Vi Sidder Bare Her: Verdens bedste sammen

Vi Sidder Bare Her: Verdens bedste sammen

Vi Sidder Bare Her er en trio. Ikke fra Rio, men alligevel med et internationalt touch. Musikerne Mikael Simpson og Frithjof Toksvig har base i København, og altmuligmester Jørgen Leth lever henholdsvis på Haiti det meste af året og bor hos venner og bekendte, når han er i Danmark. Nu drager trioen på efterårsturné. Datoerne er som følger:

17.9. Bygningen, Vejle
18.9. Pavilionen, Grenå
19.9. Musikhuset, Aarhus
21.9. Godset, Kolding (kl.15.00)
21.9. Posten, Odense (kl.20.00)
05.11. Bremen Teater, København
06.11. Bremen Teater, København

Forsalget er netop startet via GAFFA Live og spillestedernes hjemmesider.

Den dynamiske trio fandt hinanden i 2008 og har tre album på samvittigheden. Det seneste skud på spoken word-stammen, "Ingen Regning Til Mig", udkom for en måneds tid siden og høstede formidable anmeldelser hele vejen rundt hos den danske anmelderstand. Albummet var trioens første udgivelse i fire år, og faktisk var trioen slet ikke sikre på, at der ville komme noget nyt – men det gjorde der, og det blev med d'herrers ord det bedste album, de nogensinde har lavet:

– Vi har jo lært hinanden bedre og bedre at kende, og det betyder også, at vi kommer nogle lag dybere. Samtidig har vi ikke så mange gæster med denne gang, så det hele er endnu mere tæt og nøgent, siger Frithjof Toksvig.

Der er blevet mere plads til Jørgen Leths karakteristiske diktion, og han skal ikke tænke over trommer eller andet, som kan være forstyrrende. Denne gang er det kun Jørgen, Mikael og Frithjof. Tre mænd, der har gang i noget unikt i dansk musik, for ingen har nogensinde haft gang i et lignende projekt. Jørgen Leth har reciteret sine digte snesevis af gange, blandt andet til tonerne af jazzholdet Reverse og tidligere med Abdullah S., men samarbejdet i Vi Sidder Bare Her er anderledes uforudsigeligt:

– Det fungerer på den måde, at Jørgen kommer ned i studiet, og så interviewer vi ham. Efterfølgende laver Frithjof og jeg så musik til og redigerer samtalen. Det er meget intimt, fortæller Mikael Simpson, og Leth forklarer videre:

– Vi finder så frem til nogle emner, som vil være af interesse, og så sidder jeg i en god sofa og taler. Teksterne bliver først skrevet ud bagefter til koncerterne, og derfor er det et kæmpe eksperiment at skulle skabe det hele igen på scenen.

Mødtes på kaffebar

De første spadestik til et samarbejde var som nævnt i 2008 og blev taget på Kaffesalonen på Nørrebro. Jørgen Leth fortæller:

– Jeg sad og læste avis og drak kaffe – og det gør jeg egentlig helst i fred – men Mikael kom over og fortalte, at han gerne ville bruge min stemme. Jeg syntes, det lød interessant, så jeg fulgte med i Mikaels og Frithjofs studie i Ryesgade samme aften. Jeg havde mine digtsamlinger under armen, da jeg ankom til studiet, men det første, Mikael sagde, var: "Dem kan du godt lægge væk". Så foreslog han, at jeg begyndte at tale om nogle ting, jeg kendte til. Så jeg startede med at tale noget om, hvordan man kommer i gang. Altså, hvordan inspirationen indfinder sig. Denne nyopfundne stil med improviseret vokal kom så ud af det.

Mikael: – Jørgen og jeg havde mødt hinanden nogle gange, og jeg var meget imponeret over hans røst og tænkte, at den var totalt brugbar. Det er en slags Thomas Winding for voksne. Vi ville lave noget, hvor vi var uundværlige i hinandens selskab. Projektet er i den grad en tre i ener. Lige fra da jeg mødte Jørgen, stod det klart for mig, at det her havde jeg virkelig lyst til at lave, så jeg ringede til Frithjof lige med det samme. Frithjof og jeg havde prøvet at lave nogle ting, som mindede lidt om det, vi gerne ville med Jørgen, men med ham fik vi noget tyngde og levet liv ind i det.

Jørgen Leth skulle afsted på ferie til Mallorca med sin familie få dage efter trioens førstegangsmøde i studiet. Toksvig og Simpson ville med for at lave noget mere, for bolden var spillet op, og den kunne ikke bare efterlades i gården. De havde fundet ud af, at de havde noget. At der var mere at hente. Leth måtte lige forhandle lidt med sønnen, Kristian, og de aftalte så, at Leths to nye venner kunne få to aftener til rådighed, hvor de så kunne arbejde videre. Jørgen Leth fortæller videre:

– De kom så og hentede mig og kørte mig op til deres lejede hus i Port d' Andratx. Her prøvede vi at blandt andet at lave noget med at beskrive øjeblikket, vi var midt i. Det er jo noget, som er grænseløst. Mikael og Frithjof havde lejet et hus ud til kysten, så nummeret, så for eksempel nummeret "Månen Som Lysmester" var et øjebliksbillede. Det var altafgørende, at de kom ned til mig. Det reddede det hele.

Dybde i humoren

Noget af det første, jeg kunne mærke, da vi satte interviewet i gang, var det faktum, at Leth, Toksvig og Simpson virkelig hygger sig sammen. De er ikke bare samarbejdspartnere. De er venner. Der var en varme, men også en eller anden form for intensitet i ordene, der kom ud af munden på dem. Man skal holde ørene stive, når de taler. Hverken Mikael Simpson eller Frithjof Toksvig har besøgt vennen på hjemmebanen på Haiti, men når Leth er i Danmark, bruger de tid sammen.

Nye tiltag er der flere på "Ingen Regning Til Mig". Den minimalistiske opsætning har taget over, og desuden tages der fat i flere alvorlige sager, end tilfældet har været på trioens to andre udspil: Jørgen Leth fortæller:

– Emnerne når dybt. Der var virkelig noget, der brændte på, og jeg følte mig oplagt fra starten. Inspirationen kommer selvfølgelig helt forskellige steder fra. Et nummer som "Gennem Danmark" er en slags genopdagelse af mit fødeland. Noget, jeg først er begyndt på de senere år. Når jeg er ude og holde foredrag, foregår transporten ofte i tog, og her opdager jeg ting i det danske landskab, som jeg aldrig har fokuseret på før. Albummet tager også fat i det at blive ældre og de skavanker, som samtidig støder til. Der er noget med omkring tiden, der går, noget med Gud, men der er også nogle lidt mere lette ting, der stadig rummer dybde og eftertænksomhed.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA