Boganmeldelse: Anders Kjærsig og Jesper Hougaard Larsen – Liv Og Lys

Steffen Brandt og C.V. Jørgensen er ofte – med rette – blevet fremhævet som nogle af de allerbedste tekstforfattere i dansk pop og rock. Derfor kan det heller ikke undre, at der nu kommer en hel bog, "Liv og Lys", med analyser af deres tekster. Oven i købet med fokus på eksistentialistiske, ja, ligefrem religiøse – læs: kristne – temaer i de ikke umiddelbart særlig religiøse sangskriveres tekster. Det er da også to præster, Jesper Hougaard Larsen og Anders Kjærsig, der skriver om henholdsvis Brandt og Jørgensen. De to gennemgår hver en række TV-2- og CV-tekster samlet i temaer hentet fra de respektive sangskriveres værker: "Kærligheden overvinder alt", "Kys det nu", "Befamlet af guderne selv", "Beriget og i bundløs gæld" og så videre.

Kampen mellem den grå hverdag og længslen efter noget større er central i en lang række TV-2-tekster. Ikke mindst "Kys Det Nu (Det Satans Liv)", som Jesper Hougaard Larsen da også gennemgår minutiøst. Og som altid hos TV-2 er det mødet med et andet menneske, der får jeget til at træde i karakter. Dette lyder måske umiddelbart ikke særlig religiøst, men som Larsen skriver, er dette andet menneske jo ikke nødvendigvis "bare" jegets elskede, men et hvilket som helst andet menneske, ens næste, og så har vi jo allerede taget hul på det kristne begreb næstekærlighed.

Dette finder vi også hos C.V. Jørgensen, der da også i et par af sine sange, "Florafobi" og "Spildte Bedrifter", ligefrem anvender begrebet "min næste". Det er også C.V. Jørgensen, der har lagt navn til bogen, idet "Liv og lys" er et citat fra hans sang "Indian Summer", som Kjærsig argumenterer for kan betragtes som en salme. Sangen lovsynger ganske vist ikke Herren, mens beskriver menneskeheden som en del af noget større, et kosmos, hvis lys og mørke mennesket er prisgivet og ikke har nogen indflydelse på. Og så lurer Gud jo i kulissen...

Både Steffen Brandt og C.V. Jørgensen har dog skrevet sange, der direkte omtaler Gud. Hos Brandt eksempelvis "Der Trænger Til At Blive Skovlet Noget Sne", hvor jeget desperat bønfalder himlen, og hos Jørgensen for eksempel i "For Åbne Mikrofoner: "Man Herrens åsyn altid hvile på dig". Så selvom hverken Brandt eller Jørgensen som nævnt kan siges at udtrykke nogen særlig tydelig religiøsitet, så er den teologiske indfaldsvinkel altså ikke grebet helt ud af luften.

Mere kød på C.V. end Brandt
Generelt er der lidt mere kød på Anders Kjærsigs læsninger af C.V. Jørgensens tekster end Jesper Hougaard Larsens Steffen Brandt-gennemgange. Dette skyldes formodentlig, at Steffen Brandts tekster, hvor velskrevne og tankevækkende de så end er – og det er de – generelt er mere lige ud ad landevejen end C.V. Jørgensens lidt mere kryptiske og flertydige, og derfor er det svært at analysere meget mere ud af dem, end de fleste umiddelbart kan få øje på. Og overordnet set er begge forfattere til tider en kende overfladiske, idet de ofte citerer tekstpassager fra allehånde sange i ét væk for at understrege en enkelt pointe, i stedet for at gå mere i dyden med færre sange. De steder, det sker, for eksempel i læsninger af TV-2's "Der Trænger Til At Blive Skovlet Noget Sne" og C.V. Jørgensens "Elisabeth", er der absolut mest af komme efter.

Undervejs perspektiver de to præster deres læsninger ved at inddrage litterære eksempler fra både Bibelen, salmebogen og den danske litterære arv. Ofte ganske tankevækkende, når eksempelvis TV-2's "Der Trænger Til At Blive Skovlet Noget Sne" jævnføres med Johannes Ewalds digt fra 1780, "Ode Til Sjælen".

Alt i alt må "Liv Og Lys" dog siges at være en vellykket bog, der viser nye sider af Steffen Brandts og især C.V. Jørgensens højt besungne tekster, selvom man sine steder kunne ønske, at forfatterne ville gå et spadestik dybere ned. Bogen kan dog roligt anbefales til alle, der interesserer sig for Steffen Brandt og C.V. Jørgensen og sangtekster generelt. Troende eller ej.

Anders Kjærsig og Jesper Hougaard Larsen: "Liv og Lys – Rockpoesi, eksistens, religion. C.V Jørgensen og Steffen Brandt". Forlaget Hovedland, 176 sider + 16 sider illustrationsark, vejl. pris kr. 229,-. Er udkommet