x

De kreative industrier - et politisk perspektiv på musikindustrien

De kreative industrier - et politisk perspektiv på musikindustrien

Frankrig står bag en af de mest brugervenlige, liberale og omdiskuterede kulturpolitiske profiler i EU – en kamp om kulturværdier, som sætter kunstneren og forbrugeren i højsædet. På en af onsdagens sene seminarer præsenterede franskmændene deres idesæt overfor tyske og engelske kolleger, mens panelets deltagere fra musikbranchen fik testet deres tålmodighed.

I Frankrig har en enighed mellem forbrugerombudsmændene og kulturpolitiske værdier indenfor en voksende creative industry har bevist, at man kan lægge pres på digitale giganter som f.eks. iTunes. Den stigende politiske bevidsthed om kunstnerens rettigheder, som udganspunktet for indtjening og øget kreativet, er både tydlig og klædelig på POPKOMM 2006.

Og ikke mindst i panelet om noget, der kunne ligne et spørgsmål om redefinition: at "musikbranchen" bliver til den "kreative branche" - et lovende og stort panel, som ikke bare skulle samstemme tysk, engelsk og fransk, men også lovgivningens og musikkens sprog. Panelet endte dog hurtigt i den mest elementære faldgrube i bogen, nemlig en 200%s overskridelse af taletiden fra allerede den første oplægsholder, den franske rådgiver for cultural affairs i den franske regering, Severin Naudet.

Parløb mellem skabelse og mammon
Naudet havde dog også en del fornuftige ting at sige. Han bekendtgjorde, at Frankrig forsøger at samkøre den politiske beslutningsproces i overensstemmelse med den kreative proces og den kreatives behov. Den franske analyse viser, 50 % af den kreative arbejdsstyrke i EU er på den ene eller anden måde i forbindelse med the music industry. Derfor bør vi ikke længere adskille de forskellige brancher. Det kan gavne at se tingene som en sammenhængende kreativ industri, hvor AV-kompetencerne overlapper hinanden.

Det var Frankrig officielle - og ganske progressive - holdning, at lovgivning skal afspejle denne meget dynamiske forandring i branchen på samme måde, som alle lande i EU har en meget aktiv tradition for lovgivning på det kulturelle område. Det kræver enighed mellem EU-landene og en grundlæggende strukturændring. Der er med andre ord ingen krise i kreativiteten, men tværtimod en krise i den organiserede opbakning til branchen.

Dette kommer fra en af rådgiverne bag Frankrigs såkaldte iTunes-lov - loven som forbyder DRM - digital rights management - og som foreskriver at udbydere af et produkt ikke kan binde forbrugeren til andre følgeprodukter, som nu iTunes platformen til iPoden.

Musikerens manglende opfølgning
Resten af diskussionen kom til at handle om skattelettelser til den skabende klasse og andre ideer til finansiel støtte. Men Feargal Sharkey havde dog et ærligt bud: der skal tilbydes undervisning - altså en grundlæggende infrastruktur af oplysning - der følger op på det meget konsekvente valg, som musikere tager og som ofte gør, at de har svært ved at videreudvikle deres kompetencer, så de kan holde fast i deres inspiration.

Med en hele tiden nærværende tendens til at ramme en dyb tone af irsk patos rundede han af: Because, lets face it. If young people arent getting excited, then it's all lost. Panelets politikere hægtede sig hurtigt på denne inddæmning af de unge vælgere og klappede højt af den svulstige afrunding, men salen var tavs. For med 3,5 mio bands på MySpace er det jo ikke entusiasmen, der mangler. Det er forretningsmodellen - og til en vis udstrækning endda også både selverkendelsen og arbejdsmoralen.

Problemet med statistikken
Og omsætningen er rekordlav i musikindustrien, selv om der er flere udøver, udbydere og aftagere end nogensinde.

Både England, Tyskland og Frankrig kunne blive enige om, at den kreative industri udgør et sted mellem 10 og 15% af BNP og at det er den hurtigst voksende sektor. Men at lade musikindustrien indgå som en del af en større - og formentlig mere omsætningsstærk - industri, gør jo at nøgletallene enten drukner eller i hvert fald tager sig noget bedre ud. Men hvis der skal redefinition - hvilket var bl.a. Ronald Reagans foretrukne argumentationsvåben - til for at få talt politikerne i gang, så skal vi jo bare se at komme i gang med vanskelighederne, undskyld udfordringerne, undskyld mulighederne.

Creative Industries I - a political perspective for the Music Industry

Speakers
Prof. Dieter Gorner - MTV Networks
Feargal Sharkey - Live Music Forum
Gitta Connemann - Deutscher Bundestag
Hubertus Heil - SPD
Jean Francois Michel - European Music Office
Severin Naudet - French Government - advicer for cultural affairs

Konferencerummet Stockholm - 17:00 18:15 - Messedamm, Berlin


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA