x

Nonono – Eksportklar og medrivende svensk pop

Nonono – Eksportklar og medrivende svensk pop

I disse tider, hvor internettet i stigende grad former både måden, vi promoverer os selv og det, vi skaber, på, er det ikke mærkeligt, at den digitale musikindustris salgshylde oftere hedder SoundCloud og mp3-bloggere. Det er ikke mærkeligt, at mellemleddet i større omfang forsvinder for unge kunstnere, som er vokset op med "do it yourself" som mantra. Nonono er det seneste band i rækken af svenske kunstnere, som har fået international succes med devisen "kun ét klik væk".

– Det er meget nyt for os alle sammen, det her med, at vi valgte at udgive vores musik på Soundcloud. Men det er kun godt. På den ene side fordi vi kan få musikken hurtigt ud, og på den anden side kan vi beholde en slags grundenergi. Vi har villet, at musikken skulle være tilgængelig for alle. Derfor ligger alt, vi har lavet nu på Soundcloud, siger Tobias Jimson, en tredjedel af Nonono, som for tiden befinder sig på turné i USA.

– Vi har lige været i Chicago, det var rigtig vildt. Scenen var enorm, og stedet havde en publikumskapacitet på næsten 4500. Det er nogle lidt andre forhold end dem, vi er vant til.

Den 24. februar udkommer debutalbummet, men Nonono er på sin vis allerede udkomne. Sådan kan man også sige det, hvis man i forvejen har optrådt på Jimmy Kimmel Live i prime-time på amerikansk tv. Og lyder man som en uptempo-udgave af Fleetwood Mac med Lana Del Rey som forsangerinde, er det måske heller ikke så underligt.

– Hele Jimmy Kimmel-showet var selvfølgelig vildt. Det var heftigt at opleve den slags tv-produktion. Det føltes som om, de havde besat et halvt boligkvarter i Hollywood. Alt blev enormt professionelt afviklet. Jeg kender selvfølgelig ikke Jimmy Kimmel på et venskabeligt plan andet end ud fra det, jeg har set i fjernsyn, men det blev hurtigt meget hyggeligt derinde. Det fedeste var nok at gå i den der lange korridor, inden vi gik på, og se på billederne af de tidligere gæster.

 

Catchy som ind i helvede

I hele 2013 lå Nonono under for den slags hype, som spåede dem en lysende fremtid. Singlen Pumpin' Blood blev hurtigt beskrevet som "catchy as hell" i den amerikanske radio, og den banede sig vej til toppen af iTunes-hitlisten i april. Sangen er endda det mest spillede nummer på svensk P3 i 2013. Nu udkommer fuldlængdealbummet, og det er der mange, som har ventet på.

Hvordan vil du forklare, at I har slået igennem?

– Jeg tror, det er en blanding af Stinas måde at skrive sangtekster på og vores musik. Det fungerer bare godt sammen. Vi har altid gjort det, vi føler for, og skabt den musik, vi selv brænder for, og får man lov at gøre det, bliver resultatet godt fra start til slut. Jeg tror, man kan høre det i vores musik.

Hvem har hjulpet jer undervejs til at komme dertil I er nu?

– Den første sang, vi udgav, sendte vi samtidig til adskillige bloggere, og hurtigt derefter begyndte der at ryge mails ind fra store selskaber både i USA og England, og derfra gik det faktisk ganske gnidningsfrit.

HVEM: Nonono består af sangerinden Stina Wäppling og producerduoen Tobias "Astma" Jimson og Michel "Rocwell" Flygare. Bandet blev dannet, mens Stina for nogle år siden læste psykologi i England og måtte bruge sin studieorlov på at rejse hjem til Sverige for at indspille. – Men det er først efter, at hun kom helt hjem fra England, at vi blev et rigtigt band, siger Tobias.

HVAD: En catchy poptrio, som på mindre et år har fået international succes. Singlen Pumpin' Blood er årets mest spillede sang på svensk P3. Den 24. februar udkom debutalbummet We Are Only What We Feel.

HVOR: Den svenske hovedstad. – Vi føler os naturligvis hjemme i Stockholm, fordi vores familier bor der. Men man kan måske sige, at vi også vi føler os lige så meget hjemme med vores musik og hinanden.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA