jeg var lort, syntes jeg det også – og det gør jeg sådan set stadigvæk, men det betyder ikke noget mere, det er anderledes nu. Der er noget ved mit liv, der er meget nemmere at vedligholde og styre. Men det er også fordi, at det spotlight ikke er så skarpt mere. Der er plads til at manøvrere.

En åben, ærlig, imødekommende og charmerende kunstner siger pænt tak for interviewet og trækker sig tilbage til det tilstødende lokale for at tage en pause før det næste interview.

Gæstekunstnere:

Robbie Williams arbejder igen sammen med den gennemgående sangskriver fra stjernens fem første hitplader. Guy Chambers skrev blandt andet Angels, Let Me Entertain You, Feel og Rock DJ. Robbie fortæller om Go Gentle, som han skrev med Guy Chambers' hjælp til sin datter:

– Jeg skrev denne sang til min datter, jeg er blevet fortalt, at det er en meget sørgelig tone, men Guy Chambers skriver sådan, han slår en tone an og så.... Det var Guy der gav sangen dens tyngde!

Robbie sænker sig ned i den antikke sofa i suiten i det berømte London Savoy Hotel og forklarer, hvorfor han nu har valgt at genoptage det gamle og meget succesfulde samarbejde:

– Det var uundgåeligt, tiden er ikke på min side i samme omfang, som da vi først arbejdede sammen – jeg forlod Guy, fordi jeg følte, at han begrænsede mig. Han fik al æren for vores hits, og det gjorde mig ærgerlig. Opfattelsen var, at jeg intet havde med det at gøre, og at det hele var Guy. Det var ikke hans skyld, men jeg blev nødt til at bryde med manden, vel vidende at jeg ville komme tilbage på et tidspunkt.

Robbie Williams blev ved sidste års pladeudgivelse (Take The Crown)droppet af det engelske svar på P3 (BBC Radio 1, red.), og en prominent dj udtalte, at han var for gammel, hvilket synes at have forårsaget en del irritation hos den 39-årige kunstner. Radiostationen synes dog at have tilladt en undtagelse, da han samarbejdede med Dizzee Rascal den tidligere undergrundsrapper, som nu er mere kendt for storslåede stadion-"bangers" såsom Dance Wiv' Me og Bonkers. Sammen lavede de nummeret Going Crazy.

Adspurgt om gæsterne på den forestående udgivelse fortæller Robbie Williams om sit forhold til de andre stjerner:

– Jeg tror ikke, mine fans bliver forvirrede af mit valg af kunstnere, som jeg har arbejdet med. Vi lever i en tid, hvor alle er med på alle andres plader, og jeg føler mig bare stolt og glad over at disse kunstnere, som alle sammen er mine idoler, vil arbejde med mig og låne mig deres tid og kreative energi.

Swings Both Ways arbejder Robbie Williams sammen med en række af pop-kunstnere:

  • Olly Murs
  • Michael Bublé
  • Kelly Clarkson
  • Lily Allen
  • Rufus Wainwright ("som kun svinger en vej" ifølge Robbie Williams

Robbie Williams giver koncert i Jyske Bank Boxen i Herning 10. og 11. maj. Find billetter via GAFFA Live.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA