Boganmeldelse: Peter H. Olesen – Apropos Alt

Peter H. Olesen har med rette fået masser af roser for sine uhyre velskrevne tekster i duoen Olesen-Olesen, som til dato har seks album bag sig. For to år siden sprang han så ud som en slags digter med den ganske minimalistiske tekstsamling "Jeg Vil Være Hvor Jeg Ikke Er", der nu har fået en endnu mindre efterfølger, "Apropos Alt". 48 små sider med meget korte digte, der – medmindre man er ordblind – samlet kan læses på et kvarters tid.

Men som med så meget andet her i tilværelsen, så er det jo ikke altid størrelsen, det kommer an på. Den fortættede haiku-digtning er eksempelvis en lovprist udtryksform, og det er den udtryksform, Olesen kommer tættest på i "Apropos Alt", selvom bogen ikke indeholder egentlige haiku-digte. Men ganske som haiku-digte – og som mange af Olesens sangtekster – er Olesens kortdigte ofte ordknappe beskrivelser af hverdags- og naturobservationer, der rummer en mere eller mindre eftertænksom overbygning. For eksempel disse bevingede ord fra havens idyl: "Jeg går på ryggen / Af et stort grønt dyr / Og river bæstets pels / Med min rive".

En enkelt sted bliver Olesen mere ordrig, og det er også her, hans fra sangtekster så velkendte sorte humor træder tydeligst frem i al sin morbide vælde. Teksten hedder "Til de efterladte" og er fortællerens instrukser om, hvordan han vil begraves. Her hedder det blandt andet om den tale, han ønsker skal blive holdt om ham ved begravelsen: "Mit vanskelige sind bør ikke forties, men som formildende omstændighed kan det afslutningsvis nævnes, at jeg trofast fodrede havens fugle morgen og middag, selv om sommeren."

Andre gange skriver Olesen digte/tekster på helt ned til én linje, og her har hans ord mere karakter af aforismer og ja, one-liners som "Trist som en enlig nudist", "Ligesom en plantage ikke er en skov" og "Knaser om cornflakes på den yderste dag". Her bliver Olesen dog ofte en tand for ordknap og blodfattig, og linjerne er ikke tilstrækkeligt prægnante til at retfærdiggøre alt det hvide papir, der holder dem oppe. Disse ultrakorte digte ville klart have gjort sig bedre som linjer i sangtekster, og alt i alt vil jeg nødigt bytte en Olesen-Olesen-cd ud med en af Olesens tekstbøger. "Apropos Alt" har gode tilløb undervejs, men er overordnet lidt for kort i spyttet, og det er stadig bag en mikrofon, at Peter H. Olesen gør den bedste figur. Men er du Olesen-Olesen-fan (og hvis ikke du er det, så bliv det!), skal du naturligvis have "Apropos Alt" til samlingen for helhedens skyld.

Peter H. Olesen: "Apropos Alt", Adressens Forlag, 48 sider, kroner 125,- Er udkommet.

Olesen-Olesens hjemmeside