Boganmeldelse – Per Reinholdt Nielsen: Björkmusik

Björk er en af de absolut mest originale og interessante kunstnere på de sidste to årtiers musikscene. Derfor kan det ikke undre, at der efterhånden er skrevet adskillige bøger om hende, og nu kommer så den første på dansk: "Björkmusik" af den mangeårige musikjournalist Per Reinholdt Nielsen, nu tilknyttet Weekendavisen og med en fortid på blandt andet Information, Berlingske Tidende og GAFFA.

"Björkmusik" er en beretning om Björks liv, karriere og produktion, helt tilbage fra barndommen i Reykjavik og til nu, hvor hun har begået syv internationale soloalbum, lavet filmmusik, vundet en guldpalme som bedste skuespillerinde og opnået en helt unik position på den rytmiske musikscene. Reinholdt fortæller historien kronologisk, fra Björks tid som, om ikke vidunderbarn, så dog et helt usædvanligt musikalsk begavet barn, der udgav sin første plade som bare 11-årig, over hendes møde med den islandske punkscene, hendes internationale gennembrud som sangerinde i den på mange måder alternative popgruppe The Sugarcubes og til hendes solokarriere i en konstant musikalsk udvikling i spændingsfeltet mellem elektronik, akustiske instrumenter og hendes helt særegne, uhyre kraftfulde vokal. Undervejs hører vi også om Björks korte og stormfulde, men kunstnerisk vellykkede møde med filmverdenen i form af hendes hovedrolle i Lars von Triers "Dancer In The Dark".

Hele denne historie fortæller Reinholdt engageret, indsigtsfuldt og elegant skrivende gennem en velafvejet vekselvirkning mellem biografiske fakta og grundige, musikalsk skarpsindige gennemgange af Björks enkelte værker, hvor Reinholdt især lægger vægt på Björks evne til at indfange og udtrykke modsætninger, mellem tradition og avantgarde, mellem natur og teknologi og mellem modsatrettede følelser. Også hendes visuelt delikate og stort set altid kunstnerisk nytænkende musikvideoer får velvalgte ord med på vejen. I den biografiske del af "Björkmusik" formår Reinholdt også fint at holde sig til det relevante og styre uden om ligegyldig sladder, men han har samtidig blik for de skæve anekdoter, for eksempel historien om, da Björk som ung, højgravid og let påklædt punker optrådte på islandsk tv, og en 90-årig kvinde fik et hjerteanfald – men dog overlevede. Samtidig foretager han øjenåbnende perspektiveringer til Islands åndsliv, geografi, historie og samtid, for ikke for ingenting er Björk rundet af et land, som på et halvt århundrede har udviklet sig fra bondesamfund til en af globaliseringens højteknologiske forposter, men hvor troen på det overnaturlige stadig er dybt rodfæstet i befolkningen.

Ikke meget nyt under solen
Med andre ord er "Björkmusik" en vellykket biografi, men den har dog også visse svagheder. Først og fremmest, at Reinholdt i langt overvejende grad benytter sig af allerede offentliggjorte kilder, herunder en stribe magasin- og avisinterviews, hvorfor bogen nok har begrænset nyhedsinteresse, i hvert fald for islændingens mest dedikerede fans. En ting er, at hovedpersonen selv ikke har villet udtale sig til bogen, fordi hun – noget uforståeligt – tilsyneladende først ønsker at udtale sig til en biografi, når hun synes, karrieren er ved at være forbi. Dét problem deler Reinholdt med mange andre, der har portrætteret hende i bogform gennem tiden. En anden ting er, at Reinholdt kun i begrænset omfang har kompenseret for hovedpersonens fravær ved at interviewe nogle af de mange, der igennem tiden har arbejdet sammen med hende. Vi får nogle kortere udtalelser fra Björks gamle Sugarcubes-kollega Einar Örn, elektronikaduoen Matmos, teknikeren Valgeir Sigurdsson, Björks mangeårige ven og samarbejdspartner Ásmundur Jónsson og "Dancer In The Dark"-produceren Vibeke Windeløv – hvorfor ikke von Trier ham selv, var han optaget? – men Reinholdt kunne i langt højere grad have foretaget nye, egne interviews til bogen. For eksempel med danske Thomas Knak, der medvirkede på Björks "Vespertine"-album, og så burde det vel heller ikke være så svært for en af Danmarks førende musikjournalister at få fat i folk som Nellee Hooper, Tricky, Thom Yorke, Howie B, musikvideoinstruktørerne Michel Gondry og Chris Cunningham, forfatteren Sjón eller for den sags skyld den århusianske filminstruktør Aage Rais, der fik Björk til at lave en dansksproget titelsang til hans børnefilm "Anton", en sjov detalje, som Reinholdt underligt nok helt forbigår i bogen. Én af "Björkmusik"s ganske få udeladelsessynder.

Et andet mindre kritikpunkt er bogens noget sparsomme og blodfattige billedmateriale, som delvis skyldes, at Björk heller ikke – igen helt uforståeligt – har været imødekommende med at tillade gengivelser af hendes ellers altid gennemførte og ofte farvestrålende pressefotos eller stills fra hendes musikvideoer. Vi må i stedet for nøjes med en stribe fotos primært fra koncerter; fotos, som desværre sjældent formår at indfange vokalvulkanens utrolige karisma, i hvert fald ikke i den form, de fremtræder i i bogen.

Endelig bliver Reinholdts gennemgående stort set uhæmmet begejstrede tone i længden næsten for meget, selvom den også i mindre mængder er yderst smittende. Ja, enig, hun er god, hende Björk, men oven på de mange lovprisninger er det næsten befriende, når Reinholdt en sjælden gang ytrer et kritisk pip, for eksempel om de lidt uelegante tekster på "Selmasongs"-albummet eller om Björk-gemalen Matthew Barneys kunstfilm "Drawing Restraint 9", der får prædikatet "mere kedsommelig end hypnotisk". Ta' den!

Disse indvendinger skal dog ikke spolere billedet af "Björkmusik" som en gennemgående vellykket biografi, som varmt kan anbefales til enhver, som gerne vil vide mere om denne utrolige musikalske ener. Og så kan man jo også bruge lejligheden til at lytte eller genlytte til hendes imponerende bagkatalog.

Per Reinholdt Nielsen: "Björkmusik", Tiderne Skifter, 270 sider, vejledende pris kroner 299,-

Køb bogen i GAFFA Shop