x

GAFFA på Midem: The Broken Beats – I maven på hvalen

GAFFA på Midem: The Broken Beats – I maven på hvalen

GAFFA har lånt MyMusic.dk’s Martin Buck til at rapportere fra Midem, en af verdens største musikbranche-messer, der finder sted i disse dage i Cannes.

Efter at en fremragende, canadisk Patrick Watson har taget sin småneurotiske blanding af Mars Volta og Jeff Buckley af scenen, skal det vise sig, om The Broken Beats kan konkurrere med den store reggae/dancehall-aften, som bliver holdt flere steder i byen – anført af en meget omtalt showcase med Shaggy.

Barpriserne er horrible, og lyden er kontant og skarp i det lavloftede, næsten kvadratiske rum, hvor der er ølsjappet filt på gulvene. Fremmødet i Martinez’ store sal tyder lovende, selv om der er langtfra fyldt. Stemningen er afventende og ganske lidt koncertagtigt, men for The Broken Beats er koncerten startet, og de skærer gennem småsnakken og de tilbagelænede attituder med et overskud, der er en dag på stranden værdig.

Bandets miks af twisted, funky songwriter er svær at modstå, og efter en lang dag med møder og info-overload virker de 40 minutters showcase befriende. Efter en lidt forsigtig start bliver de organiske melodier skåret brutalt ind til benet af den kantede, guitardominerede lyd, men afslører til gengæld meget fint de underfundige strukturer i sangene. Sikre hits som Break Beat Song fremstår klare, og P3-kendinge som Essentials går rent hjem hos et publikum, som de fleste tilstedeværende danskere uden tøven betegner som et af de sværeste.

Og det er da heller ikke meget energi, der sparkes tilbage på scenen til det fem mand og to kvinder store orkester, som normalt har en god dialog med publikum. The Broken Beats bliver aldrig lammede af den lidt stumme masse i den store lobby, som let kommer til at se halvtom ud, og bortset fra et ubetydeligt slip i et break spiller de tight og med det skæve overskud, som sangene emmer af.

Manager Sarah Sølvsteen har inviteret den franske branche, men senere skal det vise sig, at der er kommet en del andre væsentlige kontakter, som er blevet begejstrede for den turbulente indie. Blandt publikum finder jeg også Gerd Leonard – forfatter til bogen ”The Future of Music” – og en af den digitale distributions guruer. Han bliver det meste af koncerten og synes, bandet er ”refreshing”, hvilket de fleste andre i salen lader til at være enige i, selv om publikum er lidt afmålt.

Efter en god og koncentreret koncert, som bandet bagefter beskriver som lidt af en hård dag på kontoret, lukker Martinez’ sikkerhedspersonale salen brutalt af og skærer gennem de fleste muligheder for at netværke. Bagefter kan manager Sarah Sølvsteen dog fortælle, at der har været selskaber fra Canada, USA og England, som er interesserede.

– Det var ikke meget tid, vi fik til at snakke, men der var da kontant afregning efter koncerten fra nogle interessante selskaber. De franske kontakter regner jeg med at høre fra i løbet af den næste uge. Jeg er godt tilfreds.

Oven på en vellykket tur til EuroSonic kan The Broken Beats skrive en vellykket koncert på Midem på CV’et, for det er præcis, hvad man gør. Hvor EuroSonic er afslappet og småsnakkende, er Midem mere direkte, og man har fornemmelsen af, at musikken – på linje med andre typer af argumentation – bliver målt og vejet. Det er hårde odds for et band, men det lykkedes for The Broken Beats i maven på hvalen, som er både hotel Martinez’ og Midem som sådan.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA