x

Reportage: Seminar – frem metallen!

Reportage: Seminar – frem metallen!

Danish Metal Awards (DMeA) er ikke kun en fejring af den danske metal, det er også en happening, der fungerer som et råb om, at genren kræver mere opmærksomhed hos ”sælgerne”.

Inden aftenens Awardshow havde IFPI (pladebranchens fællesorganisation) sammen med DMeA-arrangørerne stablet et ”eftermiddagsmetalseminar” på benene, der skulle fungere som almen undervisning og vejledning udi metalmusikkens sære verden. Der var også etableret et debatpanel af metaleksperter, som sammen med tilskuerne fik lejlighed til at diskutere, hvordan ”Metal får den plads, den fortjener i Danmark”.

Heavy Metal-professor
Inden var der fint besøg fra Salford University i Manchester: Professor Sheila Whiteley holdt en halv times foredrag om metallens mytologi og dens mange subgenrer med tilhørende lydbidder af alt fra Black Sabbaths spæde start til Triviums gennembrudsalbum fra i fjor. Et interessant foredrag for folk, der ikke i forvejen kender til metalmusik.

Sheila blev efterfulgt af to lokale branchefolk: Thomas Grønkjær fra Target Distribution og Peter Mesnickow fra VME. To af de distributionsselskaber herhjemme, der sørger for, at de danske metalbands albums overhovedet bliver udgivet i Danmark. De to herrer gennemgik den historiske side af udgivelserne af dansk metal gennem årene, og understregede begge, hvordan de mærker manglen på interesse for den hårde metal blandt de store selskaber herhjemme.

Danske metalbands anser det for mere favorabelt at signe en kontrakt i udlandet, hvor independent-selskaberne tror på deres artister, og i øvrigt får dem udsendt vidt omkring i verden. Stefan Luedicke fra det tyske selskab Lifeforce var inviteret til denne debat. Han har signet det danske metalhåb Raunchy og forklarede, hvordan han via internettet var kommet i kontakt med de jyske drenge, og fik en aftale i hus.

Der var masser af informationer, som gav stof til eftertanke, og en masse emner blev kastet i vejret, inden debatpanelet kom på banen og i særdeleshed kunne udtrykke deres utilfredshed med de store pladeselskabers og tv- og radiomediernes behandling (eller mangel på samme) af dansk metal.

Verbale angreb
Ekspertpanelet var et nøje eftertænkt udpluk af fagfolk. Alle sammen havde de forkærligheden for heavy metal til fælles. Som repræsentant for de store, onde pladeselskaber var Toke Holt fra EMI hentet ind, og på vegne af DR var musikchef Lars Trillingsgaard klar til at få ørene i maskinen.

Thomas Grønkjær repræsenterede Target Distribution, mens metalguitaristen Jakob Mølbjerg fra Mercenary talte på vegne af de danske metalbands. På flanken var rockjournalistikkens store mand herhjemme, B.T.s Steffen Jungersen linet up sammen med den lidt yngre Emil Svendsen fra www.HeavyJam.dk.

Det blev til en noget grovkornet debat med talrige verbale angreb, hvor det tilbagevendende tema var, hvordan det dog kan være, at metallen er omgærdet af respekt i så nære lande som Sverige og Tyskland, mens den herhjemme gemmes væk i specielafdelinger i musikforretningerne og ikke har nogen nævneværdig plads i medierne.

Specielt Steffen Jungersen var ude med riven og mente, at hovedårsagen var, at plade- og radio/tv-branchen herhjemme er besat af klaphatte, der er blevet ansat for at have været med i ”Vild med dans”, og ikke for at have talent.

Lars Trillingsgaard havde et noget andet syn på sagen. Han mente, at de danske metalbands havde brug for at sælge lidt ud, brande sig, eller skabe sig et image for at kunne blive hippe i medierne. Ikke et forslag, der så ud til at gå særlig rent ind hos Jakob fra Mercenary, eller i det hele taget hos resten af panelet og tilhørerne i salen…

Mere dialog
På trods af de voldsomme uenigheder kunne panelet dog nå til enighed på ét punkt: det vigtigste er at få skabt et forum, hvor den danske metal kan komme til orde. En digital radiokanal blev nævnt som mulig løsning, mens alle – inklusive pladeselskabs- og radiomændene – var enige om, at det vigtigste var at holde dialogen i gang, begrave stridsøksen og lade være med at se sig sur på de store selskaber, allerede inden man har talt med dem.

Det fremmødte publikum tog til sidst del i den hede diskussion, og uanset om man var med eller imod repræsentanterne i panelet, så blev det sidste ord – og det alle var enige om i sidste ende – at vejen frem er mere og bedre dialog. Metalkoncerterne har aldrig solgt bedre herhjemme end de gør nu; det kunne de tilstedeværende koncertbookere skrive under på, så nu er det bare salgstallene, der skal op i det samme lag.

DMeA's hjemmeside

Læs GAFFAs reportage fra prisshowet


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA