Boganmeldelse: Jens Kjeldsen – Charlie Parker – The Bird

Jens Kjeldsen har skrevet en stor og omfattende bog om den legendariske jazzmusiker Charlie Parker. Bogen giver sig ud for både at være for den garvede Parker-entusiast samt for den blot nysgerrigt interesserede. Og måske er det det, der er bogens problem, det at den vil skræve over for meget på én gang.

Bogen er rodet blanding af en biografi om Parkers udsvævende liv og analyser af hans værker. Derudover har Jens Kjeldsen, der er uddannet inden for både teologi, filosofi og musikvidenskab en noget højtravende tilgang til ikke blot Parker, men til musik i det hele taget. Det kan også være helt i orden, og på sin plads. Men hvis bo-gen delvis præsenterer sig som en introduktion til Parker, må man spørge sig om, hvad man som blot nysgerrigt interesseret skal med Jens Kjeldsens filosofiske tilgang til musikken. I indledningen påstår han, at musik ikke blot udtrykker menneskelige følelser, men ”fortolker dem ved at indfatte dem i en erkendelsesskabende betyd-ningshelhed. Følelsen hæves derved op på et højere åndeligt niveau” (s. 19). Er jeg blot en nysgerrigt interesseret, er jeg her for længst stået af. Desuden forstår jeg hovedsagelig jazz – sådan helt grundlæggende – som en improvisation over nogle standarder. Improvisationen er impulsiv og handler derved mere om noget kropsligt end om at nå et højere åndeligt niveau. Men måske er det derfor heller ikke så mær-keligt, at Jens Kjeldsen sammenligner Parker med Bach. Jo, Bach var en banebryden-de musiker og det var Parker også, men derudover har de nok ikke så meget andet til fælles.

Velskrevet og engageret – men...
Bogens mange noder og becifringer er bestemt heller ikke for ”den blot nysgerrigt interesserede”. Men, skriver forfatteren så i indledningen, dem kan man bare springe over. For som han skriver, er det en af bogens hovedpointer, ”at noder fortæller for-bløffende lidt om det, der dybest set er på spil i Parkers musik.” (s. 11). Men dertil må man så spørge: Hvorfor så bringe alle de noder, hvis de alligevel blot skal springes over? Og hvorfor bringe dem, hvis de alligevel ikke har nogen betydning? Og her er vi tilbage ved bogens egentlige problem: Den vil både være introducerende og for den mere garvede. Og med ”garvet” skal vi nok op på et niveau som musikkonserva-torie-studerende.

Og det er egentlig en skam. For det kunne have været en god introduktion til Charlie Parker. For Jens Kjeldsen skriver godt og engageret og bringer også mange gode råd til, hvor nybegynderen kan tage fat og få mest udbytte af at lytte til Parker. Men hvis halvdelen af bogen alligevel skal springes over, mister man interessen. Bogen kunne derfor fint have været delt op i to: Et bind som introduktion, og et til den mere garve-de konservatorie-studerende med alle node-kapitlerne.

Forlaget har – i stedet for at indlægge en cd i bogen med bogens omtalte musik – at lægge lydfilerne ind på forlagets hjemmeside, hvor man kan finde dem. Det er bare irriterende, at læseren først skal sende en e-mail, før forlaget så sender lydfilerne til-bage til læseren. Men det kan tilsyneladende ikke gøres anderledes.

Jens Kjeldsen: ”Charlie Parker – ”The Bird”. Husets Forlag, 457 sider, Vejledende pris 299 kr.