Boganmeldelse: Jan Poulsen – David Bowie. Station til Station.

Ifølge journalisten og forfatteren Jan Poulsen er David Bowie en af de største personligheder i det 21. århundredes moderne kultur. Det er meget svært at modsige, hvis man ser på David Bowies indflydelse på den moderne populærmusik. På hans 60 års fødselsdag den 8. januar 2007 vil han utvivlsomt blive hyldet af de største nulevende musikalske personligheder. Men at David Bowie også skulle have en afgørende indflydelse på billedkunst, litteratur, film og mode, som bogen gør sig til talsmand for, er nok at spænde buen for meget.

Men for en stor fan som Jan Poulsen er David Bowies kulturelle aftryk af afgørende betydning, og det bærer den ellers meget sobre biografi også præg af. Det er i sidste ende nok også en nødvendighed, hvis det skal give mening at udgive en dansk biografi om det meget levende ikon. David Bowie har aldrig været karrig med at give interviews, og biografiens litteraturliste vidner om et utal af Bowie-udgivelser. Der er således ikke mange ufortalte historier om Bowie og hans mange figurer, som han villigt har delt med offentligheden gennem tiderne, og bogen føjer intet nyt til fænomenet. Det er en personlig skildring og ikke mindst analyse af Bowies liv og hans livsværk. Her med vægt på værket, fordi den ekstremt mediebevidste Bowie på forunderlig vis altid er forblevet en meget privat person. Hvad der egentlig rører sig derinde bag facaden og hjemme i privaten, er Bowies eget territorium, og bogen bringer os ikke tættere på privatperson Bowie.

Intet glemt
Til gengæld får vi alle professionelle detaljer nøje dokumenteret i bogen, der gerne dvæler ved samtlige samarbejdspartnere i karrieren. Det er en stor mundfuld at fortælle Bowie A-Z, men som biografiskriver slipper Jan Poulsen fint fra denne opgave, da intet tilsyneladende er glemt eller overset. Bogen giver også en grundig gennemgang af Bowies første år, hvor han udgav op imod 10 singler, før der blev lagt videre mærke til ham. Så bliver læseren ellers ført strikt kronologisk gennem den imponerende karriere, og her ville et par brud på kronologien have gjort læseværdien større. Et afsluttende selvstændigt kapitel om David Bowie og Danmark er rent overkill og burde være skrevet ind i resten af historien.

Jan Poulsen falder også i den klassiske biografiskriver-fælde, hvor han ustandseligt skal analysere og udlægge Bowies tekster. Han slipper bedre igennem sin gennemgang af værkerne, hvor der også er udbredt konsensus om, hvor Bowie har gjort en forskel. Og det var i 70’erne, der arbejdsmæssigt kulminerede med Bowies ophold i Berlin omkring 1977, hvor han indspillede ”Low” og ”Heroes”, og Iggy Pops ”The Idiot” og ”Lust For Life”. Det siger sig selv, at dette ophold i Berlin nær havde taget livet af Bowie, der på det tidspunkt havde et heftigt indtag af stoffer. Han slap levende fra det, men fandt aldrig helt den samme kunstneriske åre og indledte en musikalsk deroute, der ramte den absolutte bund med albummet ”Never Let Me Down” fra 1987.

Siden har Bowie heldigvis revancheret sig, og Jan Poulsen fører læseren sikkert gennem de mange myter, der er opstået om Den Tynde Hvide Hertug. Bogen tager hele vejen Bowie i forsvar og når aldrig ud, hvor det gør ondt, som det må have gjort mange gange for den altid selviscenesættende David Bowie, der kan fejre 40 års albumjubilæum i sommeren 2007. ”David Bowie. Station til Station.” giver en grundig dokumentation af dette og lidt mere.

Jan Poulsen: David Bowie. Station til Station. Gyldendal. 336 sider. Vejledende pris 299 kr.

Køb bogen i GAFFA Shop